כותרות חמות :

ללבוש את הכאב של החברים שלך
ללבוש את הכאב של החברים שלך

ללבוש את הכאב של החברים שלך

pixbay Credit:tomertu

 

אחת הסוגיות הנפיצות ביותר שכל מחנך מתמודד עימה היא סוגיית קוד הלבוש הנהוג בבתי הספר. השבוע פרסם אברי גלעד בטורו ב'ישראל היום' כי הוא דווקא מרוצה מקוד הלבוש בבתי הספר הממלכתיים של בנותיו (הובא ב'מבט חינוכי', איגרת של מרכז ישיבות בני עקיבא שכותב המנהל החינוכי הרב יונה גודמן): "כמה פשוט, כמה מדויק. בית הספר אינו מקום להפגנת אינדיבידואליזם בתחום הלבוש, זה מפריע ללימודים, זה מייצר מתחים, זה מפעיל הורמונים ויוצר תחרות מיותרת. יש לשים לב לכמה נקודות: אסור בגדים ממותגים בכלל. אפילו סמל קטן של המותג הנחשק גורם להחזרת הילד הביתה. אחלה."

נזכרתי שלפני כמה שנים כשהייתי מחנך קרה לי המקרה הזה: פתאום קלטתי שרוב התלמידים שלי, בכיתה ד', התחילו להגיע לכיתה בנעלי נייקי של רונלדו, CR7, נעליים יקרות שמחירן סביב 300 שקל. אחרי ששישה תלמידים מקובלים הגיעו לכיתה בנעליים האלו, תהיתי כמה זמן ייקח עד ששאר תלמידי הכיתה יצטרפו. בכל יום הצטרף עוד תלמיד לילדים המאושרים שההורים שלהם יכלו להרשות לעצמם לקנות את הנעליים היוקרתיות.

שום דבר לא הכין אותי לתלמיד שניגש אליי בסוף השיעור ואמר לי: "מה זה שווה לנעול נעליים יקרות ולגרום כאב לחברים שלך?"

ערב אחד התקשרה אליי אימא אחת, בכתה לי בטלפון ואמרה שהילד שלה מטריף אותה כי הוא לא מצליח להבין שהיא לא יכולה להרשות לעצמה לקנות לו את הנעליים האלו. "אתה יודע מה זה 300 שקל בשבילי? מאיפה אני אביא לו אותם? אני גם ככה חוזרת הביתה מפורקת משתי עבודות, והידיעה שהילד שלי משתגע מקנאה ואני לא מסוגלת לעזור לו כואבת ומתסכלת אותי כל כך!"

הבנתי לליבה, אבל חשבתי: מה אני יכול לעשות? אנחנו חיים במדינה חופשית, ואני לא יכול להכריח את ההורים שלא יקנו לילדים שלהם צעצועים ובגדים יקרים שלתלמידים אחרים אין יכולת לממן.

התקשרתי לוועד ההורים ויזמתי איתם פגישה. לאחר מכן התקשרתי אישית לשאר ההורים שכבר קנו לילדים שלהם את הנעליים הללו וביקשתי שמעבר לשעות הלימודים יעשו מה שהם רוצים, אבל אני מבקש, לא מחייב, לא דורש, רק מבקש שבשעות בית הספר יתחשבו בחברים שאין להם.

להפתעתי רובם הגדול הסכים, הבין ואף העריך את המהלך. אבל שום דבר לא הכין אותי לתלמיד שניגש אליי בסוף השיעור ואמר לי: "שתדע לך, המורה, שאבא שלי יכול לקנות לי עשרים נעליים כאלו של נייקי אם הוא רוצה. רק שכשביקשתי ממנו לקנות לי הוא ענה לי: כל עוד יש בכיתה שלך תלמיד שרוצה לקנות נעליים כאלו ולא יכול, אני לא רוצה שגם אתה תנעל אותן. מה זה שווה לנעול נעליים יקרות ולגרום כאב לחברים שלך?"

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן