כותרות חמות :

אפקט האלטר אגו: מדריך מקוצר לשיפור הביטחון העצמי
אפקט האלטר אגו: מדריך מקוצר לשיפור הביטחון העצמי

אפקט האלטר אגו: מדריך מקוצר לשיפור הביטחון העצמי

כולנו רוצים להרגיש טוב עם עצמנו, החל מהדברים הכי אישיים וכלה בחיצוניות שלנו. מחקרים מעידים שאפילו דברים פשוטים כמו בגדים מסוימים או צורת מחשבה ספציפית, יכולים לשפר משמעותית את הביטחון העצמי שלנו.

קרדיט לתמונות PIXABAY

מקודם

כמה פעמים שמעתם שאם תחייכו – המוח כבר יעשה את העבודה בשבילכם, ותוך כמה רגעים באמת תרגישו יותר טוב? ההסבר הוא שחיוך מאלץ את המוח לשחרר חומרים מרגיעים לזרם הדם, מה שגורם לתחושה טובה ואף מגדיל את רמת הביטחון העצמי .

 

בתחילת שנות ה-80 של המאה ה-20 בוצע אחד מהניסויים המבריקים בעולם הפסיכולוגיה. אלן לאנגר, פסיכולוגית וחוקרת מאוניברסיטת הרווארד, אספה יחד קבוצה של בני 70 ומעלה וביקשה מהם לעבור לגור בבית ייעודי שהוכן מראש לצורך הניסוי.

 

הקשישים התבקשו לחיות במשך 7 ימים כאילו היו צעירים ב-20 שנה: אותם בגדים מלפני 20 שנה, אותן תוכניות רדיו וטלוויזיה, אותן מטלות ביתיות שביצעו בגיל זה וכן הלאה. מכיוון שדמיינו שהם צעירים ב-20 שנה, נוצר אפקט אלטר אגו שהשפיע לטובה על בריאותם הפיזית והנפשית, ואף על יכולותיהם הפיזיות והקוגניטיביות.

 

דוגמאות נוספות מעידות שמדובר באפקט אמיתי שניתן למדידה: מחקר שבוצע באנגליה ב-2014 גילה שכאשר לובשים חולצת סופרמן – מגיעים להישגים לימודיים טובים יותר במבחנים. יש כאלה שהאפקט הזה נוצר אצלם כאשר הם לובשים את החליפה האהובה עליהם (Power Suit כמו שאומרים בארה"ב), או כל בגד אחר שמקנה להם תחושת ביטחון. לא סתם כולם אוהבים דמויות בעלות ביטחון עצמי כמו ג'יימס בונד או הארווי ספקטר, כוכב הסדרה Suits. חלק מהביטחון שהם מקרינים החוצה קשור גם למה שהם לובשים.

 

אפקט "האגו החלופי" אינו חדש, אך לא רבים מודעים לקיומו וליתרונותיו. באמצעותו ניתן לשפר את תחושת הביטחון העצמי שלנו, אפילו תוך זמן קצר של מספר רגעים (מצוין למי שעומד לעלות על במה או לתת הרצאה). לדוגמה: שחקן פוטבול מפורסם בארצות הברית דמיין שהוא דמות מסרט, וכך הצליח לשלוט ברגשותיו הסוערים על המגרש, ולהפוך לאחד מהשחקנים המוצלחים והמובילים בתקופתו.

 

ברגע שאנו "יוצאים מחוץ לעצמנו" באמצעות דמות חלופית, מתאפשר לנו להתנתק רגשית מהסיטואציה ולפעול בצורה יותר מחושבת – שעל הדרך גם מקרינה ביטחון עצמי (אפילו אם אנו לא באמת בטוחים בעצמנו).

 

ניתן לשפר את תוצאות האפקט באמצעות אימוץ של כמה הרגלים נוספים:

 

  • יציבה נכונה, זקיפות קומה ודיבור עם הידיים מסייעים לתחושת הביטחון.
  • התעלמות מביקורת עצמית שלילית שיוצרת רק תחושה רעה ולא מובילה למשהו חיובי.
  • התנהלות בצורה חברית מסייעת להתחבר גם לאנשים זרים (אגב אפקט החיוך שהוזכר בהתחלה).

 

למעשה, אפקט האלטר אגו הוא פשוט סוג ספציפי של יכולת "לברוא מציאות". לא מדובר כאן על מיסטיקה, ואי אפשר להחליט שנזכה בלוטו כל שני וחמישי או "לזמן" לעצמנו כל מה שאנו רוצים; אבל מכיוון שהתגובה שלנו לסיטואציה משמעותית יותר מהסיטואציה עצמה – ניתן "למסגר מחדש" דברים שקורים בהווה או קרו בעבר. כמו כן חשוב לציין שגם אימוץ הרגלים מסוימים ואורח חיים בריא תורמים תרומה משמעותית לביטחון העצמי (אכילה נכונה, פעילות גופנית והימנעות מצריכת חומרים ממכרים).

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן