כותרות חמות :

כריתת עצים – כשצריך, כורתים, ורק עם איש מקצוע!
כריתת עצים – כשצריך, כורתים, ורק עם איש מקצוע!

כריתת עצים – כשצריך, כורתים, ורק עם איש מקצוע!

 

הרעיון של כריתת עצים יכול להיות לא קל לאנשים רבים. זה טבעי ונורמלי לרצות לראות עצים סביבנו. זה גם תומך באקולוגיה של כדור הארץ, בייצור החמצן שלנו וניקוי האוויר. עצים תורמים גם ברמה האסתטית, וזה עוד לפני שציינו את הצל שהם מעניקים לנו, או את הפירות שאנו נהנים לצרוך מעצי הפרי השונים מכל העולם. ועדיין, לפעמים אין ברירה, וצריך לכרות עץ.

מרבית האנשים בעולם לא כרתו עץ מעולם. יותר מזה, מרביתם לא יכרתו עץ מעולם. מנגד, מרביתם גם לא ינטעו עץ, או אולי ינטעו עץ אחד. בישראל ישנו מנהג יפהפה של נטיעת עצים בט"ו בשבט, מה שאומר שכמעט כל ילד בישראל זוכה לנטוע עץ במהלך חייו. הסטטיסטיקה, אם כך, לטובתנו, כי לא כולם כורתים, אבל כמעט כולם נוטעים.

מה חשוב שתדעו על כריתת עצים?

  • לא לכל אחד מותר לכרות עץ – חשוב מאוד להבין שלא כל אחד יכול לקום בוקר אחד ולהחליט שהוא כורת את העץ שחוסם לו את הנוף או מפריע לו בצורה זו או אחרת. במדינת ישראל ישנם חוקים ברורים ובהירים לגבי כריתה של עצים. הכול חייב להתנהל לפי חוק, ואף יותר מזה – על ידי אנשי מקצוע מיומנים אשר עברו את ההכשרות המתאימות, ויודעים לבצע את הכריתה בצורה בטיחותית ולפי החוק.
  • לפעמים אין ברירה אלא לכרות עץ – כריתה של עץ לא מתבצעת כדבר של מה בכך. לעצים לוקח זמן רב לגדול, והם נכס חיוני לחיים. מסיבה זו מרביתנו לא נמהר לכרות עץ, ולעיתים קרובות נמצא דרכים עקיפות לפתור את הבעיה שהעץ מציב בפנינו. בין אם זה פרויקט בנייה או עץ שמהווה מפגע סביבתי – הפתרון האחרון ברשימה יהיה כריתה. אבל כשאין ברירה, אז אין ברירה, וכורתים.
  • הסיבות הנפוצות ביותר לכריתת עצים הן פיתוח נדל"ני או מפגע מסוכן – כאשר אזור מסוים נועד לפיתוח, כמו למשל לבניית שכונה או בית, או מבנה ציבורי או מסחרי, ועל שטחו יש עץ או כמה עצים, הרי שיש לבחון את האפשרות לכרות, להעתיק או לבנות סביבם. דבר זה נכון גם אם עץ מהווה סכנה ומטרד אמיתיים, או אז יש לכרות או להעתיק את העץ.

איך זה עובד בעצם?

אם אסור לכל אחד לכרות עץ מתי שרק מתחשק לו, רק כי העץ מפריע לו, אז בואו נבין איך זה כן עובד. ישנו תהליך שמתחיל בתוכנית, ממשיך בבירוקרטיה, ומסתיים במעשה בשטח. בתחילה יש להבין איזה עצים צריך לכרות, ולמה. יש לשרטט תוכנית ברורה ולנמק את הסיבות שמכוונות לצורך של כריתת עצים.

או אז יש להגיש את הבקשה לרשויות, בהתאם לרשות בה עתידה להתבצע הכריתה. בין אם זה כריתת עצים בראשון לציון ובין אם זה במרכז תל אביב, חוקי המדינה חלים על כלל הרשויות, ואתם תקבלו את האישור (או הדחייה) בהתאם.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן