כותרות חמות :

כשזיהום האוויר עולה, אפשר לעבור לרכב אחר
כשזיהום האוויר עולה, אפשר לעבור לרכב אחר

כשזיהום האוויר עולה, אפשר לעבור לרכב אחר

ברחבי העולם זיהום האוויר מגיע לשיאים חדשים ויש לכך השפעות אקלימיות מרחיקות לכת. במקומות רבים חווים אסונות טבע ותופעות לא שגרתיות בפרקי זמן קצרים. לשמחתנו, יש מה לעשות ויש מדינות שבהן הפנימו את השינוי הנדרש, בעיקר בתחום התחבורה. 

קרדיט: UNSPLASH

בסוף החורף האחרון, בתוך יומיים בלבד, עלו הטמפרטורות בשני הקטבים של כדור הארץ בכשלושים מעלות מעל הממוצע. מדובר בתופעה מדאיגה שהיו לה השלכות כמו המסת קרחון ענק. בקנדה, הגיעו הטמפרטורות לכמעט חמישים מעלות וגרמו לשריפות ענק ולמותם של רבים. כך גם בהודו שחוותה טמפרטורות גבוהות מהרגיל ובצורת שהשפיעה על היבול במדינה ועל הכלכלה.

כל אלה ותופעות אחרות ברחבי העולם, לא באו יש מאין. מדובר על שינויי אקלים שנגרמו כתוצאה מזיהום האוויר החמור השורר בעולם. זיהום האוויר הזה לא התחיל לאחרונה אלא הוא תוצאה של עשורים שלמים של פליטה מזהמת מתעשייה גדולה ומתחבורה.

עד כה התרגלנו לתחבורה מזהמת ולעשן הנפלט מכל רכב, אוטובוס, אופנוע ומשאית. אולם הימים האלה מתקרבים לסיום או יותר נכון, הסיום שלהם כבר נראה באופק. למה הכוונה? למעבר גלובלי לתחבורה חשמלית. רכב חשמלי אינו פולט עשן ולא מזהם מאחר שהוא ניזון מסוללה שנטענת בחשמל. פעולת המנוע החשמלי היא שקטה ולכן אין את אותו הרעש כמו ברכב המונע על ידי דלק.

השיח הציבורי הער על זיהום הסביבה בשנים האחרונות, הביא למודעות גדולה יותר לבעיות האקלימיות ולכך שצריך לעשות משהו כאן ועכשיו. צרכנים רבים ברחבי העולם שינו את הרגלי התחבורה שלהם, בעיקר ברכב הפרטי ועברו לקניית רכב חשמלי כמו למשל טסלה מודל 3
ו-BYD atto 3 . לא מדובר באופנה חולפת אלא במספרים ההולכים וגדלים משנה לשנה, מה שמצביע על מגמה יציבה.

לדוגמא, ברבעון הראשון של שנת 2022 נמכרו ברחבי העולם יותר משני מיליון רכבים חשמליים, שזה הרבה יותר מאותו רבעון בשנה שלפני. לשם השוואה, כיום נעים בכבישי העולם קרוב לשבעה עשר מיליון רכבים חשמליים, שזה פי שלשוה מהכמות שהייתה בשנת 2018.

בשוקי הרכב הגדולים בעולם- ארצות הברית, סין ואירופה, כמויות הרכבים החשמליים שנמכרים עולה כל הזמן. בסין הכמות שילשה את עצמה, באירופה היא עלתה ביותר משני שליש ובארצות הברית ביותר מפי שניים. אלה השווקים הגדולים, אך אפשר לצרף את שאר המקומות ברחבי העולם ולהגיע למספרים גבוהים הרבה יותר.

מדינות רבות ברחבי העולם ובאירופה בייחוד, לקחו את נושא שמירת הסביבה לתשומת ליבן ובשנים האחרונות הן מיישמות מדיניות של עידוד השימוש בתחבורה חשמלית בדמות תמריצים כספיים והטבות ובמקביל, מחילות הגבלות על תחבורה מזהמת. התוצאה היא שבשנים האחרונות קונים ומשתמשים יותר ויותר בתחבורה חשמלית, כך שהמדיניות הזו משתלמת.

גם יצרניות הרכב נמצאות במקום הזה. בשנים האחרונות רבות מהן החליטו והצהירו על כך שבשנים הקרובות הן יעברו לייצור של רכבים חשמליים בלבד במקום רכבים המונעים על ידי דלק. מדובר בלא פחות ממהפכה בתחום התחבורה. חברות הרכב יודעות שהעולם הולך, או יותר נכון, נוסע במהירות לעבר העידן החשמלי ואף אחת מהן לא רוצה להישאר מאחור או להיחשב חברת רכב מזהמת.

לתוך תחום התחבורה הפרטית אפשר להוסיף את התחבורה הציבורית החשמלית שמתפתחת במהירות גם כן. ערים רבות ברחבי העולם מכניסות לציי התחבורה הציבורית אוטובוסים חשמליים רבים כך שגם בתוך העיר מורגש השינוי. אוטובוס חשמלי לא רק שאינו מזהם אלא גם אינו מרעיש באותה מידה כמו אוטובוס רגיל וזהו שינוי לטובה באיכות החיים בעיר.

בסופו של דבר, יש מה לעשות בנוגע לזיהום ובשנים האחרונות כבר החלו לעשות צעדים בכיוון. רכבים חשמליים הפכו לפופולריים בכל מקום והמכירות שלהם עולות בכל שנה. הייצור והתפוצה של רכב חשמלי עולים עם הביקוש ופני התחבורה העולמית משתנים לחיוב. בעוד כמה שנים, לא ייצרו יותר רכבים המונעים על ידי דלק וכך יגיע לסיומו עידן תחבורתי מזהם. במקביל, העולם יקבל תחבורה נקייה יותר עבור הסביבה והבריאות של כולנו.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן