כותרות חמות :

ה'חלום' – מקור הכוח 'ללחום'
ה'חלום' – מקור הכוח 'ללחום'

ה'חלום' – מקור הכוח 'ללחום'

 

אנו נמצאים בתוך המלחמה, ואפשר ללמוד מפרשתנו מסר עמוק ומעצים לעת הזאת. מסר זה טמון בעומק סוד החלום. לא לחינם אותיות 'חֹלֵם' ו'לֹחֵם' שוות, כי יש קשר הדוק בין כוח הלחימה ובין החלום: החלום הוא המנוע האמיתי ומקור העוז בלחימה. החולם הגדול הוא הלוחם הגדול, "לֹא בְחַיִל וְלֹא בְכֹחַ כִּי אִם בְּרוּחִי אָמַר ה' צְבָאוֹת".

אנו רואים שכל מהלך השעבוד והגאולה של יוסף היה על ידי חלום. בתחילה חלם חלום שהביא לשעבודו, ולאחר מכן חלום פרעה הביא את יוסף למלכותו. חכמים מלמדים אותנו שיש קשר בין הדברים, וכך דרשו במדרש (תנחומא וישב ט): "יוסף לא נמכר אלא על ידי חלום… ולא מלך אלא על ידי חלום שנאמר 'ויהי מקץ שנתים ימים ופרעה חולם'".

החלום מופיע בשינה, בעת שהאדם מנותק מכבלי המציאות והוא יכול לצייר לעצמו מציאות נחשקת, פרי דמיונו. לעיתים החלום הוא בריחה מהמציאות – האדם אינו מסוגל להתמודד עם המציאות האמיתית, והוא שוקע בחלומות כוזבים, פרי רוחו. זהו סוג החלום עליו נאמר 'אין חלום בלא דברים בטלים'. אולם ישנו חלום אחר לגמרי, זהו חלום של אנשי הקודש, המחוברים ברוחם אל ה' יתברך, אל האמת של התורה.

קדושים אלו מציירים בנשמתם את השלמות האמיתית הנכספת, חולמים עליה ומבקשים להגשימה. יודעים הם ששלמות זו איננה פרי דמיונם, אדרבה, היא מציאות אמיתית שהולכת אט-אט ומתקדמת. דומה היא לגרעין שנמצא חבוי באדמה וסופו לצמוח לעץ גדול. החלום הקדוש, של צדיקי ישראל, הוא דבר אמת וצדק, חלון אל העתיד שיתגלה באחרית, אולטרסאונד המביט אל עבר הרבדים הפנימיים שמתפתחים במעמקים, ובלי שום ספק יתגלו בפועל בשלמות. לפיכך צדיקים אלו אינם בונים את ערכי חייהם ושאיפותיהם לפי תמונת ההווה אלא לפי אותו חזון א-לוהי עליון שעומד ביסוד הבריאה כולה.

כך מצינו אצל יוסף, שבנשמתו הגדולה יודע להוקיר את חלומותיו. הוא יודע שהם מציירים מציאות אמיתית, שאומנם כעת אינה ניכרת בפועל, אך סופה להופיע ולהתגלות. הוא זוכר את חלומותיו ויודע שיתגשמו. זהו עניין ירידתו של יוסף על ידי חלום ועלייתו על ידי חלום. כמו יוסף כך עם ישראל התברך בכל הדורות בנשמות אדירות השייכות ברוחן לשלמות האמיתית וחולמות עליה תדיר. הן אינן יכולות למצוא את אושרן המלא בתמונת ההווה. נשמתן הגדולה מציירת מציאות זכה וטהורה, ורשמי נשמה אלו מולידים בהם רעיונות ויוזמות לתקן את העולם ולהעלותו. היוזמות הגדולות הללו הן פרי החלום על דבר המציאות השלמה.

אנשים אלה הם החולמים הגדולים, המתרוממים ברוחם מהמציאות הצרה ומתעלים אל מרחבי המציאות המתוקנת. ומתוך חלומות גדולים אלה מתמלאים כוח ושבים לעולם הזה, לפעול בו, להרימו ולהעלותו.

עם ישראל הוא עם של חלום. אלפיים שנה לעגו על החלומות שלנו, לראות בשוב ה' ציון, והנה אנו עומדים כאן בארצנו, נוגעים בכותל המערבי בדמעות של גיל ויודעים נאמנה שעוד נבואה למשכנותיו ונשתחווה להדום רגליו. גם אם שונאנו יפערו פיהם בשקר ויבואו בנשק ובכלי מלחמה, נדע נא שרוח ה' אשר עימנו תנצח אותם, ואם ניצח ישראל את הצוררים שלעגו לו בעוד האומה הייתה שבורה ורצוצה בגלות, קל וחומר שננצח בעזרת ה' את כל העומדים מולנו היום. החלום הנצחי של האומה הוא אש תמיד היוקדת בלבבות ישראל, לעולם לא תכבה, וסופה לנצח את כל הצוררים אותה.

יש אנשים שמבט חייהם רואה רק את תמונת המצב בהווה, והם סבורים שבעלי החלום הקדוש אינם ריאליים. פעמים רבות אף יטענו שהחלומות שלהם הם מקור השנאה וההתנגדות לישראל, ולכן יסברו צריך לוותר על החלומות ו'לעדכן' את ערכי האומה להלכי הרוח של העולם בהווה. אולם זוהי טעות הנובעת מראייה שטחית של המציאות. לא זו בלבד שהחלום איננו מקור הבעיה, אדרבה: הוא שורש הפתרון. החלום של עם ישראל הוא מקור הגבורה והעוז, המעניק לעם את עוצמתו וכוח עמידתו.

החלום היה הכוח המעמיד ההיסטורי שלנו מאז היותנו לעם. הוא כוח ההישרדות שלנו בכל חשכת הגלות, מכוחו שבנו לארץ אחרי אלפיים שנה, ועימו, אך ורק עימו, נמשיך בכל שלבי תקומתנו, עד שיוגשם החלום במילואו. הזנחת חלומנו איננה פתרון אלא התאבדות', שכן עם שוויתר על חלומו איבד את יסוד קיומו. "באין חזון ייפרע עם". ויתור על החלום ההיסטורי השלם והמלא של עמנו הוא איבוד כוח העמידה הנצחי שלנו, ודווקא הוא הגורם היוצר את המוטיבציה באויב.

האויב חש היטב שאובדן החלום הוא שורש החולשה, ודבר זה מעורר את תאבונו. ככל שהחלום שלנו יהיה בהיר יותר לנו, עז יותר, איתן וכביר בתוכנו, כך המוטיבציה של שונאינו תלך ותימוג. כי באינסטינקט פנימי הם יודעים, כמו שגם אנו יודעים, שאי אפשר לנו בשעה שאנו מחוברים בכל לב אל חלומנו, אל ייעודנו, בשעה שאנו בהירים בתוכנו, איתנים ברוחנו ויודעים לאן מועדות פנינו.

החלום הוא כוח הלחימה, הוא אוצר העוז וגבורת הרוח, הוא שורש הרתעת האויב והכנעתו והוא גם המעניק את כוח הסבל להתגבר ברגעי קושי, לספוג את המכה ולקום ולהתעודד. החלום הוא הכור הגרעיני המייצר את אנרגיית החיים לכל מערכות חיינו, הוא חלון אל אור אין-סוף שבקרבנו.

כשם שהחלום הוא כוח הלחימה, כן המלחמה מולידה ומאדירה את החלום. אם שכחנו את חלומנו, באה המלחמה ומחדדת ומעוררת מחדש את החלום שבלבבנו. המלחמה מולידה את החלום, והחלום מנצח במלחמה. על כן בעת הזאת, עת מלחמה, נעצים את חלומותינו ונתעצם במלחמתנו, ויהי רצון שכיוסף הצדיק יתקיימו כל חלומותינו במלואם במהרה, בשוב ה' את שיבת ציון בבניין המקדש במהרה בימינו, אמן ואמן!

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן