מעשר כספים
אני מפונה, ומקבל כספים מהמדינה. האם עליי להפריש מהם מעשר?
הרב אבינר: כן. כפי היכולת.
קיום שבת בצבא
אנחנו צריכים לחלל שבת הרבה.
הרב אבינר: אתם לא מחללים שבת אלא מקיימים שבת (וכדומה, בזמן מלחמה זו כתב הג"ר שאול אלתר, בנו של הפני מנחם, בתשובה לחייל חרדי שנאלץ לחלל שבת בפעם הראשונה בחייו בצה"ל: "אין זה חילול, כי אם קידוש השבת, קידוש התורה וחיי עם ישראל").
טנק בשבת
האם הכנסת אוכל לטנק בשבת נחשבת מכניס מרשות לרשות?
הרב אבינר: אם הוא בחצר עם עירוב, זה כמו מהחצר לבית.
מנורה מכלי נשק
האם מותר לסדר נשקים ולשים נרות בקנה ולהדליק (או בפגזים), או אין לעשות כן, כי המצווה היא להאריך חיים, והנשק מקצר חיים (עיינו שו"ע או"ח קכ, ה; קנו, ו)?
הרב אבינר: ודאי מותר. זה דין מיוחד לדברים מסוימים, ואין להרחיבו. ובמגילת תענית מסופר שהחשמונאים עשו את המנורה בבית המקדש משפודים של ברזל, והגר"ש גורן אמר שייתכן שהמנורה הייתה של כידונים ורמחים (תורת המועדים, עמ' 146).
נר חנוכה בגוזניק
האם אפשר להדליק נר חנוכה בגוזניק?
הרב אבינר: לא. אין זה נר אלא אבוקה, מדורה.
חייל שאין לו נרות חנוכה
חיילים שאין להם נרות חנוכה, האם חייבים להתאמץ להשיג?
הרב אבינר: כן. כל עוד אין זה פוגע בתפקידם. ודי בנר אחד.
ברכת הרואה בנרות חנוכה
חייל שאינו יכול להדליק נרות חנוכה, האם יכול לברך כאשר רואה נרות של אחרים?
הרב אבינר: כן, שעשה ניסים, וביום הראשון גם שהחיינו. ויש לברך גם אם רואה במשקפת.
תפילה על חטוף
מותר להתפלל על חטוף שישתחרר אם זה בא על חשבון חטוף אחר?
הרב אבינר: כן. ואין זו אחריותך אלא אם כן הרשימה כבר הורכבה, ושחרורו יעכב יציאת מישהו אחר. עיינו פת"ח יו"ד קעז סק"א.
תפילה שחטוף ימות
חטוף שסובל מאוד, מותר להתפלל שימות?
הרב אבינר: לא. שד' יצילנו.
נסיעה לתפילה בשבת
חייל במוצב, האם מותר לו להצטרף לג'יפ סיור שנוסע ליישוב?
הרב אבינר: יש בעיה של תחומין. אם תחתית הרכב גבוהה עשרה טפחים (80 ס"מ), יש מקילים. למעשה יש לשאול את רב היחידה.
פתיחת שער בשבת
אנו במילואים ביישוב בעוטף עזה. אם באים תושבים בשבת, האם לפתוח את השער?
הרב אבינר: כן. (א) הפעלת חשמל זו היא מדרבנן לרוב הפוסקים; (ב) יש להפעיל בשינוי, כך שזה תרי דרבנן; (ג) זו שעת הדחק, כי התושבים סובלים מאוד וזקוקים להיכנס, לכן זו שעת הדחק בתרי דרבנן; (ד) זה גם שער הדחק, כי אם לא נפתח להם את השער ליישוב שלהם, הם יעברו על דין שנאה, שזה איסור דאורייתא. זה דומה להיתר של הגרש"ז אוירבך לתת אוכל למי שלא יברך כדי שלא לעורר שנאה (שו"ת מנחת שלמה א, מד).
גרפיטי בעזה
האם מותר לצייר גרפיטי בבתים בעזה לנקמה?
הרב אבינר: (א) אין בזה נקמה אלא חוסר דרך ארץ, כמו שאין דין לירוק על כמרים, והוא חוסר דרך ארץ: איננו במלחמת יריקות איתם אלא במלחמה ממש; (ב) צריך אישור של צה"ל; (ג) הנקמה האמיתית היא מיגור האויב בפועל.
למות על קידוש השם
האם מותר לרצות למות על קידוש השם כחייל המגן על עמנו?
הרב אבינר: כן. כמו רבי עקיבא, שאמר: מתי יבוא פסוק זה לידי. ומעשה בתלמיד בישיבתנו, אלחנן אתאלי זק"ל, שאמר שהוא משתוקק למות כמו מפקדו שנהרג בקרב, ואחרי שנה הוא אכן נרצח. ד' ייקום דמו.
דסקית של חטוף
האם מומלץ לענוד דסקית של חטוף?
הרב אבינר: אין לזה ערך.
קושי להתפלל
אני חייל מילואים, ומאז המלחמה קשה לי מאוד להתפלל בכוונה. מה לעשות?
הרב אבינר: (א) תתפלל כפי כוחך; (ב) מעיקר הדין חוזר מן הדרך פטור מתפילה, וכן חתן בליל חופתו, כי לא מצליחים לכוון. כמובן, בימינו חייבים, כי בכל מקרה לא מתפללים בכוונה, וזה דומה לענייננו; (ג) לגבי החייל, העוסק במצווה פטור מן המצווה, וכמובן יתפלל כפי כוחו; (ד) עצה טובה לעקוב באצבע בסידור. זה עוזר לכוונה. פעם ראיתי את הגאון הרב אברהם שפירא, ותסמכו עליו שידע את כל הסידור בעל פה, שהוא מתפלל ועוקב באצבע על הסידור. ויש מביאים סמך לזה, שכתוב במגילת אסתר (ט, כה): "ובבואה לפני המלך אמר עם הספר ישוב מחשבתו הרעה". אמרו דרך דרוש: "ובבואה לפני המלך" – מלך מלכי המלכים, "אמר עם הספר" – עם סידור, "ישוב מחשבתו הרעה" – תיעלמנה המחשבות הרעות שמסתובבות בראש ומקלקלות את הכוונה.
מקלחת בשבת
האם מותר למי שחוזר מפעילות וריחו רע להתקלח בשבת במים שהתחממו בדוד שמש?
הרב אבינר: כן. וכן כל אדם אם מצטער בלי זה.
השפלת מחבלים
פרסמו תמונות מחבלים שבויים בלי מכנסיים. זה ראוי?
הרב אבינר: לא. אין זה נצרך לניצחון.
העברת אוכלוסין
האם יש ערך להעביר את כל תושבי עזה למקום אחר כדי שיהיה לנו שקט?
הרב אבינר: לא שייך.
ראש ממשלה
כיצד להתייחס לראש הממשלה שלנו?
הרב אבינר: להתפלל לד' שייתן לו עצה טובה. הוא אינו מושלם, אך מכל האפשרויות הוא הכי טוב הן במדיניות פנים הן במדיניות חוץ.
מתפרסמים בתקשורת סקרים, שתמיכתו בעם מועטת?
הרב אבינר: יש סקרים הפוכים. התקשורת משקרת.
הכתובת על הקיר
היו מצגות רבות מראש על הטבח. כיצד לא קראו המנהיגים את הכתובת שעל הקיר?
הרב אבינר: כמו בזמן דניאל, שהחרטומים לא ידעו מה כתוב כי היו שבויי יין וחומריות.
פועלים ערבים
מידע רב הועבר לחמאס על ידי פועלים ערבים. האם לוותר בכלל על פועלים ערבים גם אם זה פוגע בנוחות?
הרב אבינר: כן. הביטחון והקיום חשובים יותר מהנוחות.
חובת צבא ליהודי חו"ל
האם יהודי שנולד באמריקה חייב להשתתף במלחמה?
הרב אבינר: ודאי. גם בחו"ל הוא חייב במצוות, כולל מצוות צבא (וכן פסק הג"ר צבי שכטר, מראשי ישיבת רבנו יצחק אלחנן, שיש מצווה ליהודי מחו"ל להתגייס לצה"ל).
על האש לחיילים שלא יברכו
מותר לעשות על האש לחיילים שלא יברכו?
הרב אבינר: (א) בלפני עיוור תולים שאולי יברך (משנה גיטין ה, ט); (ב) הגרש"ז אוירבך פסק שמותר לתת אוכל למי שאינו מברך כדי לקרב לבו למצוות משום שוודאי מצווה גדולה היא, ואם לא ייתן, זה יגרום לו לשנוא, שזה איסור מן התורה (שו"ת מנחת שלמה א, לה. ועיינו הליכות שלמה עמ' שלה, הערה 31, שמתיר גם לתת משלוח מנות למי שאינו מברך); (ג) מותר לתת אוכל לעני אפילו אם לא יברך, והחייל דומה לעני (רמ"א או"ח קסט, ב).
הספד לחייל בחנוכה
האם בחנוכה מותר להספיד חייל?
הרב אבינר: כן. כמו שמותר להספיד תלמיד חכם, כי החייל בדרגת קדוש (עיינו פלא יועץ, ערך הצלה).
טיול בעת מלחמה
האם מתאים לצאת לטיול בעת מלחמה?
הרב אבינר: כן. טיול שקט ועדין בלי הגזמות.
הי"ד
האם על כל חייל שנפל במלחמה אנו אומרים הי"ד?
הרב אבינר: כן. בין שנהרג על ידי אויב, בין שבאש כוחותינו, בין שבאימונים, כי כל זה בגלל האויב.
אישה הרה בהלוויה
האם מותר לאישה בהיריון ללכת להלוויה של חייל שנפל?
הרב אבינר: מן הדין אין איסור. רק ספר מעבר יבוק אוסר. אך כאמור, מותר. אלא אם יש אצלכם מנהג קבוע שלא (נטעי גבריאל – אבלות פד ד. עיינו שו"ת מנחת יצחק י, מב אות ב).
חבר שלחם
האם עליי לברך ברוך מחיה המתים ושהחיינו כשאני פוגש חבר שיצא מלחימה ממושכת בעזה?
הרב אבינר: מחיה המתים לא, רק אם לא שמעת עליו שנה. שהחיינו – אם לא ראית אותו שלושים יום (עיינו שו"ת שאילת שלמה ג, פג–פד, פו).