כותרות חמות :

האם עלי להתגרש מאשתי אם היא לא תהפוך לדתייה?
האם עלי להתגרש מאשתי אם היא לא תהפוך לדתייה?

האם עלי להתגרש מאשתי אם היא לא תהפוך לדתייה?

תוכן ממומן

 

שאלה:

 

אשתי ואני נשואים כבר מספר שנים ויש לנו שני ילדים נפלאים. אשתי בכלל לא מעוניינת באורח חיים דתי כמוני. אני אמנם משתדל לאכול רק כשר ולשמור את כל החגים, אבל אי אפשר היה להטריד אותה. אני מנסה ללמד את הילדים שלי על הלכות ומסורות יהודיות, אבל היא מקשה מאוד. לפעמים אני כל כך מתוסכל שאני רוצה להגיש תביעה לגירושין, אבל אני חושש שאם נתגרש, נמשוך את הילדים לכיוונים מנוגדים ואולי בסופו של דבר יגרום נזק רב יותר אם רק אשאר נשוי. האם עלי להישאר נשוי או שעלי לשקול אפשרויות אחרות?

 

תשובה:

 

הסוגיה הזו שכיחה מאוד הן בקרב הציבור הדתי והן בקרב בעלי תשובה במיוחד, מחד גיסא אחד הצדדים מעוניין לסגל סגנון חיים חיים ומנוכר לצד השני, ומאידך גיסא לשמור על בן או בת הזוג שהוא כל כך אוהב, אז הכיצד ידורו במקשה אחת למרות הכל?

מה התורה אומרת

תחשוב על זה כך: התורה שמה לך סדרי עדיפויות בחייך. ללא תורה, סדר העדיפויות שלך עשוי להיות:

* הצלחה בעבודה

* לקבל הרבה הנאה

* שמירה על בריאות תקינה, פיזית ונפשית

וגם לבנות משפחה.

 

עם התורה, סדר העדיפויות שלך הוא:

*בניית משפחה

* לשמור על אשתך מאושרת

* שמירת שבת

*אכילה כשרה

* מתן צדקה

* הנחת תפילין בכל יום וכו'.

* שמירה על בריאות תקינה, פיזית, רוחנית ונפשית

 

– לא בהכרח בדיוק בסדר הזה, אבל אתה מבין את הרעיון: משפחה ונישואין הם לא מכשולים לתורה – הם התורה.

 

עכשיו תחשוב: איך אשתך מרגישה עכשיו לגבי התורה והיהדות? סביר להניח שזו מגיפה שקרעה את נישואיה. איך היא מרגישה כלפייך? היא אומרת, "הוא חושב שאני לא מספיק טובה בשבילו, כי אני לא דתייה". היא לא רואה שום דבר בכל זה עבורה, ומטילה ספק רב אם תוכל לפתור משהו.

 

אבל מה יקרה אם היא תראה שאתה אוהב אותה בגלל מי שהיא, בדיוק כפי שעשית כשהתחתנת לראשונה? אז היא תאהב אותך גם כן. וכשהיא תראה כמה יהדות זו חשובה לאדם הזה שהיא אוהבת, היא תאהב גם את היהדות. לא תצטרך לדחוף אותה, להגיד לה, ללמד אותה – להיפך, כל מה שמפריע. פשוט תתייחס אליה כאל האדם הכי חשוב בחייך, האישה שעמדה לצידך כל השנים וגידלה את שני ילדיך היקרים, פשוט תן לה את מה שמגיע לה.

 

המצב שלך אינו ייחודי, אבל הוא מאתגר בכל זאת. צריך להיות אדם חזק כדי להתגבר, כי זה אומר להסתכל מעבר לעצמך ולהתחייב באופן אמיתי לתורה. במיוחד כאשר עתידם של שני ילדיכם הנפלאים תלוי בכך.

 

אבל אני סמוך ובטוח שכל מי שידבק בסדר העדיפויות שלו לא רק יזכה לנישואים נפלאים, אלא יקרב את כל משפחתו מיום ליום לאורח חיים תורני. זה אולי לא קל בהתחלה, אבל התגמולים עולים בהרבה על המאמץ הכרוך בכך. כאשר אשתך רואה כיצד התורה הפכה אותך לבעל אכפתי יותר והילדים שלך רואים כיצד התורה נתנה לך עניין רב יותר במתרחש בחייהם והערכה רבה יותר אליהם, כשהם רואים כמה טוב להם, יש סיכוי טוב שהם יימשכו באופן טבעי לתורה ומצוות, כמו מהדק למגנט.

במצבים כאלה כדאי לשקול גישור גירושין שהמגשר הוא אדם ירא שמיים שיכול לקרב את הצדדים לעצמם ולאביהם שבשמיים כאחד.
עם זאת, אם אחד הצדדים הוא כופר בעיקר ואינו מקבל את המסורת על אף כל המאמצים, הדבר מהווה עילה לגירושין שתאושר על ידי בית הדין הרבני. לייעוץ משפטי כדאי לפנות לעורך דין או לשכור טוען רבני מומלץ שילווה את הליך הגירושין שלך.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן