כותרות חמות :

דברים שאי אפשר לדחות לאחרי המלחמה
דברים שאי אפשר לדחות לאחרי המלחמה

דברים שאי אפשר לדחות לאחרי המלחמה

ההיסטוריון חגי בן ארצי, שהוא גם גיסו של ראש הממשלה, משוכנע שכדי לסיים את המלחמה הזאת, על פי תהליך התשובה התנ"כי תהיה מדינת ישראל חייבת להכיר בשלושה חטאים שחטאה בשלושים השנים האחרונות. יש לדברים האלה השלכות פוליטיות מוצקות על הרכב הקבינט, על שינוי דרמטי בשיח ההצהרתי של ההנהגה ובעיקר על יעדי המלחמה

 

נפתח בנימה אופטימית. על השולחן של חגי פתוח תמיד התנ"ך בפרק ב' בספר ישעיהו, ובו הפסוקים האלה: "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם. וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ה' אֶל בֵּית אֱ-לֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ה' מִירוּשָׁלִָם. וְשָׁפַט בֵּין הַגּוֹיִם… וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב, ב–ד). זוהי מנת האופטימיות שלנו לריאיון הזה. "כך לימדוני אבי ובן-גוריון", אומר בן ארצי.

ומדוע יש להצטייד בקורטוב של אמונה בטוב שעוד יבוא? כי מילותיו הבאות של בן ארצי אינן משאירות מקום רב למתיקות בימים אלו. "חטאנו בגדול, וכגודל החטא כן גודל הצרה", הוא אומר בריאיון לא קל לעיכול.

המילים של בן ארצי חדות, והן ננעצות בעוצמה במציאות השברירית והעדינה. על הקצה שאומה שלמה ניצבת בו לא בקלות אפשר למצוא מקום להניח את המסקנות החדות כתער. אבל מטרתו של בן ארצי אינה לדכא אותנו חלילה, ואין עניינו לייאש. רק לזעוק את הזעקה שהוא עצמו חרד ממנה, להבין את המקום שאנו נמצאים בו ולקרוא קריאת כיוון. וכדי למצוא את הרוח והחזון בחיבור למציאות של ימינו חוזר בן ארצי ההיסטוריון ואיש התנ"ך אל הכתובים ומצטט אותם בבהירות ובקלות בכל כמה משפטים.

"להגיד סתם 'אנחנו ננצח' זו נוסחה ריקה. נכון שאם מוסיפים את המילה 'יחד', אנחנו לפחות עושים תשובה על הפילוג. אבל בכל הנוסחאות האלה עדיין אין אמירה ברורה של מהו החטא שעליו אנחנו שבים בתשובה. בתשובה אל ה' אנחנו ננצח. השיבנו ה' אליך. אין נוסחה אחרת לפי התנ"ך"

בתשובה אל ה' ננצח

"כדי לנתח את המצב בהווה אני מתחיל תמיד בתנ"ך", אומר בן ארצי, תלמיד תנ"ך זה יותר משבעים שנה ומלמד תנ"ך זה כחמישים שנה. "גדלתי עם התנ"ך, שהוא מפת הדרכים של העם היהודי, כלומר מתווה לנו את הדרך, נותן את הכיוון להבין מה ולמה קרה ואיך לתקן, איך לחזור אל הדרך הנכונה, וברור שגם עכשיו יש לשוב אליו כדי למצוא את הדרך ולהבין איפה אנחנו נמצאים.

"ראשוני הציונות היו קשורים לתנ"ך, ואולי לכן הצליחו להקים מדינה ולהצליח במלחמות. במגילת העצמאות משתקף שהתנ"ך הוא היסוד לייסוד המדינה גם מבחינת העתיד והחזון, לכן כתוב בה בפירוש 'לאור חזונם של נביאי ישראל'. בשביל אבות הציונות, שהיו בחלקם אנשים מאמינים אבל לא דתיים, התנ"ך היה ספר היסוד.

"כשפותחים את התנ"ך מגלים שיש לו נוסחה ברורה, והיא עוברת מהמילים הראשונה ועד האחרונה. תפילת שלמה בחנוכת בית המקדש הראשון חוזרת פעמיים, בספר מלכים א פרק ח ובדברי הימים א פרק ו, וכמו כל דבר שחוזר בתנ"ך פעמיים המשמעות היא שיש כאן יסוד מכונן. מהביטוי הבולט ביותר בתפילה זו נלמדת אמירה ברורה וחד-משמעית על מצב של מלחמה. כאשר עם ישראל יוצא למלחמה על אויבו המלחמה היא תמיד תוצאה של חטא: 'חטאו לך'. המלחמה הנוכחית התחילה בצרה גדולה מאוד, 1,400 הרוגים, אלפי פצועים, טרגדיות אנושיות איומות. ולפי התנ"ך כל צרה היא תוצאה של חטא, גם במישור האישי ובעיקר במישור הלאומי.

"כדי להצליח במלחמה ולנצח עם ישראל צריך לחזור בתשובה ולתקן את החטא שהוביל אל המלחמה. 'ושבו אליך', אומר שלמה המלך: 'וְשָׁבוּ אֵלֶיךָ בְּכׇל לְבָבָם וּבְכׇל נַפְשָׁם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיהֶם אֲשֶׁר שָׁבוּ אֹתָם וְהִתְפַּלְלוּ אֵלֶיךָ דֶּרֶךְ אַרְצָם אֲשֶׁר נָתַתָּה לַאֲבוֹתָם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתָּ וְהַבַּיִת אֲשֶׁר בָּנִיתִי לִשְׁמֶךָ'. תפילת שלמה היא ביטוי ברור מאוד של הנוסחה הזאת. הדרך לתקן ולהיגאל מן הצרה ולהביא ישועה היא רק על ידי תשובה ותיקון החטא שהוביל אליה.

"לכן הסיסמה שמשתמשים בה עכשיו כולם, אנחנו ננצח, ריקה מתוכן. לפי התנ"ך היא שקר. מי אמר שננצח? רק אם נחזור בתשובה ונלך בדרך ה', התנ"ך מבטיח ישועה וניצחון. להגיד סתם 'אנחנו ננצח' זו נוסחה ריקה. נכון שאם מוסיפים את המילה 'יחד', אנחנו לפחות עושים תשובה על הפילוג. אבל בכל הנוסחאות האלה עדיין אין אמירה ברורה של מהו החטא שעליו אנחנו שבים בתשובה. בתשובה אל ה' אנחנו ננצח. השיבנו ה' אליך. אין נוסחה אחרת לפי התנ"ך. הוא הוביל את עם ישראל אלפי שנים והעולם כולו רואה בו התגלות א-לוהית, ואין סיבה להתעלם ממנו או לזלזל במשהו ממנו".

"הסכם אוסלו היה נגד כל הרבנים, לא רק רבני מרכז הרב. גם הרב עובדיה התנגד לאוסלו. באוסלו ב, שכלל את עיקר העברת השליטה לאש"ף, חלוקה לשטחי B ו-C, ש"ס התנגדה, והרב עובדיה אמר שההסכם הוא טעות ואסון ואסור לתמוך בו, והצטרף לרבנים שפירא, אליהו, גורן ונריה. גם אגודת ישראל התנגדה. לכן כולם פרשו, ורבין נאלץ להעביר את אוסלו ב עם ערבים ועם בוגדים שערקו מימין לשמאל"

אובדן אמון ביסודות

ואיפה להבנתך חטאנו בחטא שעליו נענשנו עונש קשה כל כך?

"זכיתי להיות חייל במלחמת יום הכיפורים, וכתבתי את מגילת יום הכיפורים בהוצאת ספריית בית אל. גם אז שאלנו את עצמנו על מה באה המלחמה הזאת, וגם כאן יש לשאול את אותה שאלה, כי הצרה הזאת גדולה פי כמה וכמה מהצרה של מלחמת יום הכיפורים, שבה הנופלים היו חיילים ולא אזרחים, ברחבי המדינה המשיכו לחיות בביטחון, המלחמה התנהלה רחוק ממרכזי אוכלוסייה בסוריה ובתעלת סואץ, העורף האזרחי נשאר בטוח, וזה נתן ביטחון, ובסופה של המלחמה יצאנו בתחושה שצה"ל סיפק את הסחורה.

"במלחמה הנוכחית אנחנו מרגישים אובדן אמון בגוף שאמור לתת לנו את ההגנה הבסיסית ביותר. יום שלם מחבלים רצחו, אנסו, בזזו. איבדנו את האמון, וזו בעיה קיומית, כי היסוד לקיום עם ישראל בתוך הג'ונגל שאנחנו נמצאים בו, כשמסביב חורשי רעתנו זוממים לכלותנו, הוא ביטחון חזק שמגן עלינו.

"בשנים האחרונות הערבים הבינו שהם צריכים לפגוע בעורף, וצה"ל יצר את כיפת ברזל. למרות הרקטות החיים נותרו די בטוחים, ועכשיו איבדנו את זה לחלוטין. אין חומת מגן שנותנת לנו להרגיש בטוחים בבית שלנו. לכן המלחמה היום היא מלחמת קיום. אם צה"ל לא ישיב את הרגשת המוגנות והביטחון בהגנתו, זה יגרום לתחושות שה' ירחם, ולכן מבחינתנו השבר גדול הרבה יותר.

"לא חווינו בעבר חוויה של אזרחים שבויים. לוחמים כן. אזרחים, ילדים, זקנים, נשים? לא עברנו בעבר התעללות איומה, אונס המוני של חיילות, בנות ונשים. הרי זה זוועה. מה שעברנו זו צרה שעולה על מלחמת יום הכיפורים.

"לכן יש לומר שכגודל הצרה כן גודל החטא. חטאנו בגדול. וכל זה כשאנחנו עוד לא יודעים לאן המלחמה הזאת תתפתח. התנ"ך מלמד אותנו עיקרון פשוט: החטא לאומי כי העונש לאומי. כל העם ספג מכה, והציבור הדתי בכלל זה. רבים מהנופלים ביחידות הקרביות הם דתיים. התנ"ך מלמד אותנו שהחטא הוא שעם ישראל קם ואמר לקב"ה לא באל"ף רבתי. בעט בקב"ה".

יש מישהו שאפשר להגיד שמייצג את הקב"ה בעולם של היום?

"בתנ"ך אלו הנביאים. כשישעיהו אומר לאחז שלא יעשה ברית עם האשורים, אחז לא שומע, וממלכת יהודה נוחלת מפלה איומה. כשמישהו בועט בדבר ה' הוא נענש בחומרה רבה. לאורך ההיסטוריה של עם ישראל, גם בבית שני, היו אלו שאמונים להביא את דבר ה' – חכמי ישראל, הסנהדרין, אנשי כנסת הגדולה. כשפיזרו את הסנהדרין הקב"ה אמר לנו: גמרתי עם הממלכה הזאת, אין לכם זכות קיום. אם הממלכה בועטת בחכמים, לכו.

"ומי מביא עכשיו את דבר ה' בימינו, שאין לנו נביאים? אלו הם אנשי התורה, הרבנים, ממשיכי הנביא. הם בני הנביאים. אין לנו שליחים אחרים. ובשלושים השנים האחרונות עם ישראל פשוט בעט בתורה ובעט בקב"ה ובדברו שמביאים הרבנים. בימינו, ימי בית שלישי, בדור הגאולה, הרבנים הם שליחי ה'".

"גם רבני הר עציון אמרו לתלמידים שלהם לצאת נגד ההתנתקות. אני חוזר על מה שאמר הרב שפירא, שצריך לשבור את הכלים. רוב הציבור הדתי לא הלך בעקבות הרב שפירא. יכולנו למנוע את זה אילו היינו שוברים את הכלים, לא חלילה בפעולה אלימה אלא במרי אזרחי. ולצערנו שוב מדינת ישראל בעטה בתורה ובקב"ה. העונש בא מייד בדמות מלחמת לבנון השנייה"

על שלא שברנו את הכלים

"בעולם הרבנים יש אומנם שליחים שונים וגוונים שונים", אומר בן ארצי, "אבל זיהוי החטא הוא מלאכה קלה, כי עם ישראל עשה בשלושים השנים האחרונות שלושה מהלכים נגד כל הרבנים: הראשון הוא הסכם אוסלו, שהביא עלינו בטמטומו עשרות אלפי רוצחים מהגדולים ביותר, שברחו לתוניסיה מירדן ומלבנון. הבאנו את ראש הרוצחים ערפאת יימח שמו וזכרו, מסרנו להם נשק ושטחים.

"זה היה נגד כל הרבנים, לא רק רבני מרכז הרב, שהוציאו פסק סירוב. גם הרב עובדיה התנגד לאוסלו. השקר הכי גדול היה שהרב עובדיה נתן את הסכמתו להסכם אוסלו", אומר בן ארצי ומסביר: "ש"ס נמנעה באוסלו א כי הרב עובדיה אמר 'נראה מה יצא מזה'. אבל באוסלו ב, שכלל את עיקר העברת השליטה לאש"ף, חלוקה לשטחי B ו-C, ש"ס התנגדה, והרב עובדיה אמר שההסכם הוא טעות ואסון ואסור לתמוך בו, והצטרף לרבנים שפירא, אליהו, גורן ונריה. גם אגודת ישראל התנגדה. לכן כולם פרשו, ורבין נאלץ להעביר את אוסלו ב עם ערבים ועם בוגדים שערקו מימין לשמאל. זה היה נגד הרוב היהודי. אוסלו היה בעיטה בעם ישראל".

"הקב"ה תמיד שולח רמזים לפני המכה הגדולה. שנים עברנו סבבי לחימה, עוד סבב ועוד סבב. הרמז על עזה היה ברור: זו מדינת טרור, אל תיתנו לה לצמוח, זה יביא עליכם אסון. ומדינת ישראל לא רק שלא פעלה אלא חיזקה אותם והזרימה כסף כאילו המחבלים הארורים רוצים רק את עזה. מדינת ישראל הלכה נגד התורה ונגד הרבנים שהזהירו והתריעו כולם. אני אישית ניסיתי להפגין נגד משפחת שליט, ולעגו לנו ואמרו: 'מה אתם מבינים, הגנרלים אומרים שיהיה בסדר'"

אם כפי שאתה אומר אוסלו היה נגד עם ישראל, מדוע החטא על עם ישראל?

"כל האליטות של עם ישראל תמכו בהסכם אוסלו. באקדמיה, בצבא, במשפט, בתקשורת. הן הנהיגו את עם ישראל, וחלק גדול ממנו צורך את התקשורת הזאת ואת העלילות על המתנחלים הקיצוניים. העם קנה את זה, וחלק מהחטא של העם בתנ"ך היה כי העם לא הרים את נס המרד מול בגידה כזאת.

"השמאל למשל על שינוי קטן בחוק הרים את נס המרד. כואב לי להגיד, אבל גם הציבור הדתי בהסכם אוסלו לא שבר את הכלים. הרבנים שפירא, אליהו, גורן ונריה אמרו שצריך לסרב פקודה ואסור לשתף פעולה, אבל הציבור אמר שלא יהיה מישהו אחר במקום מי שיסרבו.

"הסכם אוסלו הרס את המדינה. אלמלא ההתנחלות ביהודה ושומרון, לא הייתה לנו היום מדינה. הציבור החילוני התלהב מההסכם, לעגו לנו שאנחנו אנשי העולם הישן והם מביאים עידן חדש. אם 20,000 מילואימניקים היו מסרבים פקודה, אולי זה היה מציל את המצב", מסביר בן ארצי את משנתו.

החטא הלאומי השני שמציין בן ארצי הוא ההתנתקות מגוש קטיף. "בעקבות הסכם אוסלו פרצה האינתיפאדה השנייה, שהובילה לאלפי הרוגים, אוטובוסים מתפוצצים ועוד, ובמקום לתת מכת מחץ לאויבינו, לזרוק את הרוצחים ולנקות את הארץ מהם, נתנו להם פרס את רצועת עזה. הרסנו 22 יישובים, חבל ארץ פורח, ועוד כמה יישובים בצפון השומרון, מפעל התיישבות עצום, שנתנו להם במתנה. גם כאן הרבנים היו נגד ההתנתקות.

"זו הייתה הפעם השנייה שמדינת ישראל בעטה בקב"ה ואמרה לכל הרבנים 'אתם לא מעניינים אותנו, אנחנו נבצע את התוכנית על אפכם ועל חמתכם'. מובילי התוכנית הזאת היו התנועה הקיבוצית, ובהם קיבוצי עוטף עזה. התוכנית הזאת לא הייתה יוצאת לפועל בלעדיהם. הקיבוצים הללו לא רק תמכו בתוכנית ההתנתקות אלא עודדו ודרבנו אותה. בכל שבוע עמדו בהפגנות אנשי רעים, כיסופים ובארי והחזיקו שלטים הנושאים את הסיסמאות 'די לגוש קטיף, די לכיבוש'. אמרנו להם: 'אנחנו השכפ"ץ שלכם. אם לא נהיה שם, אתם תהיו היעד הבא'", אומר בן ארצי בכאב גדול.

"כל הרבנים אמרו להם לא לעשות את זה, ומדינת ישראל צפצפה על הרבנים ואמרה 'זה לא מעניין אותנו. נחריב, נהרוס ונגרש'. חבל ארץ שלם חרב, ערבים שרפו הכול והחריבו בתי כנסת, והמגורשים חלו ונפטרו כי הם נרצחו נפשית. משפחות התפרקו.

"כשבגין עשה את ההסכם עם סאדאת הוא אמר שהרב גורן אישר לו לעשות זאת. אחר כך הרב גורן התחרט כנראה והצטער על זה ואמר שעשה טעות גדול כשתמך בהסכם עם מצרים. לפחות במקרה הזה בגין שאל רב. בהתנתקות לא היה אכפת למנהיגים מה הרבנים אומרים. גם רבני הר עציון אמרו לתלמידים שלהם לצאת נגד ההתנתקות. אני חוזר על מה שאמר הרב שפירא, שצריך לשבור את הכלים. רוב הציבור הדתי לא הלך בעקבות הרב שפירא. יכולנו למנוע את זה אילו היינו שוברים את הכלים, לא חלילה בפעולה אלימה אלא במרי אזרחי. ולצערנו שוב מדינת ישראל בעטה בתורה ובקב"ה. העונש בא מייד בדמות מלחמת לבנון השנייה.

"הקב"ה ארך אפיים, והראה לנו מה זה עזה. ביהודה ושומרון עשינו תיקון חלקי, והשארנו לפחות שליטה צבאית. אבל בעזה המהלך היה הפוך; נתנו להם פרס. אין עידוד גדול לטרור יותר מההתנתקות".

"אין מנוס מלתקן את חטא אוסלו, חטא ההתנתקות וחטא שחרור השבויים על ידי כיבוש חבל עזה, לבסס שליטה ישראלית מלאה שם, שתכלול את שיקום גוש קטיף ובגדול, כי תיקון של חטא צריך להיות בגדול. כמובן, יש איסור מוחלט לשחרר אפילו מחבל אחד תמורת החטופים, כדי לתקן את עסקת שליט המופקרת, שנתנה להם עידוד להמשיך לרצוח ולחטוף"

הרבנים צדקו והגנרלים טעו

"השלב השלישי שנתן את הדחיפה הסופית לחמאס אחרי שחטפו את גלעד שליט היה שתמורת חייל אחד מדינת ישראל שחררה אלפי רוצחים, ובראשם סינוואר ועארורי. לא רק ששחררנו אלפי רוצחים, בעסקה הזאת שחררנו את ההנהגה שלהם, שהיו בבית הסוהר, והיא הובילה מאז עסקת שליט לבניית העוצמה הצבאית והתוכנית ההתקפה של חמאס שהם ביצעו בשמחת תורה.

"הקב"ה תמיד שולח רמזים לפני המכה הגדולה. שנים עברנו סבבי לחימה, עוד סבב ועוד סבב. הרמז על עזה היה ברור: זו מדינת טרור, אל תיתנו לה לצמוח, זה יביא עליכם אסון. ומדינת ישראל לא רק שלא פעלה אלא חיזקה אותם והזרימה כסף כאילו המחבלים הארורים רוצים רק את עזה. מדינת ישראל הלכה נגד התורה ונגד הרבנים שהזהירו והתריעו כולם. אמרו בפירוש שאין דוחים נפש מפני נפש. לא מצילים אחד והורגים אלפים אחרים. ידענו שאנחנו לא יודעים מי יירצח, רק יודעים שזה יקרה. אני אישית ניסיתי להפגין נגד משפחת שליט, ולעגו לנו ואמרו: 'מה אתם מבינים, הגנרלים אומרים שיהיה בסדר'.

"התברר שהרבנים צדקו והגנרלים טעו, כי עם ישראל הוא עם ה' וצריך ללכת לפי דבר ה', וכשמדינת ישראל בעטה ברבנים שלוש פעמים, אחרי כל פעם היא קיבלה מכה שהייתה אמורה לעורר אותה, כדרכו של הקב"ה שנותן מכה שאולי ממנה נתעורר.

"זה לא חטא אישי, זה העם. אין דרך אחרת להגיע לניצחון חוץ ממה שכתוב במלכים: 'ומחטאתם ישובון ואתה תענם מן השמיים'.

"אנשים שלא פתחו תנ"ך ולא מכירים דף גמרא מדברים על פדיון שבויים כהצדקה לעשות הכול תמורת שחרור החטופים. תלמדו אצל הרבנים מה זה פדיון שבויים ומה הכללים במצווה הזו, ואחר כך תעזו להגיד ומה ומתי מותר ומה ומתי אסור. הכול כתוב ברמב"ם, בתנ"ך, בשולחן ערוך. צריך לשבת שנים כדי להכיר לפני ולפנים את צורתה היהודית הנכונה של המצווה הזאת"

מה הפתרון למצב שלנו? חלק גדול מהעם יכול בהחלט להזדהות ולהביע רצון לתקן. חלק אחר עדיין אינו מכיר בכך.

"אין מנוס מלתקן את חטא אוסלו, חטא ההתנתקות וחטא שחרור השבויים על ידי כיבוש חבל עזה, לבסס שליטה ישראלית מלאה שם, שתכלול את שיקום גוש קטיף ובגדול, כי תיקון של חטא צריך להיות בגדול. כמובן, יש איסור מוחלט לשחרר אפילו מחבל אחד תמורת החטופים, כדי לתקן את עסקת שליט המופקרת, שנתנה להם עידוד להמשיך לרצוח ולחטוף.

"אנשים שלא פתחו תנ"ך ולא מכירים דף גמרא מדברים על פדיון שבויים כהצדקה לעשות הכול תמורת שחרור החטופים. תלמדו אצל הרבנים מה זה פדיון שבויים ומה הכללים במצווה הזו, ואחר כך תעזו להגיד ומה ומתי מותר ומה ומתי אסור. הכול כתוב ברמב"ם, בתנ"ך, בשולחן ערוך. צריך לשבת שנים כדי להכיר לפני ולפנים את צורתה היהודית הנכונה של המצווה הזאת".

"ברור לי שנגזר עלינו לעשות את התיקון הזה, לחזור לעזה ולרצועת הביטחון בדרום לבנון. אם לא נבין זאת, הצרה עלולה להסתבך. סיום המלחמה עוד לא נראה לנגד עינינו. בממשלה ובקבינט אין נציג לקול התורה. אפשר למשל להכניס אליו את הרב הצבאי הראשי, אדם בעל ניסיון קרבי, וראוי שבקבינט הצבאי המצומצם הוא יהיה שותף. מדינת ישראל חייבת להראות שהקב"ה והתורה מעניינים אותה"

איך נצליח להתגבר על הפער בין התיקון שאנחנו נדרשים לעשות ובין המציאות?

"הקב"ה, אם אני חוזר לתנ"ך, אומר: אם תלכו עימי בקרי, והלכתי עימכם בחמת קרי. העונש קטן בהתחלה. אם תבינו את הרמז, מצוין. אם לא, העונש יגדל. ברור לי שנגזר עלינו לעשות את התיקון הזה, לחזור לעזה ולרצועת הביטחון בדרום לבנון. אם לא נבין זאת, הצרה עלולה להסתבך. סיום המלחמה עוד לא נראה לנגד עינינו. בממשלה ובקבינט אין נציג לקול התורה. אפשר למשל להכניס אליו את הרב הצבאי הראשי, אדם בעל ניסיון קרבי, וראוי שבקבינט הצבאי המצומצם הוא יהיה שותף. מדינת ישראל חייבת להראות שהקב"ה והתורה מעניינים אותה. לשלב פסוק מהמקורות בנאום זה לא רציני ולא מספיק".

"הנציגים של הציבור הדתי הם כרגע סמוטריץ' ובן גביר. הם לא אנשי צבא, אבל הם היו חלק מרכזי מהממשל וקיבלו 14 מנדטים בבחירות. הם צריכים להציב תנאי לביבי להכניס נציג של תורת ישראל, של התנ"ך"

מי צריך להיות האדם שמכניס את קול התורה לקבינט המצומצם?

"הנציגים של הציבור הדתי הם כרגע סמוטריץ' ובן גביר", אומר בן ארצי, גיסו של ראש הממשלה נתניהו, שמעיד על עצמו שהוא בקשר ישיר עם אותם שרים. "הם לא אנשי צבא, אבל הם היו חלק מרכזי מהממשל וקיבלו 14 מנדטים בבחירות. הם צריכים להציב תנאי לביבי להכניס נציג של תורת ישראל, של התנ"ך.

"מדינת ישראל צריכה להתנהל לאור חזונם של נביאי ישראל, כמו שאמר בן-גוריון, אבל מי שם יודע תנ"ך?" אומר בן ארצי על היושבים בקבינט, "הם בורים ועמי ארצות. צריך להבין ולזעוק את זה כדי שהצרה לא תגדל! הקב"ה לא יוותר לנו. אנחנו לא יכולים להמשיך לבגוד בארץ ישראל ובתורת ישראל ולצפצף על הרבנים".

חשוב לו שיבינו את המקום שממנו הוא זועק: "אני מדבר בסערת רגשות מתוך חרדה גדולה שאם לא נבין את הקריאה הא-לוהית, חלילה הצרה תהיה גדולה יותר. די לבגידה בתנ"ך, בא-לוהי ישראל, בארץ ישראל ובתורת ישראל. חייבים לתקן את מה שטעינו, ודרושה כאן תשובה במובן העמוק שלה.

"כשהדמוקרטיה נשארת ערך עליון, בסוף נשארת דיקטטורה, ורוצים לתת את השלטון לשופטים שלא נבחרו בדמוקרטיה. כשאין א-לוהים אין ערכים, הכול נמחק ונעלם. החזון הגדול הוא שעם ישראל יחזור אל הקב"ה, אל התנ"ך, מתוך אמונה גדולה בא-לוהים, א-לוהי ישראל, שהוא מקור התורה והתנ"ך. בשמחת תורה היינו במצב שאין צבא שעות על גבי שעות, עברנו טבח נורא שעות ארוכות! המסר מהקב"ה הוא שזה מה שצה"ל שווה בלי א-לוהים. רוצים לחיות בביטחון? רק ה' נותן ביטחון לעם ישראל".

"אני מדבר בסערת רגשות מתוך חרדה גדולה שאם לא נבין את הקריאה הא-לוהית, חלילה הצרה תהיה גדולה יותר. די לבגידה בתנ"ך, בא-לוהי ישראל, בארץ ישראל ובתורת ישראל. חייבים לתקן את מה שטעינו, ודרושה כאן תשובה במובן העמוק שלה"

בסרטונים שמגיעים אלינו מהחיילים שלנו אנחנו רואים היום התעוררות גדולה; הקריאה בשם ה' גלויה ונאמרת בביטחון. האם יש בסיס לאופטימיות?

"יש התעוררות. מהפכה הרבה פעמים באה מלמטה למעלה. לאליטות קשה להגיד 'טעינו'. היום נהרגים עשרות חיילים בעזה כי עזבנו את עזה. לפני שעזבנו את עזה היה מזעזע אותנו אירוע שבו שישה חיילים נהרגו שם, וברחנו משם. היום המחיר כפול ומכופל. החיילים והציבור ברובו הגדול מבינים ומרגישים את זה, ואני הולך עם האופטימיות הזאת. כל מה שכתוב בתנ"ך יתקיים, ובסוף יש משיח בן דוד ועם ישראל חוזר בתשובה, 'ונהרו לירושלים כל הגויים', והעולם כולו חוזר אל תורת ה'.

"אנחנו בתקופת גאולה, והגאולה השלישית נצחית, אין עוד גלות. כל אלו הם הבסיס לאופטימיות. השאלה היא תמיד מה המחיר שנשלם בדרך, וזה כבר תלוי בנו. ככל שנקדים להתעורר ולחזור בתשובה אל האמונה, התנ"ך והקב"ה, כך גם התהליך יהיה מהיר יותר, מייסר פחות ומשמח יותר. לכן אני מתראיין כדי להגיד את הדברים בצורה הכי ברורה, כי צריך להגיד אותם עכשיו, לא אחרי המלחמה".

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן