כותרות חמות :

ההבדל בין חמאס לעבאס הוא רק הסבלנות עד למימוש החזון
ההבדל בין חמאס לעבאס הוא רק הסבלנות עד למימוש החזון

ההבדל בין חמאס לעבאס הוא רק הסבלנות עד למימוש החזון

מה בין ארגוני האסלאם למיניהם, מה טיבה של קונספציית ה'מתונים', ומה יצמח כאן אחרי שחמאס יקרוס

 

"תורת האחים המוסלמים עומדת על שלוש רגליים", אומר ד"ר מרדכי קידר. "האחת, לסלק את הכיבוש הזר ולהשתלט על ארצותיהם של הכובשים. השנייה, להיפטר מהתרבות של הכיבוש הזר שחדרה לתוכנו – סוציאליזם, לאומיות, קומוניזם, ליברליזם – כל מה שקלקל לנו את החברה, כולל השינויים בענייני משפחה, מגדר ומין. איפור, שיפור המראה, חיטוב הגוף מבחינתם זה אוי ואבוי. אדם צריך להישאר איך שנולד. משפחות חד-מיניות זה אבי אבות הטומאה.

"והרגל השלישית היא להחיל את השריעה – חוק האסלאם. אם לוח הזמנים דוחק ואתה רדיקלי ומשתמש באלימות, אתה דאעש. אם יש לך קצת יותר זמן, אתה אל-קאעידה. אם אתה יכול לחכות כמה שנים, אתה חמאס. אם אתה יכול להמתין עוד זמן, אתה הפלג הצפוני. ואם אתה סבלן אפילו יותר, אתה משתייך לפלג הדרומי. כלומר, הרדיקליות משפיעה על רמת הרוע. ככל שאתה רדיקלי יותר וזמנך דחוק יותר, אתה תשתמש בהפחדה נגד האויבים. בנוגע למדינת ישראל, כל עוד אנחנו חזקים המתונים לא ימהרו להצטרף לקיצוניים".

בפסקה זו אולי היה אפשר לתמצת את התשובה על השאלה אם חמאס הוא ארגון יוצא דופן ואיפה הוא ממוקם על סולם הרשע. על השאלות איפה ממוקמת על אותו סולם הרשות הפלשתינית, עד כמה הקונספציה של תיעדוף ארגונים עדיין נכונה ואיפה נמצאים ערביי ישראל בסיפור, נשתדל לענות בכתבה זו. אבל לפני כן קצת רקע.

קידר: "איילנד פנה אליי ואמר לי: נראה שאתה במיעוט, הנייר שלך כנראה לא נכון. רק דובר הערבית אמר שהוא חושב שאני צודק, ועד היום הוא הולך ואומר בכל מקום שמוטי קידר התריע. זה הדיון שהיה במל"ל, כשאל שולחן הדיונים הביאו אנשים עם אג'נדות"

"האסלאם הוא הפתרון"

את תנועת האחים המוסלמים יסד במצרים בשנת 1928 האימאם חסן אל-בנא. מטרת התנועה היא השלטת האסלאם הסוני בכל מדינות ערב כדי שכל המערכות שלהן יתנהלו לפי חוקי השריעה. אחת מסיסמאות התנועה היא "האסלאם הוא הפתרון", וזה גם היה האידיאל שלאורו ביסס את התנועה מייסדה: "האסלאם הוא אמונה ופולחן, מולדת ולאומיות, דת ומדינה, רוחניות ומעשה, ספרא וסייפא", אמר אל-בנא.

רשמית התנועה מתנגדת לשימוש באמצעים אלימים. במציאות, כפי שאנחנו יודעים היטב, היא קשורה בקשרים הדוקים עם ארגוני טרור, והיא עצמה אף מוגדרת בכמה מדינות ארגון טרור. כמובן, התנגדותה של התנועה לכל מה שהוא יהודי וקריאתה להשמדת מדינת ישראל מצטרפות למאזן שלילי זה.

לתנועת האחים המוסלמים שלוחות בעשרות מדינות, מהודו ועד ערב הסעודית, בצ'צ'ניה וגם – איך לא – בישראל. תנועת האחים המוסלמים פעלה בארץ ישראל כבר בימי המנדט הבריטי, משנת 1945, ועד שנת 1948, עת הוקמה המדינה, כבר היו לה כאן 25 סניפים. אף שהיא שואפת לעודד את האסלאם בקרב ערביי ישראל ודוגלת באידאולוגיה של האחים המוסלמים, לתנועה זו דריסת רגל אף בכנסת ישראל. הפלג הצפוני נחשב לקיצוני, והפלג הדרומי, הנחשב למתון ממנו, מיוצג בכנסת במפלגת רע"ם, שהייתה בעבר חלק מסיעת הרשימה המשותפת. ואחרי פריסת הרקע הזה אפשר לצאת לדרך.

קידר: "חמאס לא היה אמור לתקוף בשמיני עצרת. חמאס קיבל את כל הסיוע האיראני, כולל נשק, תחמושת, כסף, ייעוץ ואימונים, כדי להיות חלק ממתקפה מתוזמנת מכל הזירות יחד – עזה, לבנון, סוריה, עיראק ותימן – כדי להכריע את ישראל תחת מטר לא נורמלי של טילים"

חמאס והתרבות האסלאמית: קווים לדמותם

"חמאס, ראשי תיבות של 'תנועת ההתנגדות האסלאמית', באופן רשמי ומוצהר הוא ארגון שיורה ומפוצץ כדי להרוג", מסביר ד"ר קידר. "הוא לא עורף ראשים של ילדים, לא אונס בחורות ולא שורף גופות ומתעלל בהן. זה באופן רשמי. אם הם היו מסודרים מבחינה ארגונית, הם היו מתנהגים בצורה ברברית פחות. אלא מה, בתרבות האסלאמית שחיטה היא דבר סטנדרטי. ילדים משתתפים בשחיטת הכבשה בבית.

"ילד בן חמש שמחזיק את רגלי הכבשה כשאביו שוחט אותה ורואה איך הסכין מפלחת את צווארה ואת הדם מותז החוצה, גדל חסין נפשית מפני שחיטה ודם, לכן רצח על חילול כבוד המשפחה נעשה לפעמים בשחיטה ממש. זו הדרך הסטנדרטית. הם לא היו 'אמורים' לעשות את זה, אבל בתרבות שלהם זה קיים.

"גם בנוגע לאונס", ממשיך קידר, "חייל לא אמור לאנוס אישה גם אם היא שבויה. הבעיה היא שבאסלאם זה מותר. הוא מתיר לנאמניו את הגוף של בנות הנכבשים, ויש לזה אפילו הגדרה: מולכ אל-ימין, שמשמעה רכוש יד ימין. המשמעות היא שבנשים שאתה מוצא בשדה הקרב אתה עושה כטוב בעיניך. זה חלק מהתרבות, מהמורשת המזרח-תיכונית.

"חז"ל אמרו שביום שניתנה למשחית רשות להשחית הוא אינו מבדיל בין צדיק ובין רשע. ברגע שניתן האות ואפשר להרוג ולפצוע, הוא גם שוחט ואונס. זה לא זר לו". ובחזרה אל המתקפה בשבת שמחת תורה מסביר קידר: "מי שהגיעו ליישובים היו לא רק אנשי חמאס. אחרי שהם פרצו את הגדרות הגיעו זקנים ואספסוף כדי לשדוד, לשרוף, להרוג, לאנוס. זו קבוצה אחרת, עמך, שהבינו שיש פה גדרות פרוצות ובמרחק קילומטר יש לשדוד ולבזוז, לאנוס ולהרוג. אז מה, לא ילכו? רצו! הלכו וגנבו ואנסו".

קידר: "התסריט הרב-זירתי היה אמור להימשך שלושה ימים, מתקפת פתע בלי שהספקנו לגייס מילואים, והאמריקאים עדיין באמריקה. זו התוכנית האיראנית השטנית. הלכו חמאס והחליטו על דעת עצמם לצאת למלחמה לבד, ליישם את התוכנית בלי להודיע לאף אחד. מסיבת הטבע הייתה הסיבה לתזמון המתקפה. הם לא יוותרו על התוכנית הגדולה ויחכו לרגע שיהיה אפשר לממש אותה גם אם זה יצריך זמן. יש פסוק בקוראן שאללה הוא עם בעלי הסבלנות"

חמאס הוא דאעש

זמן קצר אחרי המתקפה של אנשי חמאס הארורים נחשפה האוזן הישראלית למסר חדש: "חמאס הוא דאעש". "כבר ביום שני אחרי הטבח התראיינתי בשידור חי לרשת אל-ג'זירה באנגלית התחלתי להשתמש בביטוי חמאס זה אייסיס (דאעש)", מסביר קידר. "הם מאוד התעצבנו עליי, העורך התקשר אליי אחרי הריאיון וגער בי שאמרתי את זה כשכל העולם רואה. אמרתי לו: אדוני, אם היית רואה מה שקורה פה, היית מבין. ככה דאעש התנהגו בסוריה ובעיראק. על דעת עצמי התחלתי לקרוא להם דאעש".

זיהוי חמאס עם דאעש התפשט כמו אש בשדה קוצים. יומיים לאחר אותו ריאיון התחיל נשיא ארצות הברית ביידן לומר את הביטוי הזה, ואחריו ראש הממשלה נתניהו. "אילו חמאס היו 'רק' יורים ולא הורגים ככה, כמו שפוצצו אוטובוס, איש לא היה משווה אותם לדאעש. אבל המאסה של ההרוגים, החטיפה הגדולה, המעשים הקשים, הקלו את ההשוואה לדאעש".

קידר: "מנסור עבאס הוא חמאסניק גם אם הוא לא מודה בכך. מה שעושה את ההבדל ביניהם הוא לוח הזמנים. על פי המסורת האסלאמית, מותר למוסלמי להונות ולשקר כדי לשרוד. זה בדיוק מה שמנסור עבאס עושה בכנסת. יש לי סרטון שבו הוא קורא בערבית לשחרר את כל הארץ מהכיבוש הישראלי. בעברית הם אומרים דבר אחר"

איך הגענו למצב שארגון כדאעש, שהיה עד כה מילה נרדפת לשטן המעורר פחד וחרדה עצומים, הפך לשכן הצמוד שלנו וחי ממש בקרבנו? האם לא זיהינו את פרצופו?

"בהתנתקות, בשנת 2005, הייתי אחד היועצים של המל"ל", קידר חוזר אחורה. "גיורא איילנד ראש המל"ל פנה אליי וביקש שאכתוב נייר על מה יקרה בעזה אחרי ההתנתקות. כתבתי מסמך שכותרתו 'תנו לחמאס לנצח' וקבעתי בו נחרצות שבתוך תקופת זמן נראית לעין חמאס משתלטים על עזה.

"בישיבת המל"ל ישבו איתי סביב השולחן עוד שישה אנשים יודעי דבר בעניין הפלשתיני, אבל רק אחד מהם שולט בערבית. אלו אנשים שאמורים לדעת ולהבין את העניין. כשאיילנד קרא את הנייר שלי הוא נבהל, ואחד הנוכחים, פרופסור בהשכלתו, אף התעצבן וטען בתוקף כי הרשות תתנגד לזה בכל הכלים שלה ולא תאפשר לזה לקרות.

"איילנד פנה אליי ואמר לי: נראה שאתה במיעוט, הנייר שלך כנראה לא נכון. רק דובר הערבית אמר שהוא חושב שאני צודק, ועד היום הוא הולך ואומר בכל מקום שמוטי קידר התריע. זה הדיון שהיה במל"ל, כשאל שולחן הדיונים הביאו אנשים עם אג'נדות.

"מדינת ישראל הייתה שבויה בקונספציה שאש"ף הפך לציוני, לארגון שלום, ולכן אין טעם לפתח תאוריה אחרת. עד היום", אומר קידר על חברי אותו פאנל, "הם מתביישים ואוכלים את הכובע. חמאס פועל על פי קוד התפעול האסלאמי, שנקבע עוד במאה השביעית", אומר קידר על ההפתעה הלאומית שהייתה כתובה לנו על הקיר.

קידר: "ההיצמדות לאש"ף היא קונספציה חמורה לא פחות מחמאס מוכל ומורתע. זו קונספציה שגורמת לנו להציב את ההוכחות המנוגדות בתוך מסגרת שתבטל אותן כדי שלא לאפשר לעובדות לבלבל לנו את האמונה"

ימוגר אחד, יבוא אחר

ובעוד העולם המערבי מזדעזע מהאכזריות ומהרוע, העולם המוסלמי אינו ממהר להזדהות עם מי שנתפס כדאעש: "הייתה להשוואה של חמאס לדאעש השפעה אדירה בכל מיני מישורים. חיזבאללה ואיראן לא רוצים להיות מזוהים כתומכי דאעש, לכן באופן יוצא דופן הם מסתייגים ממה שחמאס עשה", אף שחמאס רק הקדים את זמנה של תוכנית גרנדיוזית רב-זירתית לפגיעה בישראל בשיתוף פעולה הדוק עם האיראנים שזועמים עליהם היום.

"חמאס לא היה אמור לתקוף בשמיני עצרת", מסביר קידר. "חמאס קיבל את כל הסיוע האיראני, כולל נשק, תחמושת, כסף, ייעוץ ואימונים, כדי להיות חלק ממתקפה מתוזמנת מכל הזירות יחד – עזה, לבנון, סוריה, עיראק ותימן – כדי להכריע את ישראל תחת מטר לא נורמלי של טילים", חוזר קידר למאמר שכתב בנושא לפני כשישה חודשים.

"התסריט הרב-זירתי היה אמור להימשך שלושה ימים, ובמהלכם ישראל הייתה קורסת עקב שיתוק מערכות החשמל, הרכבות, הכבישים והצבא. מתקפת פתע בלי שהספקנו לגייס מילואים, והאמריקאים עדיין באמריקה. זו הייתה התוכנית האיראנית השטנית. הלכו חמאס והחליטו על דעת עצמם לצאת למלחמה לבד, ליישם את התוכנית בלי להודיע לאף אחד. מסיבת הטבע הייתה הסיבה לתזמון המתקפה", אומר קידר.

"חמאס התכוונו לייצב קו הגנה בתוך ישראל, על בסיס כביש 232, להציב את החטופים כמגינים אנושיים ולשאת ולתת עם ישראל על שחרור האסירים מתוך עמדת כוח. ואז, הם תכננו, יצטרפו חיזבאללה ואיראן. הם לא תיארו לעצמם שבתוך יומיים צה"ל ינפנף אותם וישטח את עזה.

"היום רואים שהאיראנים זועמים עליהם. הם לא הצטרפו לחגיגה. גם הטילים המטפטפים בצפון זה אפס קצהו של מכלול הכוח של חיזבאללה, רק כדי לצאת ידי חובה. חמאס גם לא הביאו בחשבון שהאמריקאים פתאום יגיעו. האיראנים מאשימים את חמאס ואומרים: עשיתם עבודה פרטית? עזבתם את השורה? אנחנו עוזבים אתכם לבד. שהציונים יעשו לכם מה שהם רוצים. כמובן, הם לא יוותרו על התוכנית הגדולה ויחכו לרגע שיהיה אפשר לממש אותה גם אם זה יצריך זמן. יש פסוק בקוראן שאללה הוא עם בעלי הסבלנות".

ראש הממשלה אומר בכל נאום שהמטרה במלחמה הנוכחית היא מיגור חמאס. בע"ה אחרי שזה יקרה, האם יקום ארגון אחר במקומו?

"האיראנים לא יצטערו על מיגור חמאס. היום העולם מבין שאיראן עומדת מאחורי חמאס, ומעולם לא קרה שבאו מאירופה ומארצות הברית לתמוך בישראל. מבחינת האיראנים זה אסון. לעולם נפל האסימון מי היא ישראל ומה היא איראן. הם חוששים שיש אנשים בעולם שאומרים: הם עשו זאת בישראל, ומחר יעשו זאת לנו.

"את רואה את ההצהרות של האיראנים: לא ידענו, לא תיאמנו. הם מנסים להרחיק את עצמם מהעניין הזה. גם מהעובדה שישראל הצליחה לזהות אותם עם דאעש. הם לא הפכו את חברבורותיהם ונהיו ציונים. הם רק מתנערים מחמאס".

בנוגע לערביי ישראל, מה הסיכוי שיש תאי חמאס-דאעש כאלה ביישובים ערביים בתוכנו?

"התנועה האסלאמית קיימת בארץ, והפלג הצפוני שלה הוא האח האידאולוגי של חמאס. אני טוען שגם הפלג הדרומי. מנסור עבאס הוא חמאסניק גם אם הוא לא מודה בכך. הבסיס הוא אותו בסיס והמטרה אותה מטרה. מה שעושה את ההבדל ביניהם הוא לוח הזמנים.

"על פי המסורת האסלאמית, מותר למוסלמי להונות ולשקר כדי לשרוד. זה בדיוק מה שמנסור עבאס עושה בכנסת. מנסה לשכנע אותנו שהוא מקבל את המדינה כדי שאנחנו נירדם, והוא יהיה חבר כנסת, יקבל חסינות ומשכורת, ובינתיים יקדם את המטרות של האסלאם. יש לי סרטון שבו הוא קורא בערבית לשחרר את כל הארץ מהכיבוש הישראלי. בעברית הם אומרים דבר אחר".

את השורש להתנהלות הערבית אפשר למצוא בהיסטוריית האסלאם: "יש כלל ששמו תַּקִיַה, שמשמעו הסתתרות והעמדת פנים. זה מותר באסלאם. מוחמד נביא האסלאם עשה שלום עם בני מכה לעשר שנים, וכשהם נרדמו בשמירה הוא הפר את השלום אחרי שנתיים בלבד ותקף אותם. ערפאת דיבר על זה. כשאנחנו ברחנו מדרום לבנון השלום הזמני הסתיים. הוא ראה בזה חולשה שנותנת לו הזדמנות להפר את השלום הזמני.

"חמאס שכנעו אותנו שהם ייתנו לנו חיים טובים אם אנחנו ניתן להם לעבוד ולפתח את המדינה שלהם, ואנחנו נפלנו בפח הזה. אלא שמתברר שיש עוד ארגון שעושה עלינו את אותו דבר, וזה אש"ף, שמעולם לא ויתר על הרצון לחסל את ישראל. במפות שהוא מציג משורטטת כל הארץ תחת השם פלשתין. הבעיה היא שאצלנו כמה אנשים נפלו בפח הזה. כמו החכמים שהביאו את הסכמי אוסלו מתוך אמונה עיוורת שערפאת הרמאי נהיה יונת שלום. זו אשליה. כמו סמים שאתה מרגיש היי, והמציאות טופחת על פנינו שוב ושוב".

מה צופן לנו העתיד אחרי מיגור חמאס?

"אם תקום מדינה פלשתינית על בסיס אש"ף והרשות הפלשתינית, היא תהיה מסוכנת יותר מחמאס, כי היא תקבל גושפנקה בין-לאומית, כסף מכל העולם, תקים צבא ותחכה לרגע שבשם האסלאם או הלאומיות היא תקום לחסל אותנו. הם מראים כל הזמן מה החלום שלהם ואפילו לא מנסים להסתיר את פלשתין השלמה. אנחנו אומרים שהם לא מתכוונים לזה.

"הפת"ח, התנזים, הוא ארגון טרור רשמי שקיים ברשות הפלשתינית. שוהדא אל-אקצא, חללי אל-אקצא, זה ארגון טרור של אש"ף, לא חמאס. כלומר, הארגון לשחרור פלשתין מחזיק ארגוני טרור פעילים כדי לשלם כסף למי שרוצח יהודים, ובמפה שלו אין ישראל. אז מה הם יעשו אם תהיה להם מדינה וצבא ויכולת?" שואל קידר רטורית.

עבודה וכבוד לא יספיקו להרגיע אותם לחיות לצידנו?

"נתנו לחמאס אישורי עבודה וחשבנו שהם נרתעים, ובכל זאת המטרה שלהם הייתה ונשארה לא לחיות יפה על ידינו אלא לחיות יפה על חורבותינו. על זכות השיבה הם מעולם לא ויתרו. כל הסימנים מראים שארגון אש"ף הוא אולי גרסה קצת יותר חילונית, אך בעלת אותה אידאולוגיה רצחנית של חמאס, הדוגלת בחיסול מדינת ישראל.

"ההיצמדות לאש"ף היא קונספציה חמורה לא פחות מחמאס מוכל ומורתע", אומר קידר על תפיסת העולם של בכירי צה"ל ומנהיגי מדינת ישראל. "זו קונספציה שגורמת לנו להציב את ההוכחות המנוגדות בתוך מסגרת שתבטל אותן כדי שלא לאפשר לעובדות לבלבל לנו את האמונה".

בן ארי: "צריך להבין שכל אנשי האחים המוסלמים הם אנשים משכילים, ולמדינה האסלאמית אין גבולות. בכל מקום שבו נמצא המאמין, שם יחילו את חוקי השריעה. אלו רעיונות שמשנים סדרי עולם. השיח' אחמד יאסין, שבור הגוף בקולו המצפצף, הביא אותנו עד הלום עם רעיון המדינה האסלאמית"

מדינה בלי גבולות

ד"ר מיכאל בן ארי מתריע זה שנים רבות על הסכנות של התבססות האסלאם בתוך מדינת ישראל ולצידה. על סמך קביעותיו על האסלאם הוא נפסל לבחירות לכנסת, אך אמירות אלו אינן פרשנויות או אג'נדה, לדבריו, הן פשוט עובדות הכתובות שחור על גבי לבן.

"חסן אל-בנא הצליח להקים תנועה שצמחה בתוך עשרים שנה משישה אנשים למיליון איש, כולם מסודרים בסניפים ובמחוזות בפירמידה מלמטה למעלה, ומצליח לתת את הטון מאז ועד היום בעולם המוסלמי. בכל מקום שהוא הגיע אליו מבינים שמדובר בכוח שמתחיל מרמת הקהילה ועובר בסוף לג'יהאד. זה פינג פונג מסגד–ג'יהאד", מסביר בן ארי על הדרך של האחים המוסלמים לחדור אל החברה.

"הדבר הראשון שעשה אחמד יאסין בעזה היה ליישר את השטח שליד המסגד להופכו למגרש כדורגל. אחר כך הם בנו מעונות והעניקו לאוכלוסייה הענייה עזרה ותמיכת סעד.

"צריך להבין שכל אנשי האחים המוסלמים הם אנשים משכילים, ולמדינה האסלאמית אין גבולות. בכל מקום שבו נמצא המאמין, שם יחילו את חוקי השריעה. אלו רעיונות שמשנים סדרי עולם. השיח' אחמד יאסין, שבור הגוף בקולו המצפצף, הביא אותנו עד הלום עם רעיון המדינה האסלאמית, וגם אם יש הבדל בין החילוני בביר זית לדתי בביר זית, היום גם החילוני מעריץ את הדתי.

"פה אנחנו נמצאים בסכנה הגדולה ביותר בגלל אנשים כמו איימן עודה ובל"ד. הם מצטיירים כפרגמטיים והולכים בשיטת השלבים. הם ישתפו פעולה עם חמאס, וברגע שלא יצטרכו אותו הם ילכו לבד. התהליך בקבוצה הערבית האסלאמית הולך ומחריף. החברה המוסלמית, לא משנה איפה היא נמצאת, הולכת אל המנצח. הרי איך גדל מוחמד, שהיה חתיכת עבריין, שודד ופדופיל? אחרי כל ניצחון שלו הוא חילק שלל, וככה בצורת השלבים הוא בנה את עצמו", אומר בן ארי ומפנה אל ספרו את מי שרוצה להעמיק בחומר.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן