כותרות חמות :

שאלות מלחמה
שאלות מלחמה

שאלות מלחמה

 

הרב יוסף צבי רימון, רב אזורי גוש עציון, יו"ר סולמות ולאופק, ראש הישיבה ורב המרכז האקדמי לב

בימים האחרונים הייתי רבות עם החיילים בדרום הארץ ובמקומות אחרים. זכיתי לתת להם ציוד דרך עמותת סולמות בזכות תורמים רבים, זכיתי לתת להם שיחות חיזוק, וזכיתי לראות את החיילים באהבה גדולה, בחיבור עצום ובשליחות לביצוע המשימה הגדולה. בין השאר קיבלתי שאלות רבות, ואשתף מעט מהן.

 

שאלה

אנחנו מקבלים כל הזמן מאכלים מתושבים. אומנם יש לנו אוכל מהצבא, אבל במנות קרב. אנשים מביאים עוגות, תבשילים מבושלים, בשר, עופות וכדומה. לעיתים הם כותבים 'פרווה', 'חלבי' או 'בשרי'. האם ניתן לסמוך על כך? לעיתים אנשים אומרים לנו שזה כשר. האם ניתן לסמוך על כך?

תשובה

בדרך כלל לא אוכלים מאכלים בלי תעודת כשרות. אוכלים מאכל שיש לו תעודת כשרות או שאדם דתי אמר שהאוכל כשר. טעם הדבר: מצד אחד "עד אחד נאמן באיסורין", כלומר ניתן לסמוך על עד אחד שאומר שהאוכל כשר. מצד שני אדם שאיננו דתי פעמים רבות איננו יודע מה נדרש כדי שהאוכל יהיה כשר (גם אם נאמר שאנו מקבלים את עדותו קבלה מלאה).

למשל, הוא קנה מצרכים כשרים והכין אוכל, אבל לא ידע שאם בעבר בישל בסיר דברים שאינם כשרים, הסיר איננו כשר, וממילא ייתכן שגם האוכל שיבשל עכשיו לא יהיה כשר. הוא אינו יודע שצריך להפריש תרומות ומעשרות או לקנות במקום שלפירות ולירקות יש כשרות לתרומות ומעשרות. הוא אינו יודע שגם רטבים צריכים תעודת כשרות, ולעיתים יש רטבים מחו"ל שיש בהם כל מיני שאלות כשרות וכדומה. פרט לכך יש בעיה בירקות עלים.

אומנם בזמן מלחמה יש סיבה טובה להקל יותר. ראשית, רוב הכלים אינם בני יומם, כלומר לא השתמשו בהם עשרים וארבע שעות, וממילא האוכל שבישלו בהם כשר בדיעבד (אומנם יש לדון בעניין בצל, אבל בספק וגם אינו בן יומו אנו מקילים גם בחריף). שנית, כלים רבים אינם בולעים היום (ואף שאנו מחמירים בכך, אבל במציאות של מלחמה ניתן לצרף גם דבר זה). יש דברים נוספים, אבל בשורה התחתונה נראה כך:

אם כתוב 'כשר' או 'חלבי' או 'פרווה', כנראה כתב את התוויות אדם שמנסה לשמור כשרות, ולכן ניתן להקל בעוגות, בתבשילים פרווה או חלביים (בנוגע לירקות עלים, כיוון שהם מבושלים ניתן במקרה זה של מלחמה להקל יותר, כיוון שכעת הם בגדר תערובת, וגם אולי החרקים התפרקו בבישול, וזהו ספק בדרבנן).

בנוגע לדברים בשריים, ראוי לאכול רק מה שהכין אדם דתי (פרט למקרי דחק, ועיינו בתשובה הבאה על מנגל).

בנוגע לתרומות ומעשרות, יש מקום להקל בספק (זהו ספק דרבנן כיום), אבל ראוי לקחת חתיכה קטנה (מעט יותר ממאית) מכל סוג פרי או ירק ולומר: "הרי אלו תרומות ומעשרות לפי הנוסח של מכון התורה והארץ" (ואם אפשר, עדיף לומר את הנוסח המלא, ואפשר למצוא אותו באינטרנט. ואם אין כאן ספק, אלא טבל ודאי, בוודאי יש לומר את הנוסח המלא), ולזרוק אותה בשקית לפח. דיברתי עם מכון התורה והארץ, והם ידאגו למטבעות לחילול מעשר שני לכל החיילים במלחמה, ולכן אפשר להשתמש בנוסח זה בזמן המלחמה.

 

שאלה

אנשים טובים באו לעשות לנו מנגל. הם הראו לנו את הבשר, ואנחנו רואים שהוא כשר. האם ניתן לאכול?

תשובה

במקרה זה יש להפעיל את המנגל לעשרים דקות בערך כדי שהשאריות הישנות יישרפו. כדאי לשאול אותם מתי השתמשו במנגל בפעם האחרונה, אבל אם בעשרים וארבע השעות האחרונות לא השתמשו בו (ובמקרה שלנו ניתן להקל גם אם השתמשו אבל לאוכל כשר), ניתן לאכול את הבשר הכשר שהוכן במנגל (אם השתמשו בו, יש לחמם את המנגל לרמת ליבון).

 

שאלה

קוראים לי עדן, ואני בת עשר. רציתי לשאול: איך אנחנו יודעים שה' נמצא איתנו? ואיך אנחנו יודעים שה' באמת בחר בנו מכל העמים? ואיך ייתכן ששכן שלי, שהוא אדם טוב, נהרג במלחמה? ואיך בכלל אפשר לקבל כוחות במצב הנורא הזה?

תשובה

שלום עדן, את שואלת שאלות מצוינות. ראשית, התורה אומרת לנו שה' בחר בנו, כפי שה' אמר "בך בחר ה'… מכל העמים", שאנחנו עם סגולה, כפי שה' אמר "והייתם לי סגולה", ועוד דברים רבים בכל התנ"ך. אבל פרט לכך בימינו אפשר לראות את הדברים בעצמנו. לא היה עם בהיסטוריה ששרד אלפי שנים. המצרים, הבבלים, היוונים והרומאים היו אימפריות ששלטו בכל העולם, וכעת אינן קיימות. פרט לכך לא היה מעולם עם שנזרק מארצו וחזר אליה אחרי אלפי שנים. התורה, הנביאים וחז"ל אומרים לנו שנחזור לארצנו, וב"ה זכינו שהנס הגדול הזה התרחש.

אלפי שנים ניסו הגויים להרוג אותנו, אבל כיום זכינו שיש לנו מדינה שלנו, שיש לנו צבא שלנו, שיש לנו יכולת להגיב. איננו יודעים מדוע נהרג השכן, שהיה אדם טוב, אבל אנחנו יודעים שה' איתנו, אוהב אותנו ועוזר לנו. אנחנו יודעים שזכינו למדינה מקסימה ולצבא חזק. זכינו לדברים ששום עם בעולם לא זכה להם!

לצערנו יש המון הרוגים, נעדרים, פצועים ושבויים. על כך אנחנו בוכים ועצובים. אבל אנחנו לא באים ממקום חלש. לא מנמיכות קומה. עם ישראל וצבא ההגנה לישראל באים בזקיפות קומה, מתוך ידיעה שה' איתנו, מתוך ידיעה שזו הארץ שלנו, מתוך אמונה בדרכנו ומתוך נחישות לפגוע ברע בעולם ולהפוך את העולם לטוב.

בע"ה נזכה לראות את הצבא מנצח, לראות את הפצועים מתרפאים ולראות את החיילים, הנעדרים והשבויים שבים לביתם לשלום, ואת עם ישראל שוכן בארצנו הקדושה באחדות, בשלום ובאהבה.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן