כותרות חמות :

הריסת כל הבניינים בעזה היא צורך מבצעי הכרחי
הריסת כל הבניינים בעזה היא צורך מבצעי הכרחי

הריסת כל הבניינים בעזה היא צורך מבצעי הכרחי

 

סוזי דים, מטות ערים

מה מטרתנו במלחמת שמחת תורה? לחסל את חמאס-דאעש, כמובן. אבל מה בדיוק זה אומר? מומחי ביטחון בעולם אומרים שהצלת החטופים תהיה בלתי אפשרית. החטופים מפוזרים בכל רחבי עזה ומאובטחים באופן הדוק ביותר, ע"ע גלעד שליט.

אפשרות אחרת: חיסול מנהיגי חמאס-דאעש. מומחים זרים מזהירים שהללו קודם כול ספונים עמוק במנהרות עזה (וכמוהם גם החטופים, ככל הנראה). כמו כן, המומחים מוסיפים, קיפוד המנהיגות של ארגון טרור אינו מכריע מערכה. כך הוכח בעבר במקומות אחרים בעולם.

זה מוביל לאפשרות השלישית – היחידה, למעשה. כוחו של חמאס במנהרותיו. המנהרות, רק הן, מאפשרות לחמאס לשרוד מול מעצמה כדוגמת ישראל. לכן הרוצה לחסל את חמאס-דאעש צריך לחסל מנהרותיו.

מומחי ביטחון בעולם רואים במנהרות עזה (וכן במנהרות בזירות לחימה אחרות בעולם) משימה בלתי אפשרית. הרי חמאס מתפאר שמנהרותיו פרוסות לאורך 500 ק"מ, והדבר ייתכן בהחלט, היות שהרכבות התחתיות בלונדון ובניו יורק אכן נפרסות על פני אורך כזה ואף יותר.

יש תחליף לתסריטי האימה שבנו חמאס-דאעש ללוחמי צה"ל. התסריט החלופי כולל הפיכת המנהרות למלכודות מוות למחבלים, לא לצה"ל. כדי לעשות זאת דרוש נשק יום הדין

לכן הצעת מומחי הבטחון היא משא ומתן מדיני. הרמת ידיים.

מכאן שנצטרך לחשוב על פתרון מחוץ לקופסה. כי "בלתי אפשרי" או "משא ומתן" אינם אופציות לישראל, המתמודדת עם רוצחי תינוקות ושורפי בני אדם על גבולותיה ואולי בתוך גבולותיה.

המומחים מניחים ומבטיחים שישראל תזדקק לכוחות רגלים כדי לתקוף את המנהרות. גם אם ייעשה שימוש ברחפנים ובכלים לא מאוישים אחרים, הם מסוגלים רק למפות ולצמצם את הסיכונים, ואינם תחליף לכניסת חיילינו למנהרות. ואולם כניסת לוחמים למנהרות תהיה קטסטרופה. חלק מה'מטרו' אינו ממופה כלל, ולכן מקומו אינו ידוע, לדברי מקורות זרים.

נוסף על כך חמאס ודאי הכניס אמצעי חבלה לכל מקום אפשרי, ויפוצצו את המנהרה על כל כוח ישראלי שיחדור אליה. עוד חששות: חטיפת חיילים בתוך המנהרה. פינוי חיילים פצועים כמעט בלתי אפשרי במנהרות. לוחמה בשטח בנוי, ולבסוף אבטחת אזור מנהרות כמעט בלתי אפשרית, כי הדבר מחייב את צה"ל לאבטח משהו בלתי נראה, כפי שהתבטא מי מהמומחים.

ואולם יש תחליף לתסריטי האימה שבנו חמאס-דאעש ללוחמי צה"ל. התסריט החלופי הוא לשבור את הקונספציה שלפיה פוסלים מייד אפשרויות לחימה מועילות מאוד רק משום שיש אזרחים שמסרבים להתפנות או מנועים מלהתפנות מהם, כלומר מוחזקים בכוח על ידי חמאס-דאעש. התסריט החלופי כולל הפיכת המנהרות למלכודות מוות למחבלים, לא לצה"ל. כדי לעשות זאת דרוש נשק יום הדין, נשק שלא זכה לשימוש עד כה בעולם, אף שהוא מוכר מתחום אחר. מהו אותו נשק מופלא?

קוראים לנשק הזה בניינים. כן, בניינים שקורסים, לאחר שהופצצו מן האוויר, אוטמים פתחים של מנהרות, ולכן מוציאים מנהרה מכלל שימוש. איך הדבר ידוע? מתחום רעידות האדמה. מן המפורסמות שבניינים שקורסים על יושביהם קוברים הכול תחת ערמת הריסות שאינה ניתנת להזזה בזמן אמת. ערמת הריסות מסוגלת על כן לנטרל פתח. ואם הורסים את כל המבנים במחצית עזה (המחצית הצפונית), פירוש הדבר נטרול כל הפתחים של כל המנהרות באזור, כי כידוע, חמאס-דאעש תמיד בונה את פתחי המנהרות שלו בתוך מבני מגורים, בתי ספר ומסגדים, ולא בשטח פתוח.

לסיכום, חיסול חמאס-דאעש פירושו חיסול מנהרותיו. אין כיום שיטה מבצעית מוכחת לחיסול מנהרות, לכן ישראל חייבת להיעזר בנשק היחיד שעובד – בניינים – לחיסול מנהרות חמאס. הדבר אפשרי כי חמאס הקפיד לבנות את מנהרותיו תחת שטח בנוי. הנשק היחיד שעובד אפוא הוא השטח הבנוי עצמו. כך ייאטמו המנהרות, וחיות האדם של חמאס-דאעש ימותו בפנים, בלי יכולת למלכד את צה"ל.

לכן, ולא בגלל רצון לנקום, יש להשטיח את עזה. הריסת כל הבניינים בעזה היא כורח מבצעי, כי אין פתרון מוכח אחר. אין אפשרות להכריע את חמאס בלי להכריע את המנהרות, ואין בעולם כולו כיפת ברזל נגד מנהרות – מלבד בניינים.

השטחת עזה – הקרסת כל הבניינים על כל המנהרות – היא האפשרות היחידה, ולכן ההכרחית.

 

הדברים מבוססים, כמקובל, על מקורות זרים בלבד

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן