כותרות חמות :

מדוע יש חשיבות קריטית שפינוי האסבסט יתבצע אל אתרי פסולת מורשים במדינת ישראל?
מדוע יש חשיבות קריטית שפינוי האסבסט יתבצע אל אתרי פסולת מורשים במדינת ישראל?

מדוע יש חשיבות קריטית שפינוי האסבסט יתבצע אל אתרי פסולת מורשים במדינת ישראל?

 

מינרל האסבסט הוא מינרל טבעי אשר פעם היו משתמשים בו בתחום הבנייה בגלל תכונותיו, לרבות: יכולת הבידוד שהוא מאפשר והעמידות שלו לאש. אולם, כיום מחקרים מראים כי יש סיכונים בריאותיים משמעותיים שיכולים להיגרם כתוצאה מהחשיפה אליו, כמו למשל מחלות מסכנות חיים כמו: סרטן ריאות, אסבסטוזיס ועוד. משום כך, חשוב שסילוק חומר האסבסט יתבצע בתוך אתרי פסולת מורשים בישראל.

התקנות המחמירות בישראל מדברות על כך כי כאשר סיבי האסבסט עלולים להשתחרר את חלל האוויר הם יכולים להוות סיכון בריאותי רציני לכל מי שנוכח בקרבת מקום. לכן, כאשר לא נפטרים בצורה תקינה וראויה מחומרים אלו והם אינם מגיעים אל אתרי פסולת מוסדרים או מושלכים בצורה לא חוקית בסביבת הציבור, הסיבים יכולים להישמר באוויר ואז שאיפה או בליעה של הסיבים, שהם כאמור מיקרוסקופים וכמעט בלתי ניתן לראות אותם, האדם עלול לחלות במחלות מסכנות חיים. לכן פינוי נכון הוא במידה רבה פעולה שמגנה על בריאות הציבור ועל ההשלכות הבריאותיות שיכולות לנבוע משום כך. אם זה לא מספיק, הרי שפינוי בצורה לא מתאימה של החומר המכיל אסבסט לא מסכן רק את בריאות האנשים, אלא גם פוגע בסביבה. כך למשל, סיבי אסבסט יכולים לזהם חלקות אדמה ולהוות איום ממשי על מערכות אקולוגיות. כלומר, כאשר פסולת אסבסט מושלכת במקומות כמו קרקע חקלאית למשל, זה יכול להגביר את הסיכון לזיהום סביבתי.

למעשה, במדינת ישראל ישנן תקנות מאוד מחמירות, כמו במדינות רבות ברחבי העולם, אשר קובעות בצורה נחרצת את הטיפול הדרוש בחומרים מסוכנים כמו חומר האסבסט. לכן, אדם אשר מבצע פינוי של חומר אסבסט במקום אסור ולא מורשה או לא עומד בנהלים עלול להיות חשוף להשלכות משפטיות ולקנסות בגין כך. לכן, חשוב להקפיד כי כאשר בוחרים באיש מקצוע שהוא קבלן אסבסט אז הוא יפנה את הפסולת אל אתרי פסולת מורשים על ידי המשרד להגנת הסביבה שהם יכולים להתמודד עם טיפול בחומרים מסוכנים כמו אסבסט בצורה מקצועית ובטוחה וכי יש להם את התשתיות הנדרשות, הצוות המיומן והכלים בכדי לנהל בצורה נאותה את תהליך פינוי האסבסט והטמנתו. לסיום, שימוש באתרי פסולת מורשים יכול לאפשר בלימה ובטיחות לאורך טווח זמן ארוך ולמנוע את המפגע הבריאותי שיכול להיגרם כתוצאה מחשיפה לסיבי אסבסט וכן להפחית את הסיכון לחשיפה עתידית.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן