כותרות חמות :

למה בכלל יש כזה דבר "הכשר למוצר חשמלי"?
למה בכלל יש כזה דבר "הכשר למוצר חשמלי"?

למה בכלל יש כזה דבר "הכשר למוצר חשמלי"?

 

לאחרונה ניתן יותר ויותר להיתקל במוצרי חשמל ואלקטרוניקה שיש עליהם מדבקת "הכשר". דבר שיכול לגרום לפליאה, למה צריך הכשר למוצר חשמלי? ומה משמעות ההכשר?

כדי להבין יותר, שוחחנו עם אנשי "משמרת השבת" שהוא גוף הלכתי שעוסק בטכנולוגיה של מוצרי חשמל ואלקטרוניקה לשבת… ובעצמו מעניק "הכשרים" למוצרים כאלו. אנשי הארגון  עובדים בשני תחומים הקשורים לכשרות מוצרים בשבת… התחום הראשון הוא מחקר טכני/ הלכתי על מוצרים שונים, ולאחר מכן העברת המידע וההוראות מהרבנים לציבור. והצד השני הוא פיתוח, בניה ולעיתים אישור של התקנים אלקטרוניים שיסייעו בשמירת שבת.

אנשי משמרת השבת הסבירו לנו שיש מגוון סיבות לכך שצריך הכשר למוצרים חשמליים

אופן הפעולה-

המכשירים של ימינו עובדים על בסיס מערכות דיגיטליות מורכבות. הם כבר לא במצב של "דולק/ כבוי" בלבד, אלא יש הרבה מאוד רמות שונות שימוש בדיגיטציה שלא ניתן ל"כבות" והיא תמיד עובדת.

אופן ההפעלה

בעבר היה הכול בהפעלה יזומה – באמצעות לחצנים. המשתמש היה צריך ללחוץ על כפתור כדי להפעיל או לכבות פונקציה מסוימת… היום יש יותר הפעלה אוטומטית, הפעלה באמצעות חיישני נפח, חיישני תנועה, רגשי טמפרטורה, חיישנים שמודדים לחות ועוד.

הגודל הקטן של הרכיבים-

הרכיבים בימינו קטנים ביותר, כמעט עד רמה שלא ניתן לראות אותם. והם לעיתים קרובות מוטמנים או מוסתרים בגוף המקרר או המוצר החשמלי… ככה שאם לא יודעים איפה הם, לא ניתן למצוא אותם.

אופן בניית המוצרים מבחינת המערכת

הרכיבים הדיגיטליים נבנים חלקים על גבי חלקים, כאשר כל חלק יכול להיבנות במעל אחר, בשיטה אחרת, ובמעגלים אלקטרונים שונים… לעיתים קרובות אפילו היצרנים עצמם אינם מודעים לכל ה"שכבות" שיש בכל כרטיס אלקטרוני ואיך בדיוק עובד בשלב שלפניהם בתור. מיליוני פקודות אלקטרוניות יכולות לזרום בכל רכיב זעיר. והפעלים הגדולים מתרכזים בהרכבה.

ולא רק היצרן אינו יודע… קל וחומר שהיבואן אינו יודע, וכמובן שאין באפשרותם של מוכרים וטכנאים "רגילים" להכיר ברכיבים שונים ומה עושה כל רכיב.

יותר מזה, רכיבים רבים משודרגים כל הזמן, משתנים ונבנים שוב ושוב, כך שקשה מאוד לעקוב אחרי ההתפתחות הטכנולוגית.

ולכן…

כל זה גורם לכך שנדרשת מומחיות מיוחדת וסיוע משמיים, כדי ללמוד איך פועל כל מכשיר ואיך ניתן למנוע חילול שבת בשימוש בו. המכשירים מסובכים מאוד, מורכבים ולכן יתכן שהאדם מפעיל מגוון רחב של פעולות חשמליות בכל שימוש פשוט במכשיר…

אפילו פעולה פשוטה, כמו פתיחת דלת של מקרר בשבת, יכולה לגרום להרבה ממאוד פעולות חשמליות ואלקטרוניות שהן בבחינת חילול שבת. והמשתמש פשוט לא ידע מה קרה ואיך.

ולכן, צריך הכשר כדי לדעת שהמכשיר לא מבצע פעולות שאסורות בשבת, ושהן חילול שבת, כאשר משתמשים בו.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן