כותרות חמות :

סעודיה: הסכם עם מנהיגת העולם הערבי או חתירה להקמת מדינה פלשתינית?
סעודיה: הסכם עם מנהיגת העולם הערבי או חתירה להקמת מדינה פלשתינית?

סעודיה: הסכם עם מנהיגת העולם הערבי או חתירה להקמת מדינה פלשתינית?

הדיבורים על בישול מתקדם של הסכם שלום בין ישראל לסעודיה עוברים בשקט יחסי למרות ההשלכות הדרמטיות שעשויות להיות להסכם כזה. ד"ר מרדכי קידר מציע לעקוב מקרוב באופטימיות זהירה מאוד

עובד בהרב

למרות היחסים העוינים של ישראל וסעודיה מאז קום המדינה, בשנים האחרונות חלו כמה שינויים לטובה. לפני שנים מספר הכיר יורש העצר מוחמד בן סלמאן בקיומה של ישראל, ולפני כשנה נפתח המרחב האווירי של סעודיה לטיסות דרכה לישראל.

אם שינויים אלו אכן יבשילו לכלל הסכם נורמליזציה של היחסים עם ישראל, הסכם עם מנהיגת העולם הערבי ישפיע על האווירה הכללית במזרח התיכון הרבה יותר מהסכמי אברהם, שנחתמו עם בחרין ועם איחוד האמירויות, הקטנות למדי, והוא ישמש אות פתיחה להסכמים עתידיים עם מדינות מוסלמיות גדולות נוספות. נרמול היחסים יפתח את ישראל לאפיקים כלכליים רחבים וגרום לרכישת פיתוחים טכנולוגיים ישראליים.

 

"אם אנחנו רוצים שלום עם סעודיה, זה מצוין, אבל אסור לנו להסכים למדינה פלשתינית. להבנתי כרגע מדובר רק בשיפור תנאי החיים של הפלשתינים, ולזה אני לא מתנגד, אך אם ההסכם יכלול קידום הקמתה של מדינה פלשתינית, זהו חמור מאוד. היא תהפוך בקלות למדינת טרור בראשות חמאס. לצערי אני לא שומע את הפוליטיקאים מדברים על הסכנה הזאת"

עוד צעד פומבי לעבר ההסכם היה בפגישת ראש הממשלה נתניהו עם נשיא ארצות הברית ביידן בניו יורק בשבוע שעבר. נתניהו אמר לביידן: "נוכל לכונן שלום היסטורי בין ישראל לערב הסעודית. שלום כזה יתרום הרבה כדי להביא לסיומו את הסכסוך הערבי-ישראלי, להביא לפיוס בין העולם האסלאמי למדינה היהודית ויקדם שלום אמיתי בין ישראל לפלשתינים. זה דבר שנמצא בהישג יד. אני מאמין שבעבודה משותפת נוכל לעשות היסטוריה וליצור עתיד טוב יותר לאזור ומעבר לו".

גם מהסעודים נשמעו התבטאויות חיוביות בנוגע להסכם. יורש העצר בן סלמאן אמר בריאיון: "בכל יום אנחנו מתקרבים יותר להסכם עם ישראל. אם נצליח להגיע להסכם בין ישראל לסעודיה, זה יהיה ההסכם ההיסטורי הגדול ביותר מאז סיום המלחמה הקרה".

בתנאי להסכם עם ישראל ביקשה סעודיה מארצות הברית לחתום על הסכם ברית הגנה שיחייב את ארצות הברית להגן על סעודיה אם יתקפו אותה. כמו כן סעודיה חוששת מהגרעין האיראני וביקשה מארצות הברית לפתח גרעין לצורכי שלום. לפני כשבוע פורסם כי נתניהו אישר לשתף פעולה עם וושינגטון כדי למצוא מתווה שיאפשר לסעודיה להעשיר אורניום.

מלבד הבקשות מארצות הברית הסעודים מעוניינים שישראל תנקוט צעדים חיוביים כלפי הרשות הפלשתינית. שר החוץ הסעודי הנסיך פייסל בן פרחאן אמר בשבוע שעבר: "אין פתרון לסכסוך הפלשתיני–ישראלי ללא מדינה פלשתינית עצמאית". בעקבות ההכרזה על ההסכם והעמדה הסעודית החיובית כלפי הרשות הפלשתינית נשמעו בארץ קריאות אזהרה. כמה שעות לפני פגישת נתניהו וביידן פרסמו חברי כנסת מהליכוד, ביוזמת המטה הלאומי בליכוד, מכתב לנתניהו שבו הם מצהירים כי הם מתנגדים לוויתורים על אדמות ארץ ישראל בתמורה להסכם.

"הסכם עם סעודיה יגרום להרבה מדינות אסלאמיות אחרות לשקול שוב את יחסיהן עם ישראל וייצור מצב שלא תישאר כמעט מדינה מוסלמית חשובה שמתנגדת לישראל. מדינות מוסלמיות רבות, ובהן סוריה, לבנון ועיראק, קרסו ואינן מתפקדות כמדינה. למצרים, ירדן ומרוקו יש יחסים עם ישראל, וכאשר יהיו גם לסעודיה יחסים עם ישראל, בעולם הערבי יישארו רק מדינות מעטות שמתנגדות לזה"

למחרת פגישתו עם ביידן, בנאומו בעצרת האו"ם בניו יורק, שלף נתניהו מפה וסימן במדגש כיצד הסכם עם סעודיה יביא לידי שינוי כללי באזור. נתניהו הכריז: "אנחנו על סף הסכם שלום היסטורי עם סעודיה שייצור מזרח תיכון חדש. הסכמי אברהם התחילו עידן חדש של שלום, אבל אני מאמין שאנחנו לפני פריצת דרך דרמטית אפילו יותר, שלום היסטורי בין ישראל לסעודיה. שלום כזה יגביר את הסיכויים לשלום עם הפלשתינים. זה יעודד פיוס כללי בין היהדות לאסלאם, בין ירושלים למכה, בין צאצאי יצחק לצאצאי ישמעאל".

שוחחנו על כך עם המזרחן ד"ר מרדכי קידר. להערכתו תידרש לפחות חצי שנה עד שיתממש ההסכם. "עדיין אי אפשר לדבר על ההסכם כעל דבר קיים, ועל הפרטים שלו מרחפים סימני שאלה רבים. זהו הסכם בין ארבעה משתתפים – סעודיה, ישראל, ארצות הברית והרשות הפלשתינית – ושיחות במשא ומתן מורכב כזה צפויות להתמשך על פני חודשים ארוכים. מצד שני, לארצות הברית יש דחיפות גבוהה לממש את ההסכם.

"להערכתי ביידן יעשה את כל המאמצים בשביל להשיג תמונה של הסכם שלום על מדשאת הבית הלבן לקראת הבחירות לנשיאות, שייערכו בעוד יותר משנה, וזה יזרז את התהליך. ביידן נחוש להראות שאם טראמפ עשה את הסכמי אברהם, גם הוא יכול להביא הישג מרשים, והוא חולם להראות לבוחריו תמונה שלו עושה הסכם עם סעודיה, שלעומת ההסכמים עם המדינות הקטנות ממנה היא המשחק הגדול".

"אני מתנגד לאפשרות שלסעודים יהיה נשק גרעיני, גם לא לצורכי שלום, כי אין אפשרות כמעט לפקח על כך. המדענים שיפתחו את הגרעין ביום לצורכי שלום עלולים לפתח בלילות נשק גרעיני מסוג אחר"

איזה מחיר תשלם ישראל תמורת ההסכם?

"סעודיה מעוניינת בהסכם עם ישראל, אך היא אינה יכולה להתעלם מהאינטרס של העולם הערבי לחזק את הרשות הפלשתינית כדי להחליש את ישראל. אם אנחנו רוצים שלום עם סעודיה, זה מצוין, אבל אסור לנו להסכים למדינה פלשתינית. להבנתי כרגע מדובר רק בשיפור תנאי החיים של הפלשתינים, ולזה אני לא מתנגד, אך אם ההסכם יכלול קידום הקמתה של מדינה פלשתינית, זהו חמור מאוד. היא תהפוך בקלות למדינת טרור בראשות חמאס, שעלול להיבחר לרשות המחוקקת של מדינה פלשתינית כזו באופן דמוקרטי או לחלופין להשתלט עליה בכוח. לצערי אני לא שומע את הפוליטיקאים מדברים על הסכנה הזאת.

"אם סעודיה אכן תעשה הסכם נורמליזציה מלא, ברף שהציבו הסכמי אברהם, ההסכם יפתח את ישראל לשווקים כלכליים חדשים ורחבים וייצור מצב בין-לאומי אחר לחלוטין. אך אם התנאי להסכם נורמליזציה מלא הוא הקמת מדינה פלשתינית, עלינו להתנגד לכך בכל תוקף ולהסתפק בהסכם חלקי".

עד כמה נרוויח מההסכם?

"הסכם עם סעודיה יגרום להרבה מדינות אסלאמיות אחרות לשקול שוב את יחסיהן עם ישראל וייצור מצב שלא תישאר כמעט מדינה מוסלמית חשובה שמתנגדת לישראל. מדינות מוסלמיות רבות, ובהן סוריה, לבנון ועיראק, קרסו ואינן מתפקדות כמדינה. למצרים, ירדן ומרוקו יש יחסים עם ישראל, וכאשר יהיו גם לסעודיה יחסים עם ישראל, בעולם הערבי יישארו רק מדינות מעטות שמתנגדות לזה. ההסכם יתרום לאווירה בין-לאומית חיובית כלפי ישראל ויפחית אמירות אנטישמיות.

"ברמה הביטחונית יש בכך מסר לאיראן, שאם הם יפעלו נגד ישראל, הם יסתבכו עם עוד מדינות. האיראנים לא יהפכו ליוני שלום, אך הסכם כזה יפגע בהם. אומנם אני מתנגד לאפשרות שלסעודים יהיה נשק גרעיני, גם לא לצורכי שלום, כי אין אפשרות כמעט לפקח על כך. המדענים שיפתחו את הגרעין ביום לצורכי שלום עלולים לפתח בלילות נשק גרעיני מסוג אחר. צריך לזכור שבעולם הערבי יש שינויים תמידיים, והמשטר בסעודיה עלול להתחלף בעתיד למשטר עוין, גם אם כיום זה לא נראה באופק. נוסף על כך מילוי דרישה זו יעורר תיאבון למדינות אסלאמיות נוספות לדרוש נשק גרעיני".

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן