כותרות חמות :

הוכחת רשלנות רפואית
הוכחת רשלנות רפואית

הוכחת רשלנות רפואית

 

מדי שנה, מספר רב של אנשים נופלים קורבנות לרשלנות רפואית. אבחון שגוי הוא בעיה רצינית. בממוצע, הרופאים מקשיבים למטופליהם במשך פחות מחצי דקה לפני שהם מפריעים להם.

בזמן הקצר הזה, אי אפשר ללמוד מידע משמעותי על התסמינים של המטופל. מה שמחריף את הבעיה, רופאים רבים אינם מזמינים סוללת בדיקות מלאה.

מקרי רשלנות אחרים כוללים טעויות ניתוחיות. זה נראה כמעט בלתי נתפס שצוות כירורגי יכול להסיר את האיבר הלא נכון או להשאיר חפץ זר בתוך גופו של המטופל.

אבל בחדר מיון עמוס, תקלה קלה בתקשורת או חוסר ריכוז יכולים לגרום לתוצאות הרות אסון.

לבסוף, מתעוררים כמה מקרי רשלנות רפואית במהלך ההחלמה. בתי חולים צריכים להיות המקום שבו אנשים נמצאים כדי שמצבם הבריאותי ישתפר. למרבה הצער, אולי בגלל סביבה לא סטרילית או חוסר תשומת לב של רופא, אנשים רבים עוזבים את בתי החולים במצב גרוע יותר מאשר היו קודם לכן.

פיצוי משמעותי עשוי להיות זמין במקרים אלו ואחרים של רשלנות רפואית. כדי להוכיח רשלנות רפואית, על הנפגע לבסס את היסודות הבאים.

יחסי רופא-מטופל

הצעד הראשון להוכחת רשלנות רפואית הוא הוכחה שקיימים יחסי רופא-מטופל. בדרך כלל, אלמנט זה הוא די פשוט. בכל מקרה בו הלכתם לבדיקה אצל הרופא בקופת החולים או בבית החולים קיימים יחסי רופא מטופל, לחלופין במקרים בהם שילמתם לרופא, החלפת הכסף יוצרת מערכת יחסים מקצועית בין רופאים ומטופלים, עורכי דין ולקוחות וכן הלאה.

אך קיימים מקרים נפוצים בהם למרות התנהלותו הלכוארה רשלנית של הרופא יהיה קשה מאוד לתבוע אותו, לדוגמה :

שתי שבתות בחודש, ד"ר כהן משחק כדורסל עם מר לוי הקורבן. יום אחד, כשהם בזמן המשחק, מספר מר לוי לד"ר כהן שלפעמים יש לו קשיי נשימה ושהוא מרגיש עייף מאוד. ד"ר כהן אומר למר לוי שאולי יש לו מחלה, אבל זה בהחלט לא סרטן. האם החלפת המידע הזו תסתכם בקשר מקצועי? יתרה מזאת, אם יתברר כי למר לוי בסופו של דבר הייה סרטן, האם ד"ר כהן אחראי לפצות אותו?

טיפול רשלני

רשלנות היא חוסר טיפול סטנדרטי. לפעמים, קל לקבוע את רמת הטיפול הנדרשת כמו במקרים של תאונות דרכים למשל. אך כאשר מדובר בהוכחת רשלנות רפואית, המרכיב הזה קצת יותר מורכב.

במקרים של רשלנות רפואית, רמת הטיפול משתנה בהתאם למספר גורמים. גורמים אלה כוללים את המוסד הרפואי בו נמצא הרופא, רמת ההכשרה שיש לרופא ועוד.

היבט זה של תיק רשלנות רפואית מערב כמעט תמיד עדים מומחים. התובע נעזר במומחים כדי להראות שהטיפול אותו קיבל ירד מתחת לסטנדרט המקובל, והנתבעת מתקשרת לעדים מומחים מטעמה שבעצם אומרים בדיוק ההפך.

קשר סיבתי

לגבי אופן הוכחת מקרה רשלנות רפואית, קביעת רמת הטיפול היא לרוב החלק הקשה ביותר. הוכחת קיומו של קשר סיבתי בין הטיפול הרשלני לבין נזקיו של התובע היא בדרך כלל החלק השני הקשה ביותר בתביעות אלו.

שוב, על הנפגע התובע להיעזר בעדים מומחים כדי לקבוע קשר סיבתי. ושוב, הרופא או חברת הביטוח יצרפו חוות דעת של מומחה מטעמם שבוודאות מוחלטת יטענו בעקשות שאין כל קשר בין הרשלנות שהתרחשה לכאורה לבין נזקיו של התובע. מן הסתם, בחירת המומחה המתאים היא חלק חשוב בהוכחת מקרה של רשלנות רפואית. כמה דברים שצריך לחפש אצל מומחה טוב כוללים:

  • מראה חיצוני: האמירה הישנה ש"לעולם אין לך הזדמנות שנייה לעשות רושם ראשוני" היא בהחלט נכונה בהקשר הזה. אם העד אינו נראה ומתלבש בצורה יפה, בית המשפט עשוי שלא לתת אמון בחוות דעתו של המומחה אם וכאשר אותו מומחה יצטרך להגן על חוות דעתו בבית המשפט.
  • רקע: אין טעם לנסות ולהסתיר את העובדה שהמומחה העיד בסיטואציות אלו בעבר. כל השופטים מבינים שמומחים הם בעצם מוטים מבחינת עמדתם לצד אשר שילם להם את שכר טרחתם.

הוכחת נזק

פגיעה גופנית היא המרכיב האחרון בתיק רשלנות רפואית. ללא פגיעה פיזית, אין לנפגע תיק.

ניתן לקבל פיצוי על פציעות לא מוחשיות כדוגמת נזק נפשי, אך חייב להיות מרכיב פיזי. כלל התגבשות הנזק נכנס במקרה זה לתמונה לעתים קרובות ולכן פעמים רבות למרות שכל מרכיבי התביעה האחרים כבר קיימים התובע נדרש להמתין לרגע בו יידע את כל הנזק שנגרם לו.

צור קשר עם עורך דין מנוסה

הדרך הטובה ביותר להוכיח מקרה של רשלנות רפואית היא שיתוף פעולה עם עורך דין לרשלנות רפואית. ברוב המקרים עורך הדין מכיר את המומחים הרפואיים, המתאימים בדיוק למקרה הספציפי שלכם, יודע לנסח עבורכם את כתב התביעה ולדרוש את הפיצוי המקסימלי המגיע לכם.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן