הגאון מווילנה נפטר בחול המועד סוכות, ומסופר עליו שבכה בעת מיתתו. כששאלו אותו מדוע הוא בוכה אמר שבעולם הזה אפשר לקיים מצוות בדמים מועטים: מצוות הציצית זולה, ויש בה מצוות רבות ידי יום, ואילו בעולם הבא אין לו לאדם עוד כוח לקיים את מצוותיו של מקום.
בסיפור הזה חתם עימי את השיחה אבי, עורך דין ואיש נדל"ן, אדם פרטי ששמו המלא שמור במערכת – לא ארגון חזרה בתשובה או קירוב לבבות – שהחליט יום אחד שהוא רוצה לעשות מעשה ולצאת בקמפיין רחב בעיתונים וברשתות החברתיות למען מטרה אחת ויחידה: חיזוק מצוות הציצית. זה קמפיין לכל דבר: אבי רכש שטחי פרסום בעמודי השער של עיתונות המגזר, שכר אנשי אסטרטגיה ופרסום וקידם תכנים ברשת עם ידוענים, כל זאת ללא מטרת רווח ואגב שמירה קנאית על פרטיותו.
"חשבתי על זה אחרי שהרב חיים קניבסקי נפטר. באו אליו רבים שסבלו מבעיות בריאות, פרנסה וכאלה, והוא אמר להם ללבוש ציצית והבטיח להם שהמצווה תגן עליהם ועל ילדיהם. חשבתי לעצמי שזה הזמן לקחת את המצווה הזאת ולהרים אותה גבוה. הוא היה הרב שלי ואיש מיוחד שנתן את כולו למען עם ישראל, ולא הפריע לו מראה או מוצא"
"לא חייבים לחבוש כיפה כדי ללבוש ציצית. גם מחלל שבת יכול ללבוש ציצית, זה לא סותר. הציצית, בשונה מהכיפה שבחוץ שרואים אותה, היא רק בין אדם לבין בוראו. הבגד הזה הוא תעודת הזהות שלנו"
אני שואל אותו מהיכן בא הרעיון ולמה דווקא מצוות ציצית, ואבי מדבר על חשיבות מצוות הציצית דווקא, שמתקשרת אצלו לפטירתו של הרב חיים קניבסקי, שהזהיר על קיום המצווה הזו: "חיפשתי מצווה שאפשר להוביל, שאפשר לעשות בה איזה חיזוק. אני עושה קצת עסקים בחיי, וכל הזמן עלתה לי מצוות ציצית. מדוע? כי אין בתרי"ג מצוות עוד מצווה כזו שבכל רגע ורגע מכפילה את עצמה. מצוות ציצית היא כידוע כנגד תרי"ג מצוות, וממילא בכל שעה אדם הלבוש בציצית מקיים יותר מ-360,000 מצוות, שהן מיליוני מצוות מדי יום. כלומר, זו ההשקעה הכי קטנה שיש לה התשואה הכי גדולה בשוק ההון הרוחני.
"חשבתי על זה אחרי שהרב חיים קניבסקי נפטר", הוא ממשיך, "באו אליו רבים שסבלו מבעיות בריאות, פרנסה וכאלה, והוא אמר להם ללבוש ציצית והבטיח להם שהמצווה תגן עליהם ועל ילדיהם. חשבתי לעצמי שזה הזמן לקחת את המצווה הזאת ולהרים אותה גבוה. הוא היה הרב שלי ואיש מיוחד שנתן את כולו למען עם ישראל, ולא הפריע לו מראה או מוצא".
לאחר שהתחיל הקמפיין, הוא מספר, "שמעתי מאנשים שהם מתחילים ללבוש ציצית ומרגישים עם זה מאוד טוב, רואים בזה הרבה הצלחה והרבה ברכה. פגשתי אנשים טובים שעשו הכול כדי שהקמפיין הזה יצליח, ואני מקווה שזה באמת יתפוס. לא חייבים לחבוש כיפה כדי ללבוש ציצית. גם מחלל שבת יכול ללבוש ציצית, זה לא סותר. הציצית, בשונה מהכיפה שבחוץ שרואים אותה, היא רק בין אדם לבין בוראו. הבגד הזה הוא תעודת הזהות שלנו".
מה כולל הקמפיין?
"פרסום על חשיבות המצווה ועל היתרונות שבה וחלוקת ציציות לחיילים ולילדים בבתי ספר. החלטנו לצאת לקמפיין הזה בחודש אלול, כי זה חודש שבו הרבה מאוד יהודים מוכנים לקבל עליהם דברים חדשים לשנה החדשה".
זה קמפיין יקר מאוד בשביל אדם פרטי.
"כשבן אדם עושה משהו בשביל הקב"ה, הוא מחזיר לו בכפל כפליים. אני לא רואה בזה הוצאה אלא ברכה. כשבן אדם לא חושב רק איך למלא את עצמו, יש מי שממלא לו".
איש הפרסום ארז ברכץ, שמקדם את קמפיין הציצית, אומר: "כשאבי הגיע אליי עם הדבר הזה הייתי מאוד סקפטי בנוגע לסיכויי ההצלחה. הופתעתי מכמות התגובות והפידבקים, בעיקר בקהל המסורתי. ברשתות החברתיות זה ממש התפוצץ. גייסנו כמה משפיענים שיובילו את המסר הזה, שציצית זה הגנה, גאווה והצלחה, וקיבלנו מספר אדיר של פניות: איפה קונים, איך קונים, שאלות כמו אם אפשר בלי כיפה, איך לובשים.
"בטיקטוק הסרטים עוברים בצורה ויראלית, ואנשים מספרים איך הם חוו אירוע כמו תאונה שאף אחד לא יכול לצאת ממנה בחיים, והם ראו בחוש שהציצית הגנה עליהם. אחד מספר על הבן שלו שחזרה לו הראייה בעקבות חלום שחלם שצריך לשים ציצית, וזה אדם מארגנטינה שלא שמר תורה ומצוות. הסיפורים האלה נוגעים באנשים וגורמים להם לרצות גם הם לקיים את המצווה החשובה הזו.
"אנחנו משתפים פעולה עם רבנים כמו הרב יגאל כהן והרב זמיר כהן, וגם והרב שניר גואטה נכנס לזה. יש הרבה אנשים טובים שמאירים להם את הנקודה והם אומרים: ואללה, זה דבר שפספסנו. אנשים מחזירים משוב טוב מאוד. וזה הרווח, אם אתה רוצה לדעת, שעם ישראל יכיר את המצווה, ובשלב הבא יקבל אותה עליו".