כותרות חמות :

שובו של הפרש
שובו של הפרש

שובו של הפרש

נכון שרואים פחות מבעבר לוחות שחמט מגולפים בפינות הבית, אבל מתברר שהמשחק העתיק היה לטרפת של ממש בעולם הדיגיטלי. עשרות מיליוני השחקנים עלו אפילו על מספר מכורי הקנדי קראש. ואל תזלזלו בדור הווירטואלי, כי ההישגים שלו במשחק החשיבה המתוחכם בהיסטוריה גוברים על הישגי הדורות הקודמים

 

אין הרבה משחקים שנשארים רלוונטיים 1,500 שנה, לכן קשה לדמיין איך משחק איטי ומחושב למדי שנולד אי-אז במאה השישית לספירה ימצא את מקומו בין מאות מיליוני משחקי המחשב והאפליקציות. ובכל זאת זה קרה: המלך קם לתחייה. השחמט חזר.

השחמט, הידוע בכינויו המתנשא "משחק המלכים", עבר תקופות ועידנים רבים. מהמזרח הרחוק הוא התגלגל לאומני הרנסנס באירופה, מצא את עצמו תחת ידיהם של מנהיגים כמו נפולאון, ולבסוף התפשט לרחבי העולם. הוא חצה תרבויות ומגזרים, ולמעשה היה ענף הספורט הראשון שאיחד משתתפים מרחבי העולם עוד לפני האולימפיאדה.

ואולם קרב המוחות האדיר שהציע השחמט התקשה לעמוד במבחן הזמן: בעשורים האחרונים הלך ונשחק מעמדו של משחק הלוח. תחרויות שחמט כבר לא סוקרו בקנאות, אלופי שחמט כבר לא נהנו מיחס של גיבורי תרבות, וניצחונותיהם סוקרו רק באתרים קטנים ומקומיים. ב-2005, רגע לפני שנסגרו לוחות השחמט ונידונו להתמלא אבק לעוד שנים ארוכות, שינתה את כללי המשחק החלטה אחת של זוג יזמים לקנות את אתר chess.com. השחמט חזר – ובגדול.

תאריך יציאת הסדרה בנטפליקס מסתנכרן היטב עם הנתונים שמצביעים על עלייה של ממש במספר ההורדות של אפליקציות השחמט והשימושים בה. שנת 2020 הייתה לשנה הטובה ביותר שידע השחמט זה זמן רב, ובכך גם הוא הצטרף לרשימה הקטנה של יתרונות הקורונה

אתר Chess.com התחיל את דרכו ביוני 2007 כבלוג נחמד לחובבי שחמט. ניהלו אותו אריק אלבסט וג׳יי סברסון, שקנו את האתר שנתיים קודם לכן. הוא לא התעתד להיות דבר מלבד פורום אינטימי ומכיל לכל מי שעדיין נאחז במשחק העתיק ורואה בו תחביב. השניים לא צפו את תוצאת החיבור בין השחמט לרשת האינטרנט.

בזמן קצר מאוד הצליח האתר להגיע ל-10,000 משתמשים מושבעים. "chess.com מתחייבת להפוך לאחת מהקהילות החברתיות הפופולריות ביותר", כתבו עליו במגזין TechCrunch שבועות אחדים לאחר הקמתו. האתר, שמציע לחבריו משחקי שחמט בזמן אמת נגד משתמשים מכל העולם, וכן חידות ולמידת מהלכי המשחק צעד אחר צעד, עשה דרך ארוכה מאוד, ולימים היה לאפליקציית השחמט המצליחה ביותר. הוא נבחר לאחת ממאה החברות המשפיעות בעולם, וגם בשטח האפליקציות הוא מצליח ביותר. נכון להיום יותר מחמישים מיליון בעלי סמארטפונים בחרו להתקין את chess.com במכשירם, וזה בלי להכליל את גולשי האתר, שמספרם מגיע ל-120 מיליון.

ולא רק chess.com מצליח לחבר למשחק העתיק את כל המי ומי. בעקבות הצלחתו יצרו עוד עשרות אפליקציות דומות, וגם הן מככבות בקביעות בראש רשימת ההורדות: כל אחת מהן מגיעה לעשרות מיליוני הורדות ברחבי העולם. זה לא מפתיע, שכן מדובר במשחק אשר יכול למלא נסיעה ארוכה ברכבת או המתנה של שתי דקות לאוטובוס. השחמט, בזכות הטכנולוגיה שדחקה אותו לפינה, עשה מהלך חשוב ומכריע ושב והשתלט על העולם.

גילם של רוב המשתמשים, תופתעו לגלות, נע בין 18 ל-34. כלומר, לא מדובר באנשים מבוגרים המתגעגעים לימי הזוהר של המשחק אלא במי שנולדו כשהשחמט כבר היה שייך לעבר. עם זאת שיעור בני הנוער המשחקים נמוך למדי, ו-70% ממי שמשחקים שחמט בבגרותם הכירו את המשחק בדרך כזו או אחרת כשהיו ילדים. אם כן, השחמט צריך להתאמץ עוד קצת כדי להגיע ללבבות הצעירים, אך הוא לגמרי בדרך הנכונה

 

שחמט לכול

בימים עברו זוהה השחמט עם בני המעמד הגבוה והיה תחביבם של בני האצולה, אף שהמשחק אינו תלוי בהשכלה כלל. שחמטאים רבים חוזרים ואומרים שכל מה שנדרש הוא סבלנות ואימונים רבים.

שחקנים רבים מצליחים להיכנס לעולם השחמט עוד לפני שהם מסיימים את בית הספר היסודי, ואף להגיע להישגים מרשימים. לדוגמה, השחקן הנורווגי מגנוס קרלסן, "נסיך השחמט", הגיע למקום השלישי באליפות אירופה כשהיה רק בן 14. בגרסה המקומית אנחנו יכולים להתפאר בנועם ששון, בן שמונה בלבד, שכבר נחשב לאלוף בדרגה עולמית.

זהות המשתמשים מוכיחה שהאפליקציות הפכו את המשחק להרבה יותר נגיש וזמין ממה שהיה בעבר, וכעת המשחק פתוח לכל אדם בכל מקום בעולם. בראש הרשימה נמצאות ארצות הברית, רוסיה ובריטניה.

ומה עם המעמד של אותם משתמשים? רבים מהם אינם בעלי תואר אקדמי, ורוב המשתמשים הם אנשים 'רגילים', שאין להם יכולות שכליות יוצאות דופן. בסופו של דבר ברוב האפליקציות יש הסבר מפורט מאוד על כל מהלך, ויותר מזה, חקירה של המהלכים שעשה השחקן ושל רמת היעילות שלהם, ולכן קל מאוד להפוך באמצעותם למומחים מן השורה הראשונה. כשמסתכלים למשל על מספר המשתתפים בתחרויות, מגלים עלייה ניכרת במספר האנשים שהגיעו לדרגות שחמט גבוהות.

המשחק כונה "המשחק היהודי העולמי" בראשית המאה העשרים, ורשימת אלופי העולם היהודים ארוכה ביותר

משחק תרבותי

את חזרתו של השחמט לשיח אפשר לזקוף בעיקר לזכות האפליקציות והאתרים, אבל לא רק להם. לאחרונה משחק השחמט מגיח יותר ויותר בתרבות הפופולרית: בהצגות, בסדרות, בסרטים ובספרי ילדים. למשל, כולנו זוכרים את סדרת ספרי 'הארי פוטר', שבה המציאה הסופרת ג'יי קיי רולינג גרסה קסומה במיוחד למשחק, ובו החיילים פשוטו כמשמעו מחסלים זה את זה. אזכורים נוספים ראינו גם בספר 'אליס בארץ הפלאות', בסרט הידוע 'החותם השביעי' ובעוד המון יצירות קלסיות ומודרניות כאחת.

נקודת פריצה חשובה מאוד התרחשה בשנתיים האחרונות והפכה את השחמט מהתלמיד השקט למלך הכיתה, כזה שביום אחד משחקים בו יותר מעשרה מיליון איש ברחבי העולם. זה התחיל במגפה מסוימת שכולנו זוכרים וגרמה לרבים להסתגר בביתם ולחפש נואשות אחרי עיסוק, אבל למרבה הפלא לא השיעמום הוא מה שגרם לשחמט להיות המועדף על רבים מהם. מה שהחזיר את השחמט לימי הזוהר הוא דווקא סדרה שיצאה, למרבה המזל, בדיוק באותו זמן.

'גמביט המלכה' מספרת על אלופת שחמט, בת' הרמון, שנאלצה להתמודד עם יחס מזלזל ועם הזיות שכללו צפייה בחיילי שחמט נעים על התקרה ואת עשרים המהלכים הבאים של המשחק בזמן אמת. אותן הזיות הביאו לניצחונה המוחץ של בת' במרבית התחרויות שהשתתפה בהן ומיצבו אותה במעמד מכובד בעולם השחמט. היופי שבו הוצג השחמט על המסך גרם לצופים הרבים פשוט להתאהב במשחק. רבים מייחסים את סיפורה של הרמון לשחמטאית יהודית פולגאר, שנחשבת לשחמטאית הטובה בעולם.

תאריך יציאת הסדרה בנטפליקס מסתנכרן היטב עם הנתונים שמצביעים על עלייה של ממש במספר ההורדות של אפליקציות השחמט והשימושים בה. שנת 2020 הייתה לשנה הטובה ביותר שידע השחמט זה זמן רב, ובכך גם הוא הצטרף לרשימה הקטנה של יתרונות הקורונה.

 

יותר מכדורגל

האגדה מספרת שהפיצוץ הגדול בין האלופים בובי פישר ובוריס ספאסקי ב-1972, בעיצומה של המלחמה הקרה, הוא מה שעשה מט כמעט סופי למשחק. אחריו ירד פלאים העניין בשחמט, והמשחק צנח אל מתחת לרדאר. ואולם עם בואן של האפליקציות מצא השחמט את דרכו אל כפות הידיים של לא מעטים ברחבי העולם. המספרים מצביעים על יותר מ-605 מיליון מבוגרים שחזרו ליהנות מקרב המוחות השקט. מה שמפתיע עוד יותר הוא התדירות שבה משתמשים מכל רחבי העולם בוחרים להעביר את זמנם במשחק שחמט וגם הגיל שלהם.

על פי נתונים שבדק ארגון YouGov, עשרות מיליוני משתמשים, בעיקר מארצות הברית, רוסיה, בריטניה, גרמניה והודו, משחקים שחמט יום-יום. המספרים נעשים גבוהים יותר כשמדובר במי שמשחקים אחת לשבוע, ועצומים כשמדובר במשחק אחד בחודש.

גילם של רוב המשתמשים, תופתעו לגלות, נע בין 18 ל-34. כלומר, לא מדובר באנשים מבוגרים המתגעגעים לימי הזוהר של המשחק אלא במי שנולדו כשהשחמט כבר היה שייך לעבר. עם זאת שיעור בני הנוער המשחקים נמוך למדי, ו-70% ממי שמשחקים שחמט בבגרותם הכירו את המשחק בדרך כזו או אחרת כשהיו ילדים. אם כן, השחמט צריך להתאמץ עוד קצת כדי להגיע ללבבות הצעירים, אך הוא לגמרי בדרך הנכונה.

ובכל זאת, מעולם לא היה משחק רשת פופולרי כל כך. כן, כן, אפילו לא קנדי קראש, שכבש את העולם. יש מי שסבורים שזה משום שהשחמט מוכר, ונדרשה רק דחיפה קטנה כדי להחזיר אותו לחיים, ויש מי שחושבים שזה משום שהשחמט קיים גם במציאות, ולכן הוא משחק רשת רב-ממדי. כך או כך, כבר מזמן פסקו החוקרים שבדקו את נתוני השימוש בשנים האחרונות שמשחק השחמט נעשה פופולרי אפילו יותר מכדורגל.

יהודה ארנטרוי: "כדי להגיע לדרגות גבוהות צריך כישרון והתמדה של שנים. אציין כאן שני תלמידי עבר שלי, צעירים דתיים מפתח תקווה, אסיף סולומון ויאיר הופמן, שזכו באליפות ישראל לנוער יותר מפעם אחת בזכות ההתמדה"

רק בישראל

ומה עם חיבור תושבי ארצנו הקטנטונת למשחק? בעבר היה השחמט היה מנהג ישראלי נפוץ מאוד, בעיקר בשבתות, בחגים וגם בימי העוצר הבריטיים. גם בישראל המשחק חוזר לקדמת הבמה, ולא נדיר לראות בני נוער דבוקים למסך ולמעשה משחקים ביניהם בטורניר שחמט או מתמודדים במשחק מהיר נגד שחקנים מארצות אחרות.

מועדוני השחמט הישראליים מכילים מאות ואף אלפי שחקנים, והגרסה העברית של כמה מהאפליקציות מעידה שלא מעט ישראלים נהנים מהמשחק. באתר השחמט הישראלי לבדו, שהוקם ב-2010, יש יותר מ-20,000 חברים, והאומה הישראלית יכולה להתפאר בלא מעט אלופים שהגיעו להישגים יפים מאוד. אגב, רבים מאוד משחקני הטורנירים הם בני המגזר הדתי.

זה לא מפתיע אם נעיף מבט על ההיסטוריה של העם היהודי עם השחמט. המשחק כונה "המשחק היהודי העולמי" בראשית המאה העשרים, ורשימת אלופי העולם היהודים ארוכה ביותר. אם מאמינים באגדה שלפיה שלמה המלך הוא שהמציא את המשחק המתוחכם, אפשר להבין מאין בא החיבור בין היהדות למשחק. ואולם בעולם משחקי השחמט האינטרנטיים יעברו עוד כמה שנים עד שנמצא ישראלים בראש הטבלה. זה רק עניין של זמן.

יהודה ארנטרוי (42) מפתח תקווה מלמד שחמט ומועמד לדרגת אומן, וגם הוא מבלה לא מעט זמן באפליקציית chess.com.

מתי התחלת ללמוד שחמט?

"בכיתה ו' כמה חברים הביאו לוחות שחמט לבית הספר ושיחקו בהפסקות. למדתי מהם, והתמכרתי מייד. באותו זמן גיליתי שיש מועדון שחמט פעיל בפתח תקווה, והצטרפתי אליו".

מה אתה הכי אוהב בשחמט?

"מבחינתי זה ספורט נהדר למוח. שחקן שחמט צריך חשיבה ארוכת טווח מזו של מהיריב. אני מאוד אוהב גם את העומק הרעיוני שמתפתח בנו. יש איזו שלמות עמוקה ברעיונות האסטרטגיים והטקטיים של המשחק. במובנים האלה השחמט יכול להפוך בן רגע לאומנות".

צריך ללמוד משהו מיוחד לשחמט?

"את החוקים", הוא משיב בפשטות. "כדי להגיע לדרגות גבוהות צריך כישרון והתמדה של שנים. אציין כאן שני תלמידי עבר שלי, צעירים דתיים מפתח תקווה, אסיף סולומון ויאיר הופמן, שזכו באליפות ישראל לנוער יותר מפעם אחת בזכות ההתמדה". אף שארנטרוי מעדיף משחק פנים אל פנים, הוא מצביע על יתרונות ניכרים של זירת השחמט הווירטואלית.

יוצא לך לשחק באינטרנט שחמט?

"המון. זו בשבילי דרך טובה לאימון, גם אם לא לגמרי מספקת. אבל אם המטרה היא להעביר את הזמן, זו דרך איכותית מאוד. באתרים המובילים, chess.com ו-lichess.org, יש גם לא מעט אופציות של אימון מעבר למשחק, וזה מוסיף ומלמד".

האינטרנט הגביר את הפופולריות של השחמט?

"אין ספק. כשרציתי לשחק שחמט כשהייתי נער, הייתי צריך ללכת לחברים, למועדון או למקומות מפגש במדרחוב, בעיקר בחברת מבוגרים מהמגזר הרוסי. כיום לכל אחד יש אפשרות להתחרות בכל קצב ומכל מקום בעולם. ואף על פי שאת רוב השחמטאים זה מעניין פחות, יש במשחקי הרשת אפשרות להכיר אנשים מרחבי העולם. אני מכיר כיום חברים לתחביב מכל רחבי הגלובוס, אפילו ממדינות שמסוכן לישראלים לבקר בהם.

"לאפליקציות יש עוד יתרון: מי שאוהב תחרויות שחמט, יכול לצפות בקלות בכל הטורנירים שמתרחשים בעולם. כשעקבתי אחרי התלמידים שלי שהשתתפו באליפות ישראל לנוער עשיתי זאת בנוחות. כיום אני עוקב אחרי חצי הגמר בגביע העולם בשחמט".

ובכל זאת עדיף פנים אל פנים?

"בהחלט. מבחינה חברתית זה הרבה יותר מעשיר, אבל חשוב מכך, זה מועיל מבחינת התחרות. רק כך אפשר לקרוא את שפת הגוף של היריב".

 

טעימות שחמט

במשחק השחמט יש 64 משבצות וכעשר בחזקת 47 מהלכים אפשריים. יש אומרים שמספר זה גדול אף יותר ממספר האטומים ביקום. הכלי החזק ביותר הוא מלכה, אך אם איבדתם אותה, אל תאמרו נואש, כיוון שהכלי החלש ביותר, רגלי, המצליח להגיע לסוף הלוח, יכול להפוך למלכה בעצמו. המשחק הקצר ביותר בעולם התרחש ב-1983 והסתיים בשלושה מהלכים בלבד, מה שנקרא "מט סנדלרים".

השחמט הוא עולם שלם של חידות היגיון ומתמטיקה, אבל גם הוא עצמו חידה לא קטנה. כשלא מצליחים לפתור משחק שחמט אפשר להשתמש ב'כלים אגדתיים', כלים מיוחדים שמסוגלים לעשות מהלכים אחרים לגמרי מהכלים הרגילים.

אחד המאפיינים הבולטים של השחמט הוא השמות שניתנים לפתיחות, כלומר למהלך הראשון של המשחק. יש יותר מ-1,300 כינויים לפתיחות; חלקם על שם מדינות (הגנה צרפתית, משחק איטלקי ועוד), וחלקן על שם שחמטאים מפורסמים. כך גם קיבלה את שמה הסדרה 'גמביט המלכה'.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן