כותרות חמות :

היחידים שיכולים להשפיע הם ההורים
היחידים שיכולים להשפיע הם ההורים

היחידים שיכולים להשפיע הם ההורים

 

בשבוע האחרון אנחנו מוצפים בעשרות הודעות בנושא ה'משבר' בחינוך. אני כותבת משבר במירכאות לא משום שאין משבר; יש משבר עצום, ואני בכלל לא בטוחה שיש דרך לפתור את המשבר הזה. אני כותבת כך משום שהמשבר המדומה שהם מתייחסים אליו הוא משבר ה'הדתה', גפ"ן וספר האזרחות שאנשי פורום קהלת סייעו בהכנתו. וזה מדאיג. אנחנו כל הזמן מתמודדים עם פחדים מדומיינים של אנשים שכל מטרתם היא התססה, אנשים שעבודתם היא לקום בבוקר ולהפחיד את הציבור.

לפני עשרות שנים הוקם הפורום החילוני, שכוונתו הייתה להתמודד עם בעיית ה'הדתה' בבתי הספר הממלכתיים. אין באמת בעיה כזו. גם לא הייתה מילה כזו עד שהמציאו אותה כדי לבוא ולומר שלכאורה יש מי שמנסים להחזיר בתשובה ילדים חילונים תמימים. אך כמה נוח לפתור בעיה שהמצאת? כמה קל לתת פתרון לבעיה לא קיימת? פשוט ביותר.

שאלתי את האם מה הוגש, והתשובה הייתה "שניצל וגבינה צהובה". הסברתי לה שאנחנו אוכלים כשר ולא מערבבים בשר וחלב (כן, נדרשתי להסביר מה זה כשר), ולכן היא לא אכלה. תגובתה הייתה: "אה, אתם בקטע?" אתם מבינים? איזו בעיית 'הדתה' יש כאשר חילונים אינם יודעים מה הכוונה באוכל כשר?

המציאו את ה'הדתה' והצליחו להפחיד הורים רבים באמצעות המחשבה שהילד החילוני שהם שלחו לבית הספר יחזור יום אחד דתי-חרדי לבוש שחור ומעוטר בפאות. כזה מין פחד שיכול לצמוח רק כאשר יש בורות עצומה בנושא היהדות, כי מי שבקיא ולו במעט מבין שאין שום סיכוי שילד יחזור בתשובה ככה סתם יום בהיר אחד מלימוד בסיסי של יהדות כפי שאנחנו והורינו למדנו בבית הספר. הרי פעם למדו בבתי הספר הממלכתיים הרבה יותר יהדות ממה שיחלמו ללמד היום, והרוב נשארו בדיוק כפי שהם – חילונים.

השמאל הציוני של פעם היה בקיא מאוד בתנ"ך, בחגים ומועדים יהודיים ובמסורת הפשוטה, ממש כפי שכתב ברל כצנלסון במאמרו 'חורבן ותלישות'. המחשבה שלימודים כאלה יכשפו את הילדים בלי שלהורים תהיה השפעה מהבית היא פשוט בורות. אדגים: בתי הלכה לחברתה אחר הצהריים. בערב התקשרה אליי אימה של החברה ושאלה אם יש משהו מסוים שבתי אוהבת לאכול, כי משום מה היא מסרבת לאכול את מה שהוגש.

זה נשמע לי מוזר; בתי מעולם לא הייתה בעייתית עם אוכל. שאלתי את האם מה הוגש, והתשובה הייתה "שניצל וגבינה צהובה". הסברתי לה שאנחנו אוכלים כשר ולא מערבבים בשר וחלב (כן, נדרשתי להסביר מה זה כשר), ולכן היא לא אכלה. תגובתה הייתה: "אה, אתם בקטע?"

אתם מבינים? איזו בעיית 'הדתה' יש כאשר חילונים אינם יודעים מה הכוונה באוכל כשר? זה כמובן לא אומר שכל החילונים צריכים לאכול כשר. הרי איש אינו חולם להיכנס להם לצלחת, ועם זאת כיצד ייתכן שמושגים בסיסיים, פשוטים, אינם מוכרים?

זה כמובן לא המקרה היחיד. במקרה אחר, שקרה בזמן שהייתי בהנהגת ההורים, אמרה אחת האימהות שהבן שלה מפחד לטוס למשלחת לארצות הברית, משום שבבית שבו היה אמור להתארח מתגוררת משפחה שאוכלת כשר. שאלתי אותה מדוע היא אינה מסבירה לו שאין מה לפחד ומה זה בדיוק אומר שהם אוכלים כשר, ותגובה הייתה מדהימה: "אני לא יודעת להסביר לו". זהו פחד מהלא-מוכר שכולו מדומיין. אם כבר, יש לנו בעיה חמורה של 'החלנה'.

כבר כתבתי שכל מה שהם אומרים שאנחנו עושים, הם עושים בעצמם. זוהי הדרך להרגיל אותנו לחידושים שהם מבקשים להחדיר למערכת. כאשר הם מדברים על החדרת היהדות, כשהם אומרים להורים שבעצם הייתה כאן מערכת שעבדה על החדרת אג'נדות וערכים שאינם תואמים לאלו של ההורים, הם מספרים את הסיפור שלהם. אנחנו שומעים איך הצליחו להחדיר אג'נדות שאינן תואמות את ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית ויכולות לגרום למצב של הפרדה בין ההורים לילדים. מעניין שאת הפורום החילוני לא מעניינת העובדה ששפ"י (שירות פסיכולוגי ייעוצי) לקחו לעצמם את הרשות לאפשר לילד להיכנס כבן לבית הספר ולהחליף את לבושו ואת לשון הפנייה אליו לנקבה ולצאת בחזרה הביתה כבן בלי שהוריו יודעים מה קרה במהלך היום. שמתם לב להקבלה?

כבר כתבתי שכל מה שהם אומרים שאנחנו עושים, הם עושים בעצמם. זוהי הדרך להרגיל אותנו לחידושים שהם מבקשים להחדיר למערכת. כאשר הם מדברים על החדרת היהדות, כשהם אומרים להורים שבעצם הייתה כאן מערכת שעבדה על החדרת אג'נדות וערכים שאינם תואמים לאלו של ההורים, הם מספרים את הסיפור שלהם

בניגוד ללימודי התנ"ך, שאנחנו כבר יודעים שלא יצרו נזקים לילדים ולמשפחות, מוחדרות כאן אג'נדות שאנחנו יודעים, מהסתכלות על מה שקורה בחו"ל, שיוצרות נזקים נוראיים לחברה. מדינות רבות בארצות הברית ובאירופה כבר עושות פניית פרסה בעניין האג'נדה הפרוגרסיבית הקיצונית הזו. בבית הספר קורים דברים שאסור שיקרו, בוודאי ללא ידיעתם ושיתופם המלא של ההורים, אך זו ממש לא בעיית ה'הדתה'.

גם מערכת גפ"ן, שרובה בנויה כך שהיהדות האורתודוקסית תתקשה להכניס אליה תוכניות משום תנאי מכרז מאוד מוקפדים נגדה, היא פחד מדומיין. הפחד שהם הכניסו להורים, ששוב נמצאים במצב של חוסר הבנה וידע, הוא שסגן השר אבי מעוז ידחוף לילדים תוכניות חיצונית העוסקות ביהדות, בגזענות ובהומופוביה. אין רחוק מהאמת מהטיעון המופרך הזה. גם אם רצה סגן השר לעשות זאת, וזה לא המצב, אין אפשרות לדחוף שום דבר לשום מקום משום שלמנהלים יש אוטונומיה להחליט אילו תוכניות הם מכניסים לבית הספר.

היחידים שיכולים להשפיע על התוכניות החיצוניות הללו הם אתם, ההורים. יש לכם יכולת להשפיע ולדרוש שתוכנית מסוימת תיכנס למהלך הלימודים או תצא ממנו. זה הזמן שלכם להיות מעורבים ולהשפיע על החינוך שהילדים שלכם מקבלים בבית הספר. בית הספר אינו מה שהיה כשאנחנו היינו ילדים, ולכן נדרשת מההורים מעורבות גבוהה הרבה יותר.

אנחנו לא מסתפקים בכותרות התוכניות, שעשויות להיות מטעות, ולכן זה יכול להעיק ולארוך זמן רב, אך אין ברירה. אנחנו חייבים לוודא שהילדים לא יעברו אינדוקטרינציה, ולצערי אין מי שדואג לכך במשרד החינוך. זה נכון גם לחמ"ד. למידע נוסף על מעורבות אפשרית שלכם ועל היכולת שלכם לשנות היכנסו לאתר ארגון ההורים שהקמתי, 'מאירים': meirimmasort.co.il.

ובנוגע לפחד המדומיין מפני ספר האזרחות שפורום קהלת סייע בהכנתו, מה נאמר? את האנשים המצוינים של הפורום, משפטנים בכירים שיכולנו לחלום שילמדו אותנו אזרחות, משמיצה חבורה של בורים מוחלטים במושגים הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה. אפילו את רעיון הדמוקרטיה הם אינם מצליחים לתפוס. אומרים שדוסטויבסקי אמר פעם: "הסובלנות תגיע לרמה כזו שייאסר על אנשים אינטליגנטים לחשוב כדי שלא להעליב את האימבצילים".

תחשבו לבד, לא מדובר במדעי המוח. תהיו בעלי יכולת חשיבה ביקורתית ואל תניחו שמערכת החינוך מובנת מאליה. הילדים שלכם תלויים בכם.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן