כותרות חמות :

"הייתה שם שנאת חינם טהורה"
"הייתה שם שנאת חינם טהורה"

"הייתה שם שנאת חינם טהורה"

בשבוע שחל בו יום הזיכרון העשרים לאבי בנה חברת הכנסת לימור סון הר-מלך מוצאת עצמה מותקפת מכל הכיוונים. על הסרטון הערוך: "הם הוציאו דברים מהקשרם, החלטתי לתבוע". על האירוע בבורקה שבו היה מעורב דוברה לשעבר: "הרגשתי חולשה ממשית"

 

בא' באלול תשפ"ג חל יום השנה העשרים להירצחו של שולי הר-מלך הי"ד. לימור אלמנתו, היום חברת הכנסת לימור סון הר-מלך, הייתה אז בחודשי היריון מתקדמים. היא נפצעה בפיגוע פצעים בינוניים וילדה את בתה שרה בניתוח חירום כמה שעות לאחר מכן.

"לפני ששולי יצא מבית הוריו באותו יום שישי הוא ניגש לוויטרינה, לקח את השופר ותקע בו לכבוד חודש הרחמים והסליחות. הבן שלנו אהוביה יאיר, שהיה בן שנה וחודשיים, הושיט יד ורצה לתקוע בעצמו בשופר.

"שולי הושיב אותו מולו ואמר לו: 'אהוביה, אני רוצה שתדע שהיום זה יום מאוד מיוחד. הקב"ה נמצא כאן איתנו, המלך בשדה, והוא רוצה שנשוב אליו. אתה רואה את השופר הזה? אנחנו רוצים להזכיר לפני הקב"ה את עקדת יצחק, את מסירות הנפש'.

"הוא סיפר לו את סיפור העקדה ודיבר על מסירת הנפש של אברהם ויצחק לעשות את רצון השם. זה היה כאילו שולי ידע לספר את הסיפור של עוד רגע, כי עשר דקות אחר כך הוא נרצח". אהוביה יאיר נשאר בבית הוריו של שולי, וניצל.

"בני אהוביה יאיר היקר והאהוב: שום דבר לא הכין אותי לסערה שאנחנו עוברים ביממה האחרונה. סרטון חתוך שהוצא מההקשר, שלך, תינוק מתוק קטן, יתום טרור, שלא טעם טעם חטא. סליחה שהצבתי אותך בעמדה הזו"


"שנאת חינם טהורה"

בשבע שעבר שיתפה המגישה פאולה רוזנברג סרטון ישן של סון הר-מלך שהעלה לרשת עו"ד איתי לשם. הסרטון צולם ביום הפינוי מביתה שבחומש, והר-מלך מצולמת בו מדברת עם בנה הפעוט אהוביה, האומר שכשיהיה חייל הוא יהרוג ערבים. הסרטון שהועלה לרשתות היה חתוך; בסרטון המקורי אהוביה הקטן מסביר שהוא יהרוג את הערבים שהרגו את אביו הי"ד.

"לפחות זה פתר לי איזה חוסר שקט שבער בי", כתבה רוזנברג, "על כך שאני לא מצליחה למצוא נקודת חיבור כלשהי עם האישה הזו ועם מה שהיא מייצגת… חיי אדם אפילו של ילדיה אינם קדושים בעיניה. המטרה העליונה היא להרוג ערבים, והיא מקדשת את כל האמצעים… אני יודעת מי כן יזדהו איתה: האימהות של השהידים של חמאס", סיכמה רוזנברג.

בעקבות פרסום הסרטון פרצה סערה ציבורית גדולה, והיא גררה תגובות רבות גם נגד אהוביה, כיום תלמיד בישיבת ההסדר ברמת גן. ח"כ סון הר-מלך שלחה התראה לפני תביעה לרוזנברג ולשם ואף פרסמה מכתב שכתבה לבנה: "בני אהוביה יאיר היקר והאהוב: שום דבר לא הכין אותי לסערה שאנחנו עוברים ביממה האחרונה. סרטון חתוך שהוצא מההקשר, שלך, תינוק מתוק קטן, יתום טרור, שלא טעם טעם חטא. סליחה שהצבתי אותך בעמדה הזו… זה לא מגיע לך ילד שלי", כתבה.

במכתב היא תיארה את הפיגוע: "צרורות ירי לעבר הרכב שלנו, אבא מגונן עליי בגופו. כדור מרסק את ידי השמאלית, כדור נוסף קורע לי חלק מהפנים ומפלח את ראש של אבא. התהפכנו לתעלה, חושך, אבא מת, אני פצועה מובלת לבית החולים ויולדת בניתוח חירום את אחותך שרה". היא ממשיכה וכותבת: "הסרטון נחתך בצורה זדונית ואכזרית, אפס רגישות, העיקר לפגוע באימא. עו"ד שטוען שהוא מומחה בפייק ניוז מפיץ את הסרטון עם מאות אלפי צפיות. עיתונאית עמוסה בשנאת חינם, מזועזעת תמידית (חוץ מעצמה) כותבת מניפסט מצטדק ומשווה אותך לשהיד".

איך הגבת כשקראת את מה שכתבה רוזנברג?

"אני בדרך כלל לא קוראת מה שכותבים עליי, אבל שלחו לי את מה שהיא כתבה. הייתה שם שנאת חינם טהורה".

מה חשבת?

"ראיתי גם את התגובות שהתעוררו ממה שכתבה רוזנברג: היא העירה מפלצות של שנאה, ושאלתי את ה': האם אני היא שיוצרת את זה? היה לי מאוד קשה. אני מאוד מנסה לעשות טוב ולהוביל מהלכים שמיטיבים עם עַם ישראל, אז למה זה מה שמשתקף מולי? הם הוציאו דברים מהקשרם וחתכו את הסרטן בכוונה. לא רציתי לתבוע, אבל הבנתי שהיא לא יצאה נגדי אלא נגד מה שאני מייצגת. הפגיעה היא בציבור שאני מייצגת, ולכן אי אפשר לאפשר את ההתבזות הזו".

מה לדעתך זעזע אותם כל כך בסרטון?

"אנשים מזדעזעים מלהרוג את המחבלים, כי יש להם תפיסות מוסר מעוותות. בשנה שלאחר הרצח בכל מקום שהגעתי אליו עם אהוביה הוא חיפש את אבא שלו. עברנו לילות בכי שלמים של בכי: איפה אבא? הסברתי לו: אבא בשמיים, והוא איתנו למרות שאנחנו לא יכולים לחבק אותו. היה מאוד קשה להסביר את זה לילד כל כך קטן. אמרתי לו: ערבים הרגו את אבא, והוא מת כי הוא יהודי ואוהב את התורה.

"כאימא את רוצה להחזיר לילד שלך את התחושה שיש דין ויש דיין, ולכן אמרתי לו: כשתהיה גדול תהיה חייל ותהרוג את הערבים שהרגו את אבא. יש משהו בריא ומבריא לילד לדעת שמי שהרג את אבא שלו דינו מוות, לא שום דבר אחר. שכחנו משהו נורא פשוט וברור: מי שפגע ביהודי הוא בן מוות".

אהוביה יאיר הר-מלך יתחתן בע"ה בכ"ה באלול תשפ"ג. החופה תיערך על חורבות הבית של הוריו ביישוב חומש, היישוב שאביו הי"ד מסר עליו את נפשו. "ככה זה אצלנו", אומרת סון הר-מלך, "עין במר בוכה ולב שמח".

"גם לי לפעמים קשה מאוד בכנסת. בלי ה' לא הייתי מחזיקה מעמד. יש סיטואציות שאני צריכה להחזיק חזק כדי שלא לעזוב, אבל עם זה אני רואה סייעתא דשמיא על כל צעד ושעל"

"חששתי שנגמרו לאלישע החיים"

בעקבות האירועים ליד הכפר בורקה לפני כשבועיים שוב עמדה סון הר-מלך בעינה של סערה תקשורתית לאחר שהדובר שלה לשעבר, אלישע ירד, נעצר כחשוד בירי.

"במוצ"ש, כשבעלי סיפר לי מה קרה, הרגשתי חולשה פיזית ממשית", היא מודה. "הפרסומים היו שאלישע ירה בפלשתיני. אני יודעת שלאלישע אין רישיון נשק, ופחדתי שנהרסו לו החיים. הבנתי שאף אחד לא ירצה לשמוע את הטענות שלו".

האמנת שאלישע ירה בערבי?

"ברור שלא! אני יודעת איזה אדם ערכי אלישע, איזה לוחם הוא, מה הוא עושה למען ארץ ישראל וכמה הוא ישר. מנצלים את העובדה שמדובר בו כדי לנגח את הממשלה".

אלישע עזב את הכנסת מטעמים אידאולוגיים.

"נכון. לדובר יש פריווילגיות שאין לחברת כנסת", היא נאנחת. "גם לי לפעמים קשה מאוד בכנסת. בלי ה' לא הייתי מחזיקה מעמד. יש סיטואציות שאני צריכה להחזיק חזק כדי שלא לעזוב, אבל עם זה אני רואה סייעתא דשמיא על כל צעד ושעל. יש המון דברים שעוברים בחקיקה שהם חשובים מאוד.

"אחד השרים אמר לי שאני בבחינת 'אין בעל הנס מכיר בניסו', כי אני מעבירה חוקים ותיקונים שמשנים עיוותים של שנים, כמו החוק לתיקון חוק ההתנתקות, שלילת אזרחות וגירוש למחבלים ערבים ישראלים והחמרת ענישה על פגיעות מיניות על רקע לאומני. אין לי פריווילגיה לקום ולעזוב, אף אחד אחר לא יעסוק במקומי בדברים הללו ובעוד רבים אחרים".

השר בן גביר חוטף הרבה ביקורת על שאינו מצליח ליישם את המדיניות שעליה הצהיר.

"אל תקנו את הנרטיב הזה! זה פשוט לא נכון. אני רואה את תוצאות העשייה שלו בשטח. במקומות שבהם הייתה הפקרות, כיום המשטרה נוכחת ומטפלת. גם המשמר הלאומי קורם עור וגידים. אנחנו נלחמים בוועדות כמו אריות, מעבירים חוקים ותיקונים חשובים מאוד. לצערנו יש רבים שהאינטרס שלהם הוא להקטין ולהעלים את העשייה הזו".

החקיקה חשובה כמובן, אבל מי שיקבע בסוף זה בית המשפט. לא מתסכל להעביר חוקים חשובים כל כך ולדעת שבית המשפט יכול להתעלם מהם או לעקוף אותם?

"אלה תהליכים שדורשים זמן. המשמעות של צמצום עילת הסבירות היא בעצם ההעברה שלה יותר מבמשמעות החוקית שלה. בעיניי זה היה רגע של 'יש הקונה עולמו בשעה אחת'".

התבטאת לאחרונה נגד שר הביטחון יואב גלנט. טענת שהוא לא ימין.

"גלנט הוא לא ימין!" היא מתעקשת. "הוא היה מהוגי תוכנית ההתנתקות, חבר בפורום החווה! הוא גם חשף את סדר העדיפויות המעוות שלו לאחרונה מעל דוכן הכנסת". לאחר הרצח של מאיר תמרי הי"ד שלחה מפלגת עוצמה יהודית שאילתה דחופה וביקשה דיון דחוף בכנסת, שכן לא הוצבו מחסומים, ופיגוע ירי נוסף התרחש באותו מקום. "גלנט עלה לדוכן המליאה ובלי בושה חשף בפנינו את סדר העדיפויות שלו: בראש סדר העדיפויות עומד מרדף אחרי נערי גבעות, לאחר מכן שמירה על רווחת התושבים הערבים, ורק בתחתית שרשרת המזון נמצאים החיים של תושבי יהודה ושומרון, שחוו 3,600 פיגועים בשנה האחרונה!

"כל נסיעה שלנו היא רולטה רוסית, אבל מפקד הפיקוד ודובר צה"ל נוקטים השתקה מכוונת כדי להסתיר את הדם שלנו. כשאמרתי שמפקד הפיקוד מגבה מחבלים כולם הסתערו עליי, אבל אני אומרת את האמת: האיש הזה ממרר את חיי המתיישבים! הוא לא מציב מחסומים, הוא מתבטא בעד הערבים ונגד יהודים, הוא אוכף את החוק אכיפה בררנית שאינה משתמעת לשני פנים כאשר הוא נותן לפורעי חוק פלשתינים לבנות בנייה לא חוקית מסיבית ואילו על כל פחון שמקים נער גבעות מסתערים כוחות רבים".

את מדברת עם גלנט על המצב? אתם שותפים בקואליציה.

"ממש לא. מי שחותם על מעצרים מנהליים ליהודים אין לי איתו שיג ושיח. מעצר מנהלי הוא הדבר הכי דרקוני שיכול להיות. כל המטרה של הצווים הללו היא התעללות והתעמרות".

סון הר-מלך נדרשת לאירועים האחרונים סביב יחיאל אינדור: "זה אירוע בלתי נסבל. מנסים למנוע מאיתנו את האפשרות להגן על עצמנו, רוצים ליצור מצב שבו נחשוש להגן על חיינו גם כשאנחנו נמצאים בסכנת חיים ממשית. מה שהיה שם איננו תקרית או אירוע, זה היה לינץ'! אנשים שם נפצעו בזה אחר זה, היו כמה שזעקו 'שמע ישראל' כי היו בטוחים שאלה רגעיהם האחרונים. הפלשתינים מתקיפים את הרועים היהודים כל הזמן, אבל הצבא מגיע לשם רק כשהיהודים מתעקשים להגן על חייהם".

היה השבוע פינוי בגבעת אעירה השחר. ממשלת ימין? סמוטריץ' חתם על הפינוי.

"בצלאל דיבר בתקשורת על אדמות פרטיות של פלשתינים ועל שאין לו דרך להסדיר אותן, ואני מנסה לדון אותו לכף זכות, כי אין לי איך להסביר זאת. יש לנו מאבק משותף, ואני יודעת שבצלאל מאוד מחויב למאבק הזה, ועם זאת אין לי הסבר מניח את הדעת לדבריו, שהם הכשרה אידאולוגית של הפינוי. לבצלאל יש אחריות על הדברים שלו: איך אתה אומר שבארץ ישראל יש מקום שהתיישבות יהודית בו היא בלתי חוקית? אולי דחקו אותו לפינה.

"אני נזהרת במילותיי, כי השמאל רק מחכה לראות אותנו נלחמים זה בזה בתוך הימין".

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן