כותרות חמות :

לטיול משפחתי יצאנו
לטיול משפחתי יצאנו

לטיול משפחתי יצאנו

יש כל מיני דרכים לטייל: כמה משפחות מסבירות לנו איך לדעתן מטיילים נכון ולמה חשוב שתעשו את זה גם אתם הקיץ, לא משנה איך

על בסיס מים: משפחת המתוכננים

חצי שנה מראש הם סוגרים את יעד הטיול, ולא תתפסו אותם בלי שלוקרים ובלי נעלי הליכה במים. הגאדג'טים בעיקר מעליאקספרס, אבל עלי המלוח המטוגנים מתוצרת הערבה (לא לשכוח מחבת!), כי החוויה היא העיקר, וגם מקום לספונטניות נשמר

אנו נוטלים מקל טיילים ומדדים אל משפחת המתוכננים; אלו שסדר מוקפד הוא שם קוד נרדף לטיול שלהם, שתמיד נראה טוב (ולא רק בתמונות). במשפחת נחושתן חמש נפשות: צמד ההורים אייל ומוריה הביא לעולם "שלושה ילדים שאקלים", כלשון הזהב שלהם. לא נגענו. מרים (13), שילה (9) ונוה (6). ביום-יום השוצף הם מתגוררים ביישוב הפסטורלי דולב, שרק העלאת שמו עושה חשק לטייל.

"אנחנו אוהבים לטייל ומטיילים המון, בכל הזדמנות שיש", אומרים הנחושתנים בנחישות. "לרוב אנחנו לא מטיילים לבד. חברים שלנו ממודיעין מטיילים איתנו באופן קבוע, משפחת צברי, שרון ורועי וארבעת ילדיהם".

מוריה נחושתן: "יש רשימות מסודרות של ציוד, מזון, בגדים ועוד גאדג'טים למיניהם, וזה משדרג כל טיול וטיול. לכל טיול יוצאים מוקדם בבוקר ומשתדלים לסיים לפני החשכה"

איפה אתם מטיילים?

"בחורף בדרום, במסלולי מים", אומרת מוריה. "אנחנו אוהבים מאוד לטייל בנחל ערוגות, עושים גיחות מדי פעם לעין פרת, מטיילים בערבה בחנוכה ופסח. ובקיץ בעיקר בצפון. פעמיים: פעם חופשה שלנו עם כל משפחה, ופעם קמפינג גברים וילדים.

"נוסף על כך אנחנו עושים הרבה טיולי שישי; יום שישי זה להיות בים או לטייל. בשבילנו זה החמצן של לפני כניסת השבת. החוויה של הטיולים היא בעיקר הצחוקים בין המשתתפים, הבדיחות שיש בינינו, כי אנחנו מטיילים יחד המון שנים.

"כל טיול מטעין באנרגיות, מספק זמן איכות בלי מסכים ובלי לחץ של בית, יוצר מפגשים עם אנשים שאנחנו אוהבים ומלמד את הילדים דברים שהם לא היו לומדים משהייה בבית".

נשמע פנטסטי, אבל איך עושים את זה נכון? תוכלו לתת לי קצת עצות לטיול מוצלח?

"אנחנו מתוכננים עד לפרטים הקטנים, ובכל זאת חשוב להיות גם ספונטניים וגמישים ולדעת ליהנות מהקיים. מצד שני חשוב להיות מאורגנים ולקבוע יעד. אנחנו למשל כבר סוגרים יעד חצי שנה קדימה, וזה כולל התארגנות עם מסלולים מותאמים מראש.

"עוד דבר הוא חלוקת עבודה בין כל המשתתפים. יש רשימות מסודרות של ציוד, מזון, בגדים ועוד גאדג'טים למיניהם שעליאקספרס יודע לספק, וזה משדרג כל טיול וטיול. אנו מקפידים לאחרונה על כלים רב-פעמיים בזכות רועי, שדחף לזה ולא ויתר על העניין. לכל טיול יוצאים מוקדם בבוקר ומשתדלים לסיים לפני החשכה.

"מכינים תמיד כריכים מגוונים וארוחות למהלך היום, אין הפתעות ואין חוסרים או בעיות כי מישהו רעב. יש תמיד תמרים, אגוזים וצימוקים להמתיק לילדים את המסלול ולתת כוח לצועדים. כל ילד מצויד בשלוקר על הגב, ומקפידים ממש על כמות מים מיטבית, כובע וקרם הגנה. גם סנדלי שורש זה חובה! ובגדים מותאמים להליכה במים.

"גם הילדים ממלאים תפקיד מרכזי במסע. הם שותפים לחוויות, יודעים לחלוק, לשתף ובעיקר ליהנות. הם מכירים בדרך הזאת את הארץ, את ערך החברות והיחד. זה חלק מהסיפור".

"בכל מקום שאנחנו מטיילים בו ננסה לחבר את הילדים לשטח על ידי חוויות", מוסיף רועי צברי. "למשל כשאנחנו מטיילים בערבה, ניקח איתנו מחבת קטנה ומעט שמן ונטגן לילדים עלי מלוח. הם יוצאים פריכים וטעימים כמו תפוצ'יפס".

שרון אשתו מוסיפה: "מעבר לפיתוח כישורים פיזיים וכושר הטיולים גורמים לנו לחיזוק לחיבור המשפחתי, אחד דואג לשני, נותן כתף ויד, הכול משותף וכולם למען כולם. תוך כדי תנועה אנחנו מגלים לא מעט שאנחנו נפגשים בצורך בגמישות מחשבתית או בהתמודדות עם מציאות בלתי רצויה, דחיית סיפוקים, תנאי שטח, חום וכדומה". לגמרי חינוכי פה.

"אנחנו רואים איך הילדים לומדים להתמודד עם שינויים, לצלוח אכזבות וגם לזרום כאשר דברים לא קורים כמו שרצינו. אלו מיומנויות חשובות לחיים שאנחנו רוצים להאמין שייתנו להם חוסן להתמודדות עם אתגרי החיים.

"הם מכירים סימני שבילים במסלולים ולומדים לאהוב את הארץ ואת הייחודיות והערך בכל אזור שאנו נמצאים בו. הם עצמאיים בשטח, פותחים טונה, מכינים תה או שוקו בעצמם, מבעירים אש ועוד".

רועי צברי: "בכל מקום שאנחנו מטיילים בו ננסה לחבר את הילדים לשטח על ידי חוויות. למשל כשאנחנו מטיילים בערבה, ניקח איתנו מחבת קטנה ומעט שמן ונטגן לילדים עלי מלוח. הם יוצאים פריכים וטעימים כמו תפוצ'יפס"

כמה זה עולה לכם?

"קמפינג יוצא לכל משפחה עם שלושה-ארבעה ילדים 2,000 שקלים בערך לשלושה ימים. הכסף הולך על אוכל, לינה במתחם יער האיילים ואטרקציות כמו קייקים וכניסות לשמורות טבע. כעת אנחנו עושים חופשה בבית אלפא, ושם אנחנו משלמים קצת יותר; 3,200 לכל משפחה כולל ארוחת בוקר. יש גם חופשות שעולות 1,500 שקלים, כי אנחנו מעמידים אוהל במתחם שעולה 250 שקלים ללילה".

 

בשביל ישראל: משפחת הצועדים הספונטניים

רואים בטיולים מיזם מחייב התורם להידוק קשרים משפחתיים, מכינים תוכנית בסיסית ושומרים על ראש פתוח

בני משפחת אלמליח מבית אל הם שאקלים דרך הרגליים במובן הצועד של המילה. האלמליחים נוהגים לתת עבודה, בין השאר בשביל ישראל. כל פעם החבר'ה בוחרים מקטע אחר במטרה להשלים מתישהו את השביל כולו בלי חוכמות ומשחקים.

ההורים המאושרים הם שגב ואושרת, המגדלים בשמחה חמישה ילדים: כלנית (19), נהוראי (17), אוהד (16), אחיה (10) וטוהר (5). "אנחנו יוצאים לטיול משפחתי אחרי שהכנו לכל הפחות תוכנית כללית", מסביר אב המשפחה, "אבל תוך כדי תנועה אנחנו מחליטים לאן בדיוק ללכת ועושים התאמות בשטח גם בהתאם לרמת המסלול וגם בהתאם לפקקים ולעוד תנאים בלתי צפויים בדרך.

"כשמדובר על יציאה לשביל ישראל אנחנו באים די מתוכננים מבחינת המסלול ואורך המקטע, אבל גם שם אנחנו לא מודעים מראש לרמת הקושי ולאתגרים נוספים שהשביל מזמן לנו, וכך כל טיול הופך להפתעה נעימה ומרתקת. צריך לבוא בראש זורם וליהנות מהבלתי צפוי".

שרון צברי: "אנחנו רואים איך הילדים לומדים להתמודד עם שינויים, לצלוח אכזבות וגם לזרום כאשר דברים לא קורים כמו שרצינו. אלו מיומנויות חשובות לחיים שאנחנו רוצים להאמין שייתנו להם חוסן להתמודדות עם אתגרי החיים"

"להיות ספונטני אבל להכין תוכנית בסיסית, ולשמור על ראש פתוח וגמיש", מוסיפה אושרת.

"אם בכל זאת יש משהו שפחות מתחברים אליו, להסתכל על זה בצורה חיובית, להיות באווירה קלילה", אומרת כלנית הבכורה, שכבר הפנימה היטב את הערך המוסף של הטיולים לחייה.

איפה אתם מטיילים וכיצד?

"אני ואושרת מטיילים פעם בחודש בשביל ישראל מצפון לדרום, בכל פעם עשרים קילומטר ומעלה", מספר שגב. "שביל ישראל חושף אותנו למקומות הכי יפים בארץ, לאתרים היסטוריים ואפילו פרה-היסטוריים, ובעיקר למקומות שלא היינו מגיעים אליהם בלי השביל. חוץ מזה השביל גם מזמן לנו אתגרים פיזיים, טכניים ומנטליים שיד סיפוק אדיר בסופם".

אושרת: "יש ממש תחושה של צורך לתעד כל רגע בשביל ישראל בגלל סגנון ההליכה שמשתנה, הנופים, הצמחייה המיוחדת וגם בעלי החיים שאנו פוגשים לאורך השביל".

שגב אלמליח: "שביל ישראל חושף אותנו למקומות הכי יפים בארץ, שלא היינו מגיעים אליהם בלי השביל. חוץ מזה השביל גם מזמן לנו אתגרים פיזיים, טכניים ומנטליים שיד סיפוק אדיר בסופם"

מה העצות שלכם לטיול מוצלח?

שגב: "לקחת את זה כפרויקט שאנחנו מחויבים אליו. נניח שהחלטנו לצאת לטיול פעם בחודש? לעשות את זה. גם בלי חשק, כן, ולדעת שבטיול נהנה ויצא מעולה. בסופו של דבר כל טיול מצריך התארגנות, ומתעצלים. זה המסר העיקרי לטיול מוצלח: מחויבות מראש לטייל בכלל".

אושרת: "לראות בזה חוויה חשובה. חוויות משפחתיות מעמיקות את הקשר המשפחתי, וגם השיח בטבע מיוחד יותר מהשיח היום-יומי, כי הוא מנותק מכל הטכנולוגיה שמסביב". על זה כל בני המשפחה מסכימים פה אחד, ואולי זה מה שגורם למשפחה לצאת לטיולים יחד זה שנים. "אין ספק שזה מהדק את הקשר המשפחתי", אומרת כלנית.

"חשוב לטייל יחד כי תמיד אבא בעבודה, נהוראי בטיפוס, ובטיול כולם ביחד", מוסיף אחיה הצעיר, ונהוראי מצטרף לחגיגה: "הטיול הוא דרך ליצור תקופה שהיא רק למשפחה, לדבר עם האחים ולגבש את המשפחה יחד".

שגב מספר איך הקשרים מתחזקים: "אנחנו מטיילים בהרכבים שונים; לפעמים כולם יחד, פעם בחודש רק אני ואושרת, ומדי פעם אני יוצא לבד עם אחד הילדים למסלול רגלי או לרכיבת אופניים בטבע. אני חושב שזה מעמיק ומפתח את הקשר במשפחה, וזה זמן טוב לתת תשומת לב מיוחדת לכל אחד ואחד".

כמה זה עולה לכם?

"אנחנו מטיילים בעיקר באתרים ללא דמי כניסה, כגון שביל ישראל ואתרים, נחלים ומסלולים פתוחים לכולם", אומר שגב, "מלבד עלויות הנסיעה כמובן. אם מדובר בקמפינג באתר של רשות הטבע והגנים, זה די זול, כ-300 שקלים ללילה, ולעיתים אנחנו הולכים לאתרי קמפינג מאובזרים ויקרים קצת יותר, שעולים סביב 500 שקלים ללילה.

"זה עדיין הרבה יותר זול מצימר, ואנחנו גם מעדיפים את זה על צימר. מבחינתנו קמפינג זה נופש לכתחילה! אפשר גם להביא סיר או שניים ולבשל בטבע, וכך החוויה מושלמת וגם זולה יותר".

אושרת אלמליח: "טיול משפחתי הוא חוויה חשובה. חוויות משפחתיות מעמיקות את הקשר המשפחתי, וגם השיח בטבע מיוחד יותר מהשיח היום-יומי, כי הוא מנותק מכל הטכנולוגיה שמסביב"

חוויה מכוננת בטיולים או משהו שאתם אוהבים לזכור במיוחד?

כלנית: "זכור לי שיצאנו ספונטניות לכינרת וישנו שם, ואז בבוקר קמנו מוקדם והיינו בים. זה היה הטיול הכי כיף נראה לי. גם הטיול שעשינו בנחל ערוגות, והגענו למפל של סוף המסלול. אהבתי את המסלול הזה כי הוא גם לא קשה וגם הוא ממש יפה, עם המפל בסוף ובריכת המים בהתחלה".

שגב: "אצלי זאת הפעם שבה יצאנו לטיול אוהלים לשני לילות והיינו מלאי חששות איך זה ילך, אבל כל כך נהנינו שמייד לאחר מכן שדרגנו את ציוד הקמפינג שלנו, ומאז כבר יצאנו לתקופות יותר ארוכות ואפילו לקמפינג של שבוע שלם".

אוהד: "הטיול בכוכב השחר. התחלנו שם בטבילה במעיין, ולאחר מכן טיפסנו על הר הכוכב".

נהוראי: "בטיולי האוהלים שלנו כל בוקר להתעורר בזריחה זו חוויה מדהימה!"

אחיה: "אני אוהב בעיקר אטרקציות, כמו קיאקים בנחלי הצפון ואבובים בכינרת".

טוהר: "אני אוהבת שמרימים אותי בסוף המסלול!"

 

הקונספט: מחנה קיץ גדול

יותר משלוש מאות איש משתתפים במפעל החיים הזה לעילוי נשמת הסבים, ולומדים יחד לגשר על צרכים ורצונות, העיקר להיות ביחד. איך עושים את זה? משדרגים את הספונטניות ומבזרים משימות

לצד המשפחות המטיילות הקלסיות יש מי שלקח את הטיול המשפחתי השנתי צעד אחד קדימה כדי לחבר את כל בני המשפחה המורחבת בימי הקיץ החמים. קבלו את משפחת מרצבך, המפיקה מדי שנה מעין מסע קיץ ענק המיועדת למגדול ועד קטן במשפחה המורחבת.

על הכול מנצחת רינה בן שבת (לשעבר מרצבך), מנהלת העל של מיזם 'טיול משפחתי מרצבכים', וכל בני המשפחה שותפים ומקבלים אחריות.

רינה בן שבת: "מטרת העל הייתה ועודנה הגיבוש המשפחתי. אין ספק, זאת עבודה קשה מאוד, כי לכל אחד יש רצונות וצרכים משלו, ולא תמיד קל לחבר הכול, אבל זה שווה את זה"

איך הכול התחיל?

"לפני כארבעים שנה נהרגו בתאונה דרכים סבא וסבתא עזריאל ושושנה מרצבך ז"ל. הם השאירו עשרה ילדים, שהחליטו שהם סוגרים שני מועדים בשנה לטיול משפחתי, בכל מחיר, לעילוי נשמתם. זה התחיל מטיול של ארבעים איש, והיום זה הגיע לטיול משפחתי ענק של ארבעה ימים עם יותר מ-300 משתתפים. ממש מפעל חיים.

"מטרת העל הייתה ועודנה הגיבוש המשפחתי. אין ספק, זאת עבודה קשה מאוד, כי לכל אחד יש רצונות וצרכים משלו, ולא תמיד קל לחבר הכול, אבל זה שווה את זה, ומי שרוצה עצות מוזמן לפנות אלינו, וניתן לו חינם".

רינה בן שבת: "אני מנהלת מלמעלה, אבל יש צוות שלם שלוקח פיקוד: יש לי שר האוצר, שר המסלולים, שר הדתות (תפילות ושיעורים), שר האטרקציות, שר האוכל וכו'. כל אחד אחראי למשהו, ממש כמו מבצע. מצד שני משמרים את הספונטניות, כי זה גם מאוד חשוב"

מה מאפייני המחנה שלכם?

"אחד המאפיינים הבולטים הוא טיול מאוד ספונטני ומגוון. בהתחלה כל אחד היה מגיע עם הילדים שלו, היינו הולכים לנחל וזהו. זה עבד מעולה, אבל עם הזמן הבנו שכדי לשמר את הטיולים האלה חייבים לעשות שינויים, והספונטניות במקומה עומדת, אך יש לשדרג אותה כדי שתתאים לכולם. לכן לפני כ-15 שנים עבדנו לתכנן את המסע באופן מסודר יותר.

"אני מנהלת מלמעלה, אבל יש צוות שלם שלוקח פיקוד: יש לי שר האוצר, שר המסלולים, שר הדתות (תפילות ושיעורים), שר האטרקציות, שר האוכל וכו'. כל אחד אחראי למשהו, ממש כמו מבצע. מצד שני משמרים את הספונטניות, כי זה גם מאוד חשוב, למשל אפשרות למסלול למי שרוצה, אבל לא חייבים להיות שם.

"אוהבים מים? יהיה מפגש עם מים. יהיה משהו לנוער, משהו מיוחד לילדים, יש פעילות ערב, כמו 'ערב ספורט היתולי' שמכינים המתנדבים מהמשפחה. זה הסוד: לשתף את כולם שירגישו משמעותיים, אחרת זה לא היה עובד.

"אנחנו הופכים את הטיול למחנה קיץ גדול שבו מגוון רחב של פעילויות ואפשרויות כדי שכולם ימצאו את עצמם. חשוב לי להדגיש שזאת עבודה מאוד קשה שדורשת הרבה ויתורים, אבל כשיש מטרת על כמו חיבור משפחתי, זה עובד יפה, טפו טפו טפו.

"טיפ חשוב: להשתמש בכוחות המשפחתיים. זה אומר שאם יש מישהו שיודע לבשל טוב, הוא אחראי לארוחת צהריים. אתה מעביר הרצאות או הצגה? קח ערב ותעביר הרצאה לכולם שיהיה מעניין. כנ"ל במעבירי סדנאות במשפחה, בהובלת מסלולים ובהפקת ערבים מגבשים".

איפה ישנים?

"אנחנו ישנים במוסד לימודים כלשהו שלא עולה הרבה כסף, וזה בסדר גם אם התנאים לא בשמיים. אנחנו גם מתמקחים על אטרקציות שיתאימו לכיס של כולם, כי אנחנו כוח קנייה גדול".

את ממליצה לכולם לעשות מחנה קיץ גדול כזה?

"בהחלט. במהלך השנה למשפחות קשה להיפגש ולהעמיק בקשר. מחנה כזה הוא הזדמנות להיפגש ולהתעדכן, וכשנצמדים לפורמט מסודר של מחנה קיץ גדול, נוצרים קשרים עמוקים ויפים, ואחר כך אפילו בני הדודים השניים מכירים בזכותם, כי הם היו ביחד בימי המחנה המשפחתי.

"זה יוצר קשר משפחתי שהוא הרבה מעבר לישיבה יחד או קשר מבוסס אירועים. לצערי הרבה מאוד משפחות חושבות שזה בלתי אפשרי ויקר מאוד, אבל זה לא. חשוב לי לומר שזה אפשרי. חיבור משפחתי, בעיקר היום, הוא דבר מאוד חשוב".

כמה זה עולה?

"חדר למשפחה עולה כמה מאות שקלים ללילה. נסיעות – כל אחד אחראי לעצמו. גם אוכל, אנחנו מביאים את הקייטרינג הכי פשוט שאפשר, 33 שקלים למנה, או משתמשים במטבח של המוסד שאנחנו שוכרים, והפעילות בצהריים היא להכין על האש לכולם. יש צוות מבני הנוער של המשפחות שעובדים על הארוחה, וכולם עוזרים להם. לנו זה יוצא בסביבות 3,000 שקלים פלוס מינוס לארבעה ימים עם שישה ילדים, בדגש על חיבור משפחתי ופחות דגש על הנוצץ".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן