כותרות חמות :

שו"ת סמס

שו"ת סמס

צמיחה בשמחה

איך עובדים על עין טובה? לפעמים היצר הרע בא בצורה כל כך מתוחכמת, שאני לא בטוחה שאני מקנאה בחברתי על שהיא מצליחה יותר, אלא מרגישה שאני מקנאה בהנהגת השם אותה. הנהגה של מאור פנים.

הרב אליהו: מו"ר אבא זצ"ל היה אומר להתחיל את היום בברכות השחר בשמחה גדולה. אפילו בריקוד. ואם לא נעים לך, תעשי את זה בחדר סגור. הברכות הללו הן שמחה במציאות שלנו. לשמוח בעצמך. להודות לה' על המציאות שלך. לשמוח גם במראה החיצוני שלך וגם בתכונות הנפש שלך. לשמוח במה שאת. השמחה הזאת נותנת לנו כוח לצמוח ולעלות, כי כל אחד מאיתנו חי וצומח ומתפתח. אבל כל זה קורה רק כשאנחנו בשמחה. לא במקרה יש דמיון בין הצליל של 'צמיחה' לצליל של 'שמחה'. המידה שהיא ההפך הגמור מזה היא עצבות וקנאה. איך אפשר שלא לשמוח כאשר רואים את כל הטוב שהקב"ה נתן לנו, הפרטי והכללי לעם ישראל, ובכלל לעולם, שפע וברכה שלא היה כמוהו מעולם? צריך קודם כול להודות לה', לעצור לפחות פעם בשבוע ממרוץ החיים, להגיד תודה לקב"ה, ולנסות לשאול את עצמך ואת הקב"ה במה צריך לשפר ולהתחזק. וכשיש תקלה צריך להתחזק בדברי תורה. יותר קדושה ויותר כוונה. בקיצור, עין טובה היא המפתח לכול.

 

תנו כבוד לתורה

אנחנו גרים ביישוב, וההורים שלי באים אלינו בע"ה לשבת. לאבי קצת קשה ללכת עד בית הכנסת. האם אפשר להביא ספר תורה לתפילה ברחוב, במקום שבו התפללנו בקורונה, או לחצר הפרטית?

הרב אליהו: אפשר להביא ספר תורה בתנאי שמביאים אותו לפני התפילה, עדיף כבר ביום שישי, ותכינו לו מקום ראוי ומכובד בבית. וראוי ללוות את ספר התורה בכבוד, רצוי במניין. ואם אי אפשר, צריך להוציא את ספר התורה מהארגז שלו, וכך הוא פסול לקריאה ואפשר להעביר אותו ממקום למקום. כמובן, אחר כך צריך להחזיר את הספר לארגז שלו לפני הקריאה.

 

כיפה של אהבה

לרב מרדכי אליהו זצ"ל הייתה כיפה שחורה או כיפה סרוגה?

הרב אליהו: לאבי מורי הרב זצוק"ל הייתה כיפה שחורה ביום חול וכיפה לבנה בשבת, אבל אני חושב שהרב זצוק"ל מעולם לא מדד אדם לפי גודל הכיפה או הצבע שלה.

 

גאולה בעיצומה

איפה אנחנו ביחס לתהליך הגאולה? עדיין בתהליך "אתחלתא דגאולה"?

הרב אליהו: אי אפשר לתת הגדרות מדויקות לתהליך הגאולה. אנו יודעים דבר אחד בסיסי: הקב"ה גואל את עם ישראל, והתהליך בעיצומו, כפי שהוא מתגשם במציאות בהתאם לחזון הנביאים באופן נפלא, וכפי שנזכר בספר 'הנבואה'. אנחנו ממשיכים לצפות לביאת משיח צדקנו ולגאולה שלמה, ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן