כותרות חמות :

מה עושים כאשר מתרחשת הטרדה מינית במקום העבודה?
מה עושים כאשר מתרחשת הטרדה מינית במקום העבודה?

מה עושים כאשר מתרחשת הטרדה מינית במקום העבודה?

 

הטרדה מינית במקום העבודה היא למרבה הצער תופעה המתרחשת גם בימים אלו במחוזותינו. הטרדה מינית לכשעצמה הינה עבירה חמורה ובעלת השלכות רבות על העובד או העובדת שהוטרדו.

על-כן, דבר זה איננו חמק מעינו של המחוקק אשר החליט על שורה של תחיקות בנושא אשר יתמקדו באופן ממוקד בסביבת העבודה. לא מן הנמנע שכאשר נמצאים במעגלים חברתיים במשך שעות ממושכות, הרי שייווצרו קשרים חדשים, ולעתים גם עובד או עובדת ינסו לטפח קשרים רומנטיים. זהו דבר אחר לחזר או להציע לאדם נוסף להיפגש אל מחוץ לשעות העבודה, וזהו דבר אחר לחלוטין כשהוא הופך להטרדה.

תהליך הדיווח והפעולות שיש לנקוט בהן כדי להגן על זכויות העובד ולהבטיח סביבת עבודה נעימה, תלויים הן במחוקק, הן בעובד או העובדת שידווחו על כך אם ברצונם לטפל בבעיה, ובאופן רב הרבה יותר על המעסיקים.

כאן נבין את הנושא בהרחבה, ובכל שאלה והתייעצות ניתן גם לבקר באתר hatrada.org לקבלת מידע על הטרדה מינית במקום העבודה.

הגדרתה של הטרדה מינית במקום העבודה

הטרדה מינית במקום העבודה מתרחשת כאשר עובד או עובדת פוגשים בפעולות, מילים או התנהגויות מסוגים מסוימים שהם בעלי אופי מיני ובוטה.

החוק יודע להבדיל בין הצעה חד פעמית של עובד לעובדת (או להפך) אל מול הצעות חוזרות ונשנות על אף שהצד השני סירב שוב ושוב. במקרה שכזה, הרי שהדבר עונה על ההגדרה של הטרדה מינית במקום העבודה.

כאשר העובד חש אי נוחות, אי ביטחון או שמצבו הנפשי והפיזי נפגע כתוצאה מהטרדות מתמשכות אלו, הרי שאל לכם להבליג, וחשוב לפנות אל הגורמים הרלוונטיים כדי לקבל מענה מקיף והולם.

אך מהי חובת המעסיק בנושא?

החוק מחייב מעסיקים ביצירתה של סביבת עבודה נטולת כל איומים או אווירה אשר תפגע בעובדים, זאת לרבות מקום עבודה בטוח בו העובדים לא יוטרדו על רקע מגדרי.

חובת המעסיק בנושא הטרדה מינית במקום העבודה כוללת:

קידום מודעות והסברה בנושא הטרדות: לעתים ייתכן והדבר נעשה שלא במודעות. הסברה על מה נחשב להטרדה מינית, יכולה לסייע הן לעובדים המבקשים להגיש תלונה ושחשוב שידעו את זכויותיהם, והן לעובדים שעלולים להטריד מינית, ועתה הם יבינו את ההשלכות של מעשיהם.

הקמת מערך הכשיר לקבלת דיווחים מסוג זה: למשל מינויו של ממונה על הטרדות מיניות. גורם אליו אפשר לפנות בכל עת ועת, ואשר יאפשר דיווח אנונימי, בטוח, נוח ומכיל.

טיפול בדיווחים: אין הדבר מסתיים אך ורק בידיעת המקרה שאירע במקום העבודה, אלא גם בטיפול בו באמצעות פנייה אל הגורמים הרלוונטיים בתחום.

נהלים ומדיניות החברה: חברות בעלות מספר מסוים של עובדים נדרשות להקמתם של תקנונים ברורים ונהירים לכול.

אולם כיצד אדע שאני אכן עומד בכל התקנות הנדרשות?

מעסיקים שאינם בטוחים אם הם אכן עומדים בכל התקנות הנדרשות למניעת הטרדה מינית במקום העבודה יכולים לפנות למשרדי עורכי דין העוסקים בתחום.

כך לדוגמה, משרד עורכי דין הלפגוט אדרי ושות' אשר הקים את אתר hatrada.org מספק מעטפת משפטית מלאה הכוללת סדנאות מניעת הטרדה מינית במקום העבודה והדרכות ייעודיות למנהלים ובעלי עסקים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן