כותרות חמות :

המעיינות של רנה
המעיינות של רנה

המעיינות של רנה

המיזמים המחברים של עמותת קול רנה, על שמה של רנה שנרב הי"ד, מלאים בחסד ובעזרה לזולת. אחד מהם הוא גורם חשוב שעוזר לבני הדור הצעיר של ההתיישבות לצאת מהגדרות ולתפוס עוד שטח בארצנו היפה, וממשיך לשבץ את כולה בנקודות חן ובהרבה חסד

השמש שוקעת אל הים באופק, והשמיים נצבעים באדום. בני הנוער החרוצים מניחים מידם את המברגות ואת המסורים ונעמדים יחד להתפלל תפילת מנחה מול נוף עוצר נשימה. מעליהם פרוסה פרגולה מעץ ומתחתם רצפת דק יפה, והריח של העץ ושל הצבע הטרי עוד נישא באוויר.

בעוד כמה דקות יסתיים יום עבודה אינטנסיבי, ומצפה רנה חדש יעמוד על תילו. גם הוא, כמו עוד יותר מ-35 נקודות תצפית מיוחדות ברחבי הארץ, נבנה הודות לעמותת קול רנה, הפועלת זה ארבע שנים להנצחת זכרה של הנערה רנה שנרב הי"ד.

 "אחרי הרצח החלטתי פשוט לקחת את האור שכבר קיים אצל משפחת שנרב בלוד ולהפיץ אותו בכל הארץ"

מעט מן האור

לפני כמעט ארבע שנים, ביום שישי, כ"ב באב תשע"ט, יצאו רנה, אחיה דביר ואביהם הרב איתן מביתם שבעיר לוד למעיין דני, הסמוך ליישוב דולב שבבנימין, כדי לנפוש במעיין. זמן איכות של אב עם שני ילדיו המתבגרים בערב שבת קודש. איש לא תיאר לעצמו שכמה דקות לפני כן הטמינו מחבלים בצד הדרך המובילה למעיין מטען רב עוצמה. כשיצאו ממי המעיין התפוצץ לידם המטען הקטלני. רנה נרצחה במקום, ואחיה ואביה נפצעו.

הפיגוע המזעזע חשף את עם ישראל לגדולתה של משפחת שנרב, לכאורה משפחה פשוטה מהעיר לוד, אבל את כמויות החסד של משפחת שנרב אי אפשר למדוד בשום פרמטר. עוד לפני הרצח החזיקו בני המשפחה חנות יד שנייה למען תושבי העיר, שבה מכרו בגדים וציוד אחר במצב טוב במחירים אפסיים כדי לאפשר לכל מי שצריך ביגוד או ציוד אחר ליהנות ממוצרים באיכות טובה. את החנות תפעלו בני המשפחה ומתנדבים נוספים ללא מטרת רווח, כדרכה של משפחת שנרב.

כמו כן בכל ערב שבת היו עורכים בבית המשפחה שולחן שבת גדול ומזמינים אליו את כל מי שזקוק להתארח, אנשים קשי יום או מי שעברו הליך גירושין ונעקרו מביתם זכו ליהנות משבת מרוממת לצד בני משפחת שנרב. מאחורי ביתם הקימו בני המשפחה גם מדרשה לבנות, ושם למדו הנערות תורה ואמונה במהלך השבוע.

דווקא מתוך השבר העמוק הזה החליט מתניה להרים את הכפפה ולהשקיע בארץ ישראל, בשיפוץ ובטיפוח של מעיינות ונקודות מצפה בכל רחבי הארץ

להפיץ את האור

"אחרי הרצח החלטתי פשוט לקחת את האור שכבר קיים אצל משפחת שנרב בלוד ולהפיץ אותו בכל הארץ", אומר מתניה שנרב, בן דודה של רנה הי"ד, שמנהל היום את עמותת קול רנה. "הקמנו רשת חנויות יד שנייה באותה מתכונת שהקימו משפחת שנרב בלוד, ואת החנויות מפעילות מתנדבות מצפת ועד באר שבע. יש תורמים שדואגים למיקום, העיריות והמועצות הרבה פעמים מנדבות לנו מבנה קטן שנוכל להחזיק בו את החנות ולהפעיל את המיזם המיוחד הזה. יש לנו כבר 23 מקומות בכל הארץ.

"גם את שולחנות השבת הפתוחים החלטנו להוציא החוצה, לקירוב רחוקים ולכל מי שצריך. יש ברוך ה' עשרים מוקדים כאלה ברחבי הארץ, פשוט שולחן שבת גדול ופתוח למי שצריך ולמי שרוצה".

אחד הדברים המרכזיים ברצח של רנה היה המקום. קשה לדמיין תמונה שלווה וסוריאליסטית יותר מהסיטואציה הזאת, שני ילדים ההולכים עם אביהם ביום שישי קיצי למעיין פסטורלי בהרי בנימין, ובמקום לחזור לרכב בבגדים רטובים וחיוך על הפנים מפונים באמבולנס צבאי לאחר פציעה קשה כל כך. זאת אולי אחת הסיבות שהרצח של רנה זעזע רבים בציבור. דווקא מתוך השבר העמוק הזה החליט מתניה להרים את הכפפה ולהשקיע בארץ ישראל, בשיפוץ ובטיפוח של מעיינות ונקודות מצפה בכל רחבי הארץ.

"הם רצו שלא נעז לטייל בארץ שלנו, ואנחנו אומרים להפך: אנחנו כאן, ונטייל ונשמח בכל מרחבי ארצנו היפה. מחמם את הלב לראות יהודים יוצאים לטייל ברחבי הארץ, נהנים ממנה ושומרים עליה נקייה"

לצאת מהגדרות

ההקמה של המעיינות ונקודות המצפה חשובה במיוחד בתפיסת השטח הפתוח שמחוץ ליישובים. בעזרת הפעילות של קול רנה הצליחו בני נוער רבים בהתיישבות ביו"ש ובמקומות אחרים להגשים את חלומם ולפתח וליישב את הארץ בנקודות אסטרטגיות וחשובות. הקריאה לצאת מהגדרות נופלת לא מעט פעמים על אוזניים קשובות בדור הצעיר של ההתיישבות, ובעמותת קול רנה מאפשרים לזה לקרות במישור המעשי.

"יש כבר יותר מ-35 נקודות: בצפון, בדרום, ביהודה ושומרון, בבקעה ובדרום. כל הארץ מלאה ברוך ה'. הם רצו שלא נעז לטייל בארץ שלנו, ואנחנו אומרים להפך: אנחנו כאן, ונטייל ונשמח בכל מרחבי ארצנו היפה", פוסק שנרב בנחרצות.

איך זה עובד מבחינה לוגיסטית? מי שרוצה להקים מצפה או מעיין, איך הוא עושה את זה?

"קודם כול יש לנו קבוצות גדולות בוואטסאפ עם פעילים בכל האזורים בארץ, וכל יישוב או מקום שרוצים לשפץ מעיין או להקים מצפה או נקודה יפה בטבע פשוט פונים אלינו. השמועה עוברת מפה לאוזן, ואז אנחנו מתחילים עם הפעילים בשטח להניע את הפרויקט ולוודא שהוא יבוצע בצורה הטובה ביותר".

והשאלה הכי חשובה שבטח שואלים: מאיפה הכסף?

"אנחנו עובדים בשיטת ההכפלה, זאת אומרת שכל שקל שאתה תורם, אנחנו מכפילים בעזרת התורמים שלנו. אנחנו גם עוזרים לפעילים בשטח להוציא פרסומים ולהפיץ אצל החברים שלהם את היוזמה. השיטה הזאת גם גורמת לפעילים להיות יותר קשורים לפעולה, וגם ביחד אנחנו מצליחים להגיע לסכומים גבוהים יותר וככה לשפץ את המעיין בצורה טובה יותר וברמה גבוהה".

בעמותת קול רנה לא רק מלווים את המיזם כלכלית אלא גם מנדבים מניסיונם הרב בתחום. "יש לנו קבוצה ייעודית של חבר'ה שכבר בנו כמה מצפים, פרגולות ורצפות דק. שם יש הרבה התייעצויות ועזרה איך לעשות את זה היטב. כל מי שמסיים לבנות את המצפה אצלו מוזמן להצטרף גם לקבוצה הזאת.

"גם ממש כיף לראות איך ממצפה למצפה החבר'ה משתפרים ולומדים. בכל מצפה מחדש אנחנו לומדים מהטעויות ומשפרים משהו בשיטת הבנייה, בזמן העבודה או בסוג העץ", מספר שנרב.

חוץ מהבנייה והשיפוץ של המעיין עצמו, העמותה מפעילה גם מיזם שנקרא פק"ל רנה. זאת בעצם ארונית קטנה שבתוכה יש פק"ל קפה וכל הדברים שצריך למטייל שנמצא בשטח. על כל פק"ל מופקדים כמה בני נוער מהאזור שאחראים לתחזוקה שלו מדי פעם. בפק"ל יש ערכת קפה, תה, כוסות, גזייה ושקיות זבל, וגם ספר על רנה, וכל אחד מהמבקרים יכול לכתוב כמה מילים בספר. "מחמם את הלב לראות יהודים יוצאים לטייל ברחבי הארץ, נהנים ממנה ושומרים עליה נקייה", מספר שנרב. "כרגע הפק"לים בעיקר בגולן, אבל אנחנו פועלים להביא את זה לשאר רחבי הארץ".

"רנה נרצחה בגיל צעיר ולא הספיקה לממש את כל החלומות הגדולים שהיו לה, והיו לה המון ברוך ה'. אבל העמותה ועם ישראל כולם ממשיכים את האור הגדול של הילדה המיוחדת הזאת. המחבלים ניסו לכבות את האור הזה, ולא הצליחו. האור הזה רק הולך וגדל. ארץ ישראל ממשיכה להאיר את פניה לבניה, ורנה מחייכת מלמעלה"

 

האור הולך וגדל

"רנה נרצחה בגיל צעיר ולא הספיקה לממש את כל החלומות הגדולים שהיו לה, והיו לה המון ברוך ה'. אבל העמותה ועם ישראל כולם ממשיכים את האור הגדול של הילדה המיוחדת הזאת. המחבלים ניסו לכבות את האור הזה, ולא הצליחו. האור הזה רק הולך וגדל. ארץ ישראל ממשיכה להאיר את פניה לבניה, ורנה מחייכת מלמעלה.

"עוד ועוד יהודים הולכים ומטיילים ברחבי הארץ בלי פחד, ובמיוחד עכשיו בחודשי הקיץ אנחנו מזמינים את כולם לבוא וליהנות מהמעיינות והנופים המדהימים של הארץ היפה שלנו. ולרנה האהובה שלנו אני אומר: יש שכר לפעולתך, ושבו בנים לגבולם".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן