כותרות חמות :

שו"ת סמס

שו"ת סמס

מסנן מים בשבת 

האם במסנן מים יש בורר בשבת?

הרב אבינר: לא. (א) אין כאן דין תערובת; (ב) גרמא; (ג) דבר שאינו מתכוון; (ד) לא ברור מתי הווי פסיק רישא. רשב"א.

 

פריצות באינטרנט

יש סרטי פריצות באינטרנט בממדים עצומים שלא היו בעולם ושמכלים אנשים ונשים וילדים. מה המשמעות האמונית של זה?

הרב אבינר: מלחמת היצר. וצריך להכין עצמו למלחמה, להתקין סינון חמור, ללמוד אמונה ומוסר ולעשות חשבון נפש, להיות ממארי דחושבנא בכל יום ואפילו כמה פעמים ביום. זה ניסיון של דורנו. לזכור שיש להבדיל בין קודש לחול, וקל וחומר בין קודש לטומאה, בין ישראל לעמים. זה ניסיון כדי להיות גיבור הכובש את יצרו, כמו יוסף שכבש יצרו וכזה להיות צדיק.

 

תשובה בכל גיל 

האם בגיל שלי, שישים, אחרי חיים נמוכים, אני עדיין יכול להגיע למדרגות גבוהות?

הרב אבינר: ודאי. חיי רבי עקיבא יוכיחו. יש לך נשמה גבוהה מאוד. הקב"ה מחכה לך.

 

ביטול מסילת ישרים 

שמעתי שספר מסילת ישרים שדורש מהאדם מלחמה תמידית כל החיים כבר אינו שייך בדורנו כי אי אפשר. מה המקור?

הרב אבינר: זה לא נכון. המלחמה ביצר אינה המצאה של מסילת ישרים אלא נמצאת בכל ספרי המוסר, וגם לא המצאה שלהם, אלא נמצאת בכל התורה שבכתב מראש עד סוף שצריך מלחמה נגד היצר הרע. אפשר ואפשר, רק צריך להאמין שיש לנו כוח בנשמתנו הא-לוהית.

 

גיוס לצבא

איך יש רבנים שאומרים להתגייס לצבא כשהמדינה משתמשת בו שלא על פי ערכי המוסר של הציבור שלנו, כגון לפינוי יישובים, להגנה על ערבים ועוד?!

הרב אבינר: (א) לא אנחנו נותנים הוראות לרבנים להחליט מה הם ערכי המוסר, אלא אנו שומעים להוראותיהם; (ב) הצבא אינו צבא פרטי של "הציבור שלנו" אלא של כל כלל-ישראל; (ג) פעולה זו היא אלפית מפעילות צה"ל, שעסוק יומם ולילה במסירות נפש להגן על העם, על הארץ ועל קידוש שמו יתברך.

 

שמירת עיניים 

נכשלתי הרבה בשמירת עיניים. אני יודע שזה עוון חמור, אך איני יודע איך לצאת מזה.

הרב אבינר: קבל עליך לגדור את עצמך מעתה, והבא ליטהר מסייעים אותו, ותזכה לתשובה שלמה. ולמד ספרי מוסר. קרא על מסירות נפשו של רבי מתיא בן חרש בזה (ילקו"ש ויחי קסא – מ"צ).

 

פקידה לברכה 

שמענו בהילולה סיפורים על כוחו של הרב זצ"ל, ובמיוחד שהיה עושה ניסים לעקרות. אנחנו מחכים לילדים כבר יותר משנתיים, ורוצים להיעזר בכוחו של הרב. מה אפשר לעשות?

הרב אליהו: להדליק נר לזכרו, לקרוא כמה פרקי תהלים ליד הנר, ואחר כך לבקש מהרב שיתפלל בשבילכם לזרע קודש של קיימא. כמו כן לכוון במילה 'ופוקדנו' בברכת 'יעלה ויבוא' בראש חודש על פקידת ילדים. השבוע הייתי בברית של בן של מישהו שכיוון כעצת הרב אליהו ונפקד לחיים טובים ולשלום. וזה האיש המאה בערך שאני מכיר שזה הסיפור שלו. בהצלחה.

 

עובדין דרוח 

יצא כעת מאוורר חדש שיש לו פס מתכת מלמעלה שנטען אוטומטית מקרני השמש. האם בשבת מותר להשתמש בזה אם כבר היה טעון לפני שבת? האם מותר להזיזו בשבת ממקום למקום?

הרב אליהו: ברמה העקרונית, אם טעון מבעוד יום, ובשבת החלק שמקבל את הטעינה מאור מכוסה והכפתור מכוסה, אפשר לטלטלו בשבת כלאחר יד, אבל זה נראה כמו עובדין דחול.

 

חיים בבית החיים

האם מותר לאישה הרה להיכנס לבית עלמין?

הרב אליהו: לא מומלץ.

 

למלא ולהתמלא 

איך לא להיות בן אדם מושפע?

הרב אליהו: לחפש איך להשפיע על אחרים. איך להאיר תורה בעם ישראל. לחפש כל הזמן איך להיות מלא תורה ולמלא אחרים תורה.

 

ויגמול שקדים 

מדוע אומרים בתפילה "גומל חסדים טובים"? הרי הקב"ה לא צריך לגמול איתנו חסד ולהחזיר לנו חסד לפי המידה שאנו עושים. כמו כן החסדים המדוברים הם חסדים כלפי החברה או כלפי בורא העולם? האם הכוונה לחסדים כלפי שמיא? המצוות? ואיך אפשר בכלל לומר שהקב"ה יחזיר לנו לפי החסדים שלנו? גומל חסדים נשמע מעלה מאוד גבוהה, אבל יש דרגה גבוהה יותר, והיא לעשות חסד עם הזולת גם שלא גמל לנו.

הרב אליהו: כתב הבן איש חי שהוא לא גומל במשמעות שכתבת, אלא כמו ויגמול שקדים. זאת אומרת שהחסדים מתגלים בעולם שלב אחרי שלב כמו פרי שצומח: "וַיְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא משֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים" (במדבר יז, כג).

 

והצילנו מיצר הרע 

אם השם רוצה שנקיים מצוות, למה הוא שם בתוכנו יצר הרע?

הרב אליהו: את יצר הרע אנחנו מכניסים לתוכנו. כך עשה אדם הראשון שאכל מפרי העץ האסור לדעת הנחש, וכך אנחנו מסתכלים על דברי איסור ומתאווים להם ויש לנו יצר הרע. אם אדם מתנהג נכון, הוא יכול להינצל מהיצר הרע. בהצלחה.

 

נבואות לחופש הגדול 

אתמול סיימתי את הלימודים בישיבה. כל רגע בישיבה היה לי מה לעשות. היום כשהייתי בבית השתגעתי. לא ידעתי מה לעשות עם עצמי. גם ללמוד תורה לא היה לי כוח. אני מרגיש נורא בסיטואציה הזאת של שיעמום מוחלט. היו שהציעו לעשות לו"ז, אבל גם לזה אין לי כוח. מה אפשר לעשות? כבר בהתחלה אני מתייאש.

הרב אליהו: מה דעתך ללמוד פעם אחת את כל התנ"ך מתחילה ועד סוף? לדעתי זה דבר מאוד חשוב ומעניין, ובעיקר לבדוק מה מתוך הנבואות מתקיים בימינו.

 

מציל חיים ומציל נפשות 

מי יקבל שכר גדול יותר בעולם הבא, רופא או תלמיד חכם?

הרב אליהו: לפעמים הרופא ולפעמים הרב. תלוי מי עושה יותר טוב בעולם. כששניהם טובים, הרופא מציל חיים של אחד פה ואחד שם, אבל הרב יכול להציל חיים של רבים. הוא יכול ללמד אנשים שלא להיות עצלים, כעסנים, בעלי לשון הרע, עין הרע. יכול לעודד אנשים ללמוד, לעבוד. הוא יכול ללמד אנשים להתחתן עם יהודייה ולא להתבולל. הוא יכול ללמד ציבור גדול לעלות לארץ ישראל ולהביא גאולה. הוא יכול לחנך אנשים שלא להיות שבויים באוכל, בנשים, בסמים, במרוץ אחרי הכסף. הוא לא יכול להציל את החיים הגופניים, אבל הוא יכול לתת לחיים משמעות ותוכן וכיוון נכון.

 

להנהיג ולא להיות מונהג

האם אנחנו צריכים בחיינו להתקדם עם הדור, לתת לדברים של הדור להיכנס אלינו, או הפוך, לא לתת להם? כמובן, בדברים שלא ברור בהלכה אם מותר או לא והדור שלנו הפך אותם כבר לרגילים, כמו סמארטפון, חורים באוזניים ונזם.

הרב אליהו: כמו בלהקות של בעלי חיים וציפורים כך גם בכל חברה אנושית יש אנשים שמובילים את החברה ויש אנשים שהולכים אחריהם. אני חושב שאת צריכה לחשוב מהי הדרך שלך ואיך את מנהיגה. השלב הראשון של האדם שרוצה להנהיג היא לא להיות מונהג על ידי אחרים אלא ללמוד את המציאות ואחר כך לעבד אותה. להתחבר לאור המיוחד שלו ואחר כך להביא אותו לעולם. לכן אני לא כל כך אוהב את הדברים שהזכרת, למרות שהם לא כל כך חשובים. מה שחשוב בהם הוא ההיסחפות אחרי תרבות של אחרים. במיוחד להיות מחוברים לסמארטפון, זה יותר מלהחדיר לעצמו מחט לווריד ולתת לאנשים אחרים למלא את החומרים שמזריקים לנו. במחט לווריד מכניסים חומרים לגוף, וסמארטפון מכניס חומרים לתודעה. למה שאאפשר לאחרים לעצב לי את התודעה לפי האינטרס והמושגים שלו? למה שאני לא אהיה מי שמשפיע ויוצר תרבות? וזה כלל יסודי: מי שמשפיע תרבות לא צורך תרבות של אחרים. אם הוא צורך, הוא כל הזמן אומר מה שאמרו אחרים. ואם הוא לא צורך, הוא צריך להתאמץ יותר, אבל הוא יוצר תרבות. אני מאחל לך שתוכל להיות מאלה שמשפיעים אור על החברה.

 

שימו לב אל הנשמה 

כבוד הרב, האם יש לך רוח הקודש?

הרב אליהו: לכל יהודי יש רוח הקודש, והיא שוכנת בנשמה שלנו. חלק מאיתנו שומעים אותה כל הזמן, וחלק מאיתנו שומעים אותה פחות. אנחנו משתדלים להטות אוזן כל הזמן אל הנשמה ולשמוע את מה שהיא דוברת אלינו.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן