כותרות חמות :

מעבירים את המסר – עיצוב ביתני תערוכות
מעבירים את המסר – עיצוב ביתני תערוכות

מעבירים את המסר – עיצוב ביתני תערוכות

חשבתם פעם מי קובע איך ייראו החללים השונים במוזיאונים? ובכן, עיצוב ביתני תערוכות דומה מאוד לציור יצירת מופת כפי שהוא – מדובר בהבאת חזון אמנותי לחיים. בעוד שרבים עשויים לחשוב שתהליך זה כרוך רק בהקמת מבנה פיזי והצבת תערוכות בפנים, הרי שמדובר כאן בהרבה מעבר. זוהי הדרך להעביר את המסר שמאחורי אותה תערוכה ולהוסיף לה רובד עמוק נוסף מעבר ליצירות עצמן.

הכל על עיצוב ביתני תערוכות

 

כדי להבין כיצד אנו מעצבים ביתן לתערוכה במוזיאונים, חיוני להבין תחילה את היסודות. ביתני תערוכות נועדו לאכלס תערוכות או אירועים. מטרתם היא להציג נושאים, חפצים או יצירות אמנות שונות תוך יצירת אינטראקציה עם המבקרים והעברת מסרים. כך, עיצוב ביתני תערוכות חייב להתבצע מתוך מחשבה רבה:

 

  • השלב הראשון בעיצוב ביתן הוא הבנת נושא התערוכה. העיצוב צריך להיות הרחבה של הנושא, כזה שטובל את המבקרים לתוך הנרטיב מהרגע שהם נכנסים פנימה. בין אם מדובר בממצאים היסטוריים, יצירות אמנות מודרניות או תגליות מדעיות, הביתן צריך לשקף אלמנטים אלה בארכיטקטורה, בפריסה ובאווירה שלו.
  • לאחר מכן, יש לקחת בחשבון את גודל החלל עצמו. מה גודלו? האם הוא פנימי או חיצוני? גורמים אלה משפיעים באופן משמעותי על העיצוב. לדוגמה, אם מדובר בתערוכה חיצונית יש לקחת בחשבון גורמים כמו מזג האוויר וכדומה, שישפיעו באופן ישיר על מבנה התערוכה.
  • נגישות היא גורם קריטי נוסף. העיצוב צריך לשרת את כל סוגי המבקרים – צעירים ומבוגרים כאחד, ולהבטיח שכולם יוכלו ליהנות מהתערוכה ללא קושי. זה כולל שיקולים של גישה לכיסא גלגלים, הקראות וכתב ברייל לעיוורים, וכן אלמנטים אינטראקטיביים המתאימים לילדים.
  • יצירת נרטיב באמצעות עיצוב הביתן היא הדרך ליצור את הקסם האמיתי. לא מדובר רק בהצבת מוצגים בסדר מסוים, אלא ביצירת חוויה סוחפת שמעבירה את המבקרים אל עולמה של התערוכה. כל אלמנט – מסכמת הצבעים והתאורה ועד לעזרים קוליים ומיצבים אינטראקטיביים – כל אלו צריכים לעבוד יחד כדי לספר סיפור מגובש וברור.

 

לדוגמה, נניח שהתערוכה עוסקת במצרים העתיקה. כדי ליצור את האווירה, ניתן להשתמש בגווני חול, מבנים בהשראת ארכיטקטורה מצרית עתיקה, שילוט הירוגליפי וצלילי סביבה כדי לנסות לשחזר ולהמחיש את האווירה בתקופה ההיא. תחנות אינטראקטיביות יכולות לאפשר למבקרים לחקור עותקים דיגיטליים של טקסטים עתיקים, או אולי לנסות את מזלם בייצור כלי חרס וירטואליים. המטרה של עיצוב ביתני תערוכות היא להפוך אותן לחינוכיות, מרתקות ובלתי נשכחות.

 

הכל מתחיל בסיפור טוב

 

לסיכומו של עניין, עיצוב ביתני תערוכות הוא הרבה מעבר לאסתטיקה. מטרת העיצוב היא לשמש כלי להעברת סיפורים, אשר בונה את הקשר בין המבקרים לתערוכה. אז בפעם הבאה שאתם מבקרים במוזיאון, קחו רגע להעריך לא רק את התערוכות, אלא גם את החלל המעוצב בקפידה המאכלס אותן. אחרי הכל, כל פרט הוא משיכת מכחול ביצירה השלמה שהיא התערוכה כולה.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן