כותרות חמות :

איזו השפעה עשויה להיות לבחירת תנור תעשייתי מעבדתי על תהליכי העבודה והמחקר?
איזו השפעה עשויה להיות לבחירת תנור תעשייתי מעבדתי על תהליכי העבודה והמחקר?

איזו השפעה עשויה להיות לבחירת תנור תעשייתי מעבדתי על תהליכי העבודה והמחקר?

תנורים תעשייתיים ממגוון סוגים שונים משמשים כיום הן במעבדות מחקר (פרטיות, אקדמאיות, ממשלתיות וכיוצ"ב) והן בשלל תהליכי ייצור, מחקר ופיתוח במפעלים וסדנאות למיניהן. בעוד קיימות קטגוריות רבות ומגוונות של תנורים תעשייתיים שונים, נשאלת השאלה– מדוע ועד כמה חשובה הבחירה בתנור התעשייתי המתאים וה"מדויק" ביותר ממש לצרכים הספציפיים שלנו, וכיצד בחירה זו עשויה להשפיע על הפעילות השוטפת ותהליכי המחקר ו/או העבודה במקום?

להלן כמה פרמטרים עיקריים המתארים את אופן ההשפעה הפוטנציאלי של תנור תעשייתי מעבדתי על הסדנה או מעבדה בהן הוא מוצב, והאופנים בהם הוא עשוי להשפיע על אופי ויעילות העבודה במקום –

 

עמידה בקצב עבודה נדרשתנור תעשייתי למעבדות צריך במקרים רבים לעבוד לאורך שעות ארוכות ובמחזורים עוקבים כמעט ללא הפסקה, על מנת לעמוד בקצב הנדרש. תהליכי חימום מסוימים לוקחים זמן רב יחסית, ותנור שאינו מתאים להיקף והספק העבודה במעבדה זו עלול לגרום לעיכובים ולצווארי בקבוק בתהליך המחקר. לכן חשוב לוודא את זמני מחזורי החימום של כל תנור תעשייתי למעבדה ששוקלים לרכוש, ולוודא כי הם מספקים בהתחשב בקצב העבודה הנהוג באותה מעבדה. האם הדגם שאנחנו שוקלים לרכוש יאפשר להמשיך לעבוד בקצב זה, ואולי אף להגבירו בעתיד?

 

השגת התוצאות הרצויות מתהליך החימום – לא כל תנור תעשייתי ומעבדתי פועל באותו אופן כמובן, לכן ניתן כאמור למצוא קטגוריות נפרדות רבות בעולם החימום התעשייתי, המייצגות סוגי תנורים שונים לחלוטין. סוג ספציפי של תנור תעשייתי "מתמחה" בביצוע תהליך חימום מסוים, ולא אחרים. למשל – שריפה של חומרים, ייבוש אחיד, תנור התכה, טיפול תרמי, כיול וכיוצ"ב. במרבית המעבדות, כמו גם במפעלים ובסדנאות בהן מבצעים תהליכי מחקר ופיתוח, תנור מהסוג/קטגוריה הלא נכונים פשוט לא ימלא את התפקיד הנדרש וממש לא יאפשר להתקדם עם תהליכי המחקר או הייצור. במקרים מסוימים ניתן אמנם להשתמש בתנור תעשייתי מעבדתי שאינו המתאים ביותר לפונקציה הנדרשת, אך במקרה הטוב זה יהיה לא יעיל ובזבזני לאורך זמן. במקרים הסבירים יותר, גם איכותה של התוצאה המושגת בחימום תהיה ירודה.

 

בטיחות הצוות – חשוב לזכור כי תנורים תעשייתיים ומעבדתיים הם בסופו של דבר גופי חימום תעשייתיים רבי עוצמה, וחלקם גם מגיעים לטמפרטורות גבוהות במיוחד. במילים אחרות – מדובר במכשירים בעלי פוטנציאל לגרימת סכנה בטיחותית למשתמשים ולשוהים בקרבתם, במידה ואינם מתופעלים כמו שצריך. גם התאמה של סוג התנור התעשייתי מעבדתי הספציפי לצרכים, לשימושים, לחומרים אותם נדרש לחמם, לסביבת המעבדה/סדנה וכיוצ"ב, היא חשובה מאין כמוה על מנת להבטיח כי התנור פועל באופן בטיחותי לחלוטין ואינו מציב סכנה בטיחותית לאף אחד מאנשי הצוות במקום.

 

תקציב והוצאות בטווח הארוך – תנור תעשייתי ומעבדתי אינו פריט קטן שקונים "על הדרך" – מדובר לרוב בהוצאה לא קטנה, אך משתלמת ביותר במידה ובוחרים את הסוג והדגם הנכונים והמתאימים ביותר. רכישה של תנור שאינו המתאים ביותר לצרכינו או למאפייני העבודה במקום פשוט תעלה הרבה יותר כסף בטווח הארוך. זאת בין השאר מכיוון שכשנרצה בהמשך להתקדם ולעלות מדרגה מבחינת יעילות המחקר, הפיתוח או הייצור, סביר להניח שנצטרך בעתיד להחליף את התנור באחד שמתאים באמת. גם רכישת תנור קטן מדי עלולה לעלות לנו יותר בעתיד, מכיוון שככל שיגדל היקף תהליכי החימום להם נזדקק, כך תנור קטן מדי יהפוך פחות ופחות יעיל ומתאים. גם זו נקודה ששווה לשקול ולקחת בחשבון כבר בעת החיפוש הראשוני.

 

לסיכום, בחירה מדויקת ומושכלת של תנור תעשייתי ומעבדתי יכולה לחסוך לנו הרבה מאוד זמן וכסף. תנור אשר אינו המתאים ביותר עלול לגרום לבעיות וצרות מסוגים שונים, מהם עדיף להימנע מבעוד מועד.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן