כותרות חמות :

עושים כבוד לתורה
עושים כבוד לתורה

עושים כבוד לתורה

 

משה גוטמן, מנכ"ל איגוד הישיבות הגבוהות

מקהלת הצעקות המתוזמרת של הדגלים השחורים מתמקדת כעת בתקציב הישיבות, כאילו זה מה שמפריע להם. ובכן, בואו נדבר קצת על הפלח שאליו שייכות הישיבות: לימודי רוח, תרבות והשכלה גבוהה.

נכון שלא כולם צריכים ללמוד בישיבות, אבל המצב כיום של הכרת אוצרות הרוח של עמנו, של התנ"ך ושאר אוצרות התרבות של עם הנצח, מביך ממש. זו איננה שאלה מגזרית בכלל אלא שאלה של כל אדם מישראל, של אובדן זהות, של מודעות עצמית לאומית של כל אדם מישראל: השאלה האם אנו מחוברים אל העבר, אל המורשת ואל עצמנו או מנותקים מכל אלה.

תקציב ההשכלה הגבוהה: העשור הנוכחי מתאפיין בהכפלה כמעט של תקציב מערכת ההשכלה הגבוהה, מ-6.9 מיליארד שקלים ב-2010 ל-12.3 מיליארד שקלים ב-2021, ולסך של כ-13 מיליארד בשנת 2022, התקציב הגדול ביותר שניתן למערכת ההשכלה הגבוהה מאז ומעולם בישראל. זו עלייה של יותר מ-100%. שיהיה לבריאות.

תקציב זה כולל גם את מדעי הרוח: סטודנט למדעי הרוח מקבל מהמדינה 34,000 שקלים לשנה, לעומת תלמיד ישיבה, שקיבל בעשור האחרון ממוצע של 5,000 שקלים לשנה, ואברך, שקיבל 9,000 שקלים לשנה, שהם סך חודשי של 750 שקלים בלבד לעומת 2,830 שקלים לסטודנט במדעי הרוח. כלומר פי ארבעה! מדוע סטודנט למוזיקה, לאומנות או לפילוסופיה צריך לקבל פי ארבעה מסטודנט לתורה בישיבות ישראל? המצב צריך להיות הפוך: פי ארבעה למוסדות התורה.

לעומת זאת תקציב הישיבות נשחק מאוד ב-29% והגיע בשנים האחרונות לסך של 369 שקלים לתלמיד ו-665 שקלים לאברך לחודש. הממשלה הנוכחית העלתה לשמחתנו את התקציב בכ-70% אחוזים לסך של 650 לתלמיד ו-1,170 לאברך. זה תקדים היסטורי ומהלך הפוך ב-180 מעלות ממה שעשה ליברמן, שניסה לפגוע קשות במשפחות האברכים במעונות היום. אצלו כולם היו זכאים להנחה חוץ מלומדי התורה.

מדינת ישראל, כמו כל מדינה מודרנית, מבינה שהיא צריכה להשקיע בנכסי רוח ותרבות. לפיכך היא משקיעה מאות מיליונים בסטודנטים למדעי הרוח, בתיאטרון, במוזיקה ובמוזאונים, במשכן האופרה ובתיאטרון הבימה, שאינם מוסדות כלכליים. המדינה גם דוחפת לשילוב בין רוח לפרקטיקה, כמו בתוארי פכ"ם (פסיכולוגיה, כלכלה ומשפטים), בתארים דו-חוגיים וכמובן בחינוך.

כך צריך להיות גם בכל הנוגע לתמיכה בתורה. היא צריכה להיעשות בגאון, על השולחן, במטרה מוצהרת שמדינת ישראל תהיה עמק הסיליקון לעולם התורה הגדול והמפותח בעולם. הישיבות הן מוסדות ללימוד תורת ישראל שהיא המורשת הלאומית של כל עם ישראל לדורותיו וגם נכס התרבות החשוב ביותר, שהביא לאנושות כולה את בשורת המונותאיזם והמוסר. לכן כל שקל כאן הוא ההוצאה המשתלמת ביותר והצודקת ביותר. כי מציון תצא תורה.

הביא לדפוס איתמר סג"ל

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן