כותרות חמות :

שו"ת – סמס בהעלותך
שו"ת – סמס בהעלותך

שו"ת – סמס בהעלותך

תפילה להצלחת הסכם אוסלו

למה הקדוש ברוך הוא חייב אותי להגיד את אותו טקסט שלוש פעמים ביום? אני מעדיף להתפלל בנוסח שלי, וכך אני יכול לפרט את הבעיות שלי.

הרב אליהו: הקדוש ברוך הוא לא חייב אותך להגיד את אותו טקסט שלוש פעמים ביום. הנוסח שחיברו אנשי כנסת הגדולה נועד לעשות פעולות עצומות על פי הקבלה באמצעות הכוונות העצומות שיש במילים. כשלומדים על התפילה, במיוחד על פי הקבלה, מתחברים הרבה יותר למילים. אבל אם אתה לא מצליח לכוון בנוסח הקיים, תכוון בנוסח שלך, אבל תבקש גם על אחרים ולא רק על עצמך. תכין את הנוסח מראש, ואל תתפלל על דברים שהם נגד רצון ה'. אם אתה מתפלל "השיבה שופטינו כבראשונה", אתה מתפלל על מה שהקב"ה גילה לנו דרך עבדיו הנביאים שהוא רוצה ומה שגם יהיה בסוף: "וְאָשִׁיבָה שֹׁפְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹעֲצַיִךְ כְּבַתְּחִלָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה. צִיּוֹן בְּמִשְׁפָּט תִּפָּדֶה וְשָׁבֶיהָ בִּצְדָקָה" (ישעיהו א, כו). אבל אם אתה מתפלל על דברים שאינם רצון ה', למשל להצלחת הסכם אוסלו, אתה מתפלל נגד ברית ה' שכרת על ארץ ישראל וכו'. אולי נכון יותר לשלב בנוסח התפילה הקיים את בקשותיך הפרטיות, כל בקשה בברכה הראויה לה.

להוציא ישן מפני חדש

קיבלנו תרומה לפרוכת ולשיפוץ ארון הקודש בבית הכנסת שלנו. האם מותר להחליף פרוכת ישנה בחדשה? הפרוכת שנמצאת היום נתרמה לפני 38 שנה, ולא מוצאים את המשפחה שתרמה אותה.

הרב אליהו: משמח לשמוע שאתם מחדשים את בית הכנסת. אין ספק שהמעשים שלכם משמחים את נשמות כל האנשים שהקימו את בית הכנסת והתפללו בו עם השנים. לשאלתכם על החלפת הפרוכת, בכל בתי הכנסת בישראל מקובל להחליף פרוכת ישנה בפרוכת חדשה. כל תרומה של פרוכת היא תרומה זמנית, ולכן אין שום פגיעה או זלזול במי שתרם את הפרוכת הישנה. ולא רק פרוכת מחליפים, אלא כל דבר ישן בבית הכנסת מחליפים, כי חשוב לנו שבית הכנסת יהיה יפה ויעשה קידוש השם. חזקו ואמצו.

משימת קודש על אדמה טמאה

אני מחנך כיתה י"א בבית ספר חילוני, והשנה מתארגנת נסיעה לפולין. כמחנך עליי ללוות את הכיתה שלי, אבל נאמר לי שהטיול ילווה בכניסה לבתי ספר פולניים שצלב מתנוסס מעל שער הכניסה שלהם. האם מותר לי להיכנס למקומות אלו וללוות את תלמידיי לדיונים שייערכו שם כשנוכחותי נחוצה?

הרב אליהו: מותר לך להיכנס לשם. אתה עושה מצווה גדולה בתפקיד שלך. תבורך בכל הברכות שיש. אשריך על משימת הקודש שלך.

לשם ייחוד לחתונה 

יש לי קשר עם בנים, ולמרות שאני מנסה להפסיק, קשה לי. זה גדול עליי ורודף אותי. אני לא יודעת מה לעשות, זה ממש מושך.

הרב אליהו: את צריכה להתחתן עם מישהו שמתאים לך. כל קשר עם בנים לפני החתונה רק יפריע לך לבנות את החיים הטובים שלך. אל תתפתי לקשרים כאלה, הם רק יבלבלו אותך. ואם נפלת בקשר כזה, את צריכה לתקן ויכולה לתקן. עוד את צריכה להיזהר מכל פיתוי של קשר עם בחורים שרוצים קשר פיזי לפני החתונה. אין שום היתר לקשר פיזי לפני החתונה, ולא עוד אלא שהוא ברוב המקרים מקלקל את האפשרות לחתונה. כך תזכי שיהיה מי שיאהב אותך ויעניק לך ויכבד אותך, וגם תזכי להיריון ולילדים ותגדלי אותם באהבה.

 

הרב אבינר

ערך הרב מרדכי ציון

שיער ארוך 

האומנם על פי הזוהר יש טומאה בגידול שיער ארוך?

הרב אבינר: מסלסל שער מסטרא דיצר הרע הוא למשכו לגהינם. זוהר א קסו ב. אך גם אסור על פי ההלכה ממגוון סיבות. פסקי תשובות כז, י (א) חציצה בתפילין וברכה לבטלה; ב) חוקות הגויים של שחץ וגאווה; ג) לא ילבש, של טיפול בגוף והבלטת יופיו של הגבר. שו"ת שאילת שלמה א, כג – מ"צ).

 

בריתה 

האם יש מקור לבריתה או זו המצאה של חילונים?

הרב אבינר: זו המצאה, אבל אפשר לעשות סעודת הודאה לד'.

 

מרן הרב קוק וחב"ד

מה ההבדל בין מרן הרב קוק לחב"ד?

הרב אבינר: חב"ד זה תיקון הפרט, מרן הרב קוק זה תיקון הכלל ותיקון הפרט מתוך הכלל (ואכן, כאשר הגיע מרן הרב קוק לארץ, הלך רבי דוד הכהן – הנזיר – כל הלילה ברגל מירושלים לחברון כדי להקביל את פניו, ושמע שם שיעור ממנו. אמר לו הנזיר: "אם כן, מה שהרב אומר זה כמו חב"ד". חייך מרן הרב ואמר לו "אני בונה האומה". עיין 'ספרן של יחידים' לרב הלל צייטלין, עמ' 235 – מ"צ).

 

פסוקים בארמית ב"ובא לציון"

מה המקור לכך שפסוקים בארמית ב"ובא לציון" אומרים בלחש?

הרב אבינר: רק בציבור אומרים בלחש. הלכות ובא לציון בשו"ע ובמ"ב (שו"ע או"ח קלב א, הגה. מ"ב סק"ד – מ"צ).

 

תג מחיר מזויף 

על יד יישובנו ערבים עוקרים את הזיתים של עצמם ותולים שלט תג מחיר. אנו מצלמים. מותר בשבת?

הרב אבינר: כן. זה חלק מהמלחמה על ארצנו, כלומר על השלטון והנוכחות, כדברי שמאי הזקן, עד רדתה. שבת יט (על פי כלל זה התיר הגר"ש גורן ללכת בשבת למערת המכפלה אחרי ששוחררה עם מאבטחים נושאי נשק. תרומת הגורן ח"א סי' צז–צח – מ"צ).

 

נישואים שניים

אני נשואה לאלמן. הוא מזכיר את אשתו הקודמת, וזה מעורר בי קנאה וקשה לי. יש אפילו תמונות שלה באלבומים בבית. ראוי שאבקש שיחדל מזה?

הרב אבינר: בוודאי. הקנאה שלך היא רגש טבעי. אולי יותר טוב שמישהו שלישי יסביר לו שלא טוב שנוהג כן (אשתו השלישית של החת"ס הייתה אלמנת הגאון רבי צבי חריף, מח"ס טיב גיטין, ופעם אחת ראה החת"ס שהדליקה ביום כ"ה בתשרי נר נשמה לזיכרון בעלה הראשון, ונרתע לאחוריו, אבל בצדקתו לא אמר לה מאומה בסוברו שאינו ראוי לעשות כן, ובפרט בפניה, שלא לצער אותה, אבל הוא לעצמו גנח על הדבר, ולדאבון כל בית ישראל נפטר אחר כך גם הוא באותו היום. זכרון למשה סח א – מ"צ).

 

ילד בעל שש אצבעות 

לחבר נולד ילד בעל שש אצבעות. לברך ברוך משנה הבריות?

הרב אבינר: כן. כמובן בלי להעליב (שו"ע או"ח רכה ח–ט – מ"צ).

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן