כותרות חמות :

הממשלה לא נכנסת במתנחלים? אנחנו נטפל בהם
הממשלה לא נכנסת במתנחלים? אנחנו נטפל בהם

הממשלה לא נכנסת במתנחלים? אנחנו נטפל בהם

פעילי השמאל הקיצוני הסתובבו ביו"ש תמיד, אבל לאחרונה הם מצהירים גלויות שייקחו את החוק לידיים * האיום שלהם השבוע להחריב את חומש הוא קצה של שורת פעילויות אלימות ושיתוף פעולה עם ערבים כנגד תושבי חוות יהודים

נסו לדמיין שנייה מה היה קורה לו ארגון להב"ה או כל ארגון ימין אחר היה מוציא הצהרה לתקשורת ומודיע כי לטעמו רשויות אכיפת החוק אינן עושות די לנוכח הבנייה הערבית הבלתי חוקית, ולפיכך בכוונתו להגיע עם פעיליו לאחד הכפרים ביו"ש ולהרוס כליל את בתי הכפר.

במקרה הטוב הייתה ההצהרה זוכה לפתיח נרחב במהדורות החדשות, לגינויים מכל רחבי הקשת הפוליטית ולחקירה באזהרה לראשי הארגון, אך סביר יותר להניח כי כתבי אישום חמורים כבר היו מוגשים בפרשה בהליך ממשלתי מואץ להוצאת הארגון אל מחוץ לחוק.

אלא שאירוע כזה בדיוק התרחש בשבוע שעבר. לא שמעתם עליו רק משום שהוא קרה מצידם של ארגוני השמאל.

שורה של ארגוני שמאל קיצוני, שכנראה חשו רוח גבית מצד הממשלה הנוכחית לפעול ככל העולה על רוחם, הוציאו בתחילת השבוע שעבר הצהרה לוחמנית: "אם הממשלה במקום לפנות את היישוב חומש כבר אתמול בוחרת להתכופף בפני חבורת בריונים שונאי ישראל ולתת פרס לאלימות, אנחנו עוברים למעשים. ב-28.5 נצעד יחד המוני ישראלים שוחרי דמוקרטיה ושלטון החוק, בליווי בולדוזר, ונפרק את חומש", הודיעו.

כן, קראתם נכון. פעילי השמאל שהתיימרו להציג את עצמם כ"שוחרי שלטון החוק" מודיעים בגלוי כי החוק בעיניהם הוא בסך הכול עוד כלי במאבק בהתיישבות שיש להשתמש בו רק כשהוא לצידך.

ההצהרה החריפה הזאת, שמצטרפת לדברים ברוח דומה שהשמיעו לאחרונה פעילי שמאל אחרים, אולי חריגה בעזותה, באמירת הדברים בפומבי וללא חשש, אך כל מי שנתקל בפעילי השמאל הקיצוני בשטחבשנים האחרונות ממש לא הופתע מהאמירות וידע לספר כי שלטון החוק הוא בערך הדבר האחרון שעומד לנגד עיניהם.

ישראל מאיר סמני: "כשהתקרבו אליי למרחק של מטרים אחדים ניגשתי אליהם לברר מה רצונם במקום, אך לפתע הרים הבדואי סלע גדול מהרצפה והטיח לי בראש. הזעקתי מהר תושבים נוספים מהגבעה, והם החלו לדלוק אחר הבדואי, אך פעיל השמאל חסם אותם עד שהבדואי הצליח להימלט בבטחה מהשטח"

 

גיבוי מלא לתקיפת יהודים

תושבי הגבעות הסמוכות ליישוב כוכב השחר שבבנימין משמשים כבר שנים ארוכות מוקד להתקפות ולהטרדות של פעילי שמאל קיצוני שחוברים לגורמים ברשות הפלשתינית ולכפרי האזור ואינם בוחלים בשום אמצעי כדי לדחוק את רגלי היהודים.

ישראל מאיר סמני, רועה צאן המתגורר בגבעת אעירה שחר, חווה זאת על בשרו לפני כשנתיים. "רעיתי את עדר הכבשים של הגבעה בשטחי המרעה מזרחית לגבעה", הוא מספר. "באמצע המרעה הבחנתי בשני אנשים שמטפסים אליי לכיוון העדר. אחד מהם היה בדואי רעול פנים, והתלווה אליו פעיל שמאל קיצוני שתיעד את המתרחש".

"כשהתקרבו אליי למרחק של מטרים אחדים ניגשתי אליהם לברר מה רצונם במקום, אך לפתע הרים הבדואי סלע גדול מהרצפה והטיח לי בראש. הזעקתי מהר תושבים נוספים מהגבעה, והם החלו לדלוק אחר הבדואי, אך פעיל השמאל חסם אותם עד שהבדואי הצליח להימלט בבטחה מהשטח", תיאר סמני.

סמני אינו היחיד. כל רועי הצאן והחקלאים היהודים בסביבה יכולים להעיד על דפוס פעולה קבוע שנוקטים פעילי השמאל. הם מגיעים לכפרים ולמאהלים הבדואיים ומתסיסים את יושביהם כנגד ההתיישבות באזור. "יהיה בסדר, אנחנו מאחוריכם. תקבלו גיבוי מלא".

הערבים כמובן עטים על ההזדמנות ועולים על הגבעה, ופעילי השמאל פרוסים מסביבם ומספקים את המעטפת הדרושה. הרועה או התושב התורן מותקפים באלימות שעה ארוכה ורכושם מושחת, והפעילים משקיפים מהצד, אך כשהרועה מנסה להגן על עצמו ולהשיב מלחמה נדלקות לפתע המצלמות ומתקתקות בקצב.

אם הערבים מתקשים במלאכה, יעזרו להם פעילי השמאל ויסייעו בתקיפת היהודי ובהשחתת הציוד.

אשרמן הביא לשטחי המרעה של גבעת מעלה אהוביה כמה ערבים מכפר מאלכ, והם החלו לתקוף את רועה הצאן וברחו כשכוח משטרה הגיע למקום. השוטרים עצרו את אשרמן בחשד שהשתתף בתקיפה, אלא שלפתע טען אשרמן בחקירתו כי כלל אינו מכיר את הערבים שעימם הגיע. כמה חודשים לאחר מכן שוב תועד אשרמן עם ערבים מכפרי הסביבה שאחד מהם מאיים על הרועה היהודי: "אני אטבח בך". ערבי אחר הצביע על זקנו ופאותיו של בעל החווה וסינן: "אם הייתי יכול, הייתי חותך לך את כל השערות"

אריק חרבי

אחד הפעילים המרכזיים בגזרת בנימין ומי שאחראי לחלק ניכר מההתקפות על הגבעות היהודיות הוא אריק אשרמן. אשרמן הספיק לעבור בין ארבעה ארגונים לפחות בשנים האחרונות, וכיום מציג את עצמו כיו"ר ארגון תורת צדק.

אשרמן מגיע כמעט מדי יום לשטחי המרעה היהודיים, מביא איתו ערבים מכפרי הסביבה ופעילים מרכזיים מהוועדה למאבק בהתנחלויות של הרשות הפלשתינית, הגוף שעומד מאחורי מרבית ההתפרעויות ביהודה ושומרון.

למשל, אשרמן תועד פעמים מספר מגיע לשטחי המרעה של חווה חקלאית הסמוכה ליישוב רימונים עם עבדאללה אבו רחמה, מבכירי הוועדה ומחבל משוחרר בעברו, ועם בכירים נוספים בוועדה ומתעמת עם הרועים היהודים.

באירוע אחר, כמה חודשים לפני כן, הביא אשרמן לשטחי המרעה של גבעת מעלה אהוביה כמה ערבים מכפר מאלכ, והם החלו לתקוף את רועה הצאן וברחו כשכוח משטרה הגיע למקום. השוטרים עצרו את אשרמן בחשד שהשתתף בתקיפה, אלא שלפתע טען אשרמן בחקירתו כי כלל אינו מכיר את הערבים שעימם הגיע.

כמה חודשים לאחר מכן שוב תועד אשרמן עם ערבים מכפרי הסביבה שאחד מהם מאיים על הרועה היהודי: "אני אטבח בך". ערבי אחר הצביע על זקנו ופאותיו של בעל החווה וסינן: "אם הייתי יכול, הייתי חותך לך את כל השערות".

לא רק לתושבי כוכב השחר אשרמן מתנכל. לפני כשנה וחצי הבחין עמישב מלט, חקלאי תושב גאולת ציון שבגוש שילה, בטרקטורים ערביים שפלשו לשדהו. את הטרקטורים ליווה אשרמן, משקיף מהצד.

מלט חש למקום והחל לתעד את האירוע בעודו מזעיק את כוחות הביטחון, אלא שאז דרס אותו באלימות אחד מנהגי הטרקטורים, ורגלו נשברה. אשרמן כמובן לא עשה דבר והמשיך להמתין לתגובה היהודית.

כשהגיעו למקום רכז הביטחון וכוחות הצבא, ואלו עצרו את הערבי הדורס והרחיקו את הפולשים, התעורר לפתע אשרמן מתרדמתו והחל לתעד ולהתעמת עם הכוחות. לפחות האירוע הזה עלה לאשרמן ביוקר: יממה לאחר מכן פרסם אשרמן בדף הפייסבוק שלו עלילת דם שבה האשים את רכז הביטחון של היישוב עמיחי כי באותו אירוע "הוביל את המתנחלים לתקוף את הפלסטינים באזור". רכז הביטחון הגיש תביעת דיבה, ואשרמן נאלץ לשלם לו 10,000 שקלים.

לפני כשבוע שוב הגיע אשרמן לגוש שילה, הפעם לשטח הסמוך ליישוב עדי עד, עם ערבים תושבי הכפר תורמוס עייא. מלט הבחין באירוע, יצא לתעד את המתרחש והותקף בידי הערבים. "נשבור לך את הרכב", איימו וחבטו בדלתות הרכב. ערבי אחר ששמו חג'אז סינן לעברו של מלט: "הסתלק מפה, ולא, נשחט אותך".

כל זמן התקיפה עמד אשרמן והקפיד לתעד את האירוע בלי לעשות דבר כדי למנוע את האלימות. את האירוע הזה, שלא ממש מחזק את נרטיב הפלשתינים, לא פרסם אשרמן, שכנראה מתנגד לאלימות רק כשהיא באה מצד מאוד מסוים.

הערבים שאשרמן פועל עימם אינם תמימים, בלשון המעטה. מדובר בפורעים מוכרים וידועים, ורבים מהם תועדו נושאים נשק בלתי חוקי. למשל, חג'אז תועד מחזיק בביתו רובה M16 לא חוקי. ערבי אחר שאשרמן פועל עימו הוא אבו סמרה, גם הוא תושב הכפר תורמוס עייא, שהיה בעברו מקורב ליאסר ערפאת וכיום נמנה עם בכירי הפורעים בגזרת שילה.

כשהגיעו למקום רכז הביטחון וכוחות הצבא, ואלו עצרו את הערבי הדורס והרחיקו את הפולשים, התעורר לפתע אשרמן מתרדמתו והחל לתעד ולהתעמת עם הכוחות. לפחות האירוע הזה עלה לאשרמן ביוקר: יממה לאחר מכן פרסם אשרמן בדף הפייסבוק שלו עלילת דם שבה האשים את רכז הביטחון של היישוב עמיחי כי באותו אירוע "הוביל את המתנחלים לתקוף את הפלסטינים באזור". רכז הביטחון הגיש תביעת דיבה, ואשרמן נאלץ לשלם לו 10,000 שקלים

המטרה: פרובוקציה

גורם ביטחוני בגזרת בנימין ששוחחתי עימו הגדיר את אשרמן "אדם המהווה סכנה ממשית לתושבי האזור וכוחות צה"ל.

"מדובר בבן אדם אלים שתקף באסרטיביות לא פעם ולא פעמיים אזרחים וכוחות צה"ל ומשטרה, ופעמים רבות מנצל את חוסר ניסיונם של חיילים זוטרים בשטח כדי לעבור על החוק.

"מטרתו היא התססה לצורך יצירת בלגן וכאוס, והיא קודמת אפילו לטובת הפלשתינים עצמם. הוא מעורר פרובוקציות ומביא פלשתינים לכל מיני מקומות שאסורים בכניסה", הוסיף הגורם.

הם תמיד יטענו כי הותקפו ויזעיקו משטרה גם אם המצב בשטח היה בדיוק הפוך, אך אם הכוח שהגיע לא ממש התרשם מסיפוריהם ומהפרובוקציה שניסו לרקום וגירש אותם מהשטח, הם יהפכו בן רגע לעבריינים אלימים. כך קרה לדוגמה לפני כחודשיים.

יממה לאחר שכוח משטרתי הרחיק את אשרמן משטחי המרעה ומנע ממנו להמשיך בפרובוקציה שוב הגיע אשרמן אל המרעה ואיים על אחד מרועי הצאן היהודים: "המשטרה לא מטפלת בכם, אני אראה עם הפלשתינים מה אפשר לעשות".

האיומים לא נשארו באוויר. שבוע בלבד מאז שוגר האיום הגיעו ארבעה ערבים אל הרועה היהודי החלו לתקוף אותו באבנים. כוח צה"ל הוזעק למקום והספיק לתפוס אותם ולעוצרם.

אשרמן הוא אולי הפעיל המרכזי בגזרת בנימין, אך כמוהו יש עוד עשרות פעילי שמאל קיצוני הפועלים באזור שרוממות החוק בגרונם ופעילות אלימה בידם.

אחד הארגונים האלה הוא ארגון 'לוחמים לשלום', שמרבה לתקוף את חקלאי בקעת הירדן ולהתעמת איתם. אף הוא מצייר את עצמו כשוחר שלום ונגד אלימות, אך גם פה המילים היפות נגמרות כשיוצאים את פאתי תל אביב ומגיעים לשטח. נוסף על התנכלות לחקלאים היהודים אף תיעדו את עצמם פעיליו לא אחת משחיתים גדרות חקלאיות של תושבי בקעת הירדן, והם מעלים את תצלומיהם לרשת ללא חשש.

אשרמן הגיע אל המרעה ואיים על אחד מרועי הצאן היהודים: "המשטרה לא מטפלת בכם, אני אראה עם הפלשתינים מה אפשר לעשות". האיומים לא נשארו באוויר. שבוע בלבד מאז שוגר האיום הגיעו ארבעה ערבים אל הרועה היהודי החלו לתקוף אותו באבנים. כוח צה"ל הוזעק למקום והספיק לתפוס אותם ולעוצרם

רוח גבית

מאז הקמת הממשלה הנוכחית, וביתר שאת בחודשים האחרונים, גברו ההתנכלויות, ואיתן האיומים. ארגוני השמאל חשים רוח גבית מצד חברי הממשלה ומרגישים חופשיים לפעול באלימות ולדבר בקול על כוונותיהם האמיתיות.

גם מסר ברור שקיבלו בחודשיים האחרונים תחנות המשטרה באזור מסביבת השר עמר בר-לב, על שינוי במדיניות לטובת פעילות ארגוני השמאל, רק נתן זריקת עידוד לארגונים שבעבר צעקו מן היציע.

בשבועות האחרונים, בדומה להצהרה החריפה בנוגע ליישוב חומש, מדווחים תושבי כוכב השחר כי אשרמן וחבריו העלו את רף האיומים הפומביים. אמירות כמו "זהו, המשטרה לא מטפלת, אנחנו נדאג לשים לזה סוף" ו"זה הולך להיגמר בקרוב" החלו להישמע תדיר מפיהם, וההתנכלויות הלכו והחריפו.

נכון לכתיבת שורות אלו אשרמן וחבריו עדיין מסתובבים חופשי ומתנכלים למתיישבים היהודים, ואלו נאלצים לספוג גם את התקפות הערבים ופעילי השמאל וגם את חוסר הגיבוי המשטרתי, שמותיר אותם חשופים בשטח בידיעה שכל דבר הכי קטן שיעשו ישודר בפתח המהדורות. הדם שלהם, אם חלילה יישפך, לא יעניין אף אחד.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן