כותרות חמות :

יהודים, בואו לשתות
יהודים, בואו לשתות

יהודים, בואו לשתות

 

איתמר סג"ל

דבר נאה כתב הגאון הגדול רבנו אליהו מווילנה: אם אינך יודע את הסוד, אינך מבין באמת גם את הפשט. פרד"ס ללא הסוד הוא פרד, חסר את החלק המרכזי שנותן את המשמעות העמוקה גם לחלקים האחרים. סוד – לשון חיבור ואיחוד – 'בסוד ישרים ועדה', 'בסודם אל תבוא נפשי', שאין דברי תורה מתקיימים אלא בחברים (מסכת כלה), ומתוך החיבור באה המתיקות האמיתית של התורה, אשר יחדיו נמתיק סוד.

אינך צריך להיות מקובל כדי לזכות למתקה של תורה הסוד. כשם שעולם החול מתחלק לסיירים ומדריכי טיולים המכירים בדרך כל שעל וכל אבן, כל עיקול וכל פישור, לצד שאר בני אדם, שאינם יכולים לטייל בכוחות עצמם וטוב להם ללכת אחרי מדריך ומכוון – כך והוא הדין בתורת הרזים – לא כל אדם ראוי להיכנס ולטייל בפרדס כזקן וכרגיל, פן יטעה, פן יקצץ בטעות בנטיעות, אבל מותר וטוב לכל אדם לבקר בפרדס ביקור מודרך, להכיר את עציו ואת שביליו, להריח את ריחו המיוחד, לנשום אוויר הרים ולטעום מעט מצוף דבש פירותיו.

רבות הכניסות המודרכות לשבילי הפרדס – בתורת חב"ד, בתורתו של הראי"ה קוק או הרמח"ל, בספרי המבואות או בשיעורי מבוא לקהל הרחב – התורה מונחת, וכל הרוצה יבוא וייטול. לא כל אדם זוכה לכתרה של תורה, וגם אם למדת תורה הרבה, אל תחזיק טובה לעצמך, אבל גם אי אתה בן חורין להפטר ממנה, ותורה היא, וללמוד אני צריך.

אכן, השביל הישר והפשוט קל ובעיקר בטוח להליכה. דרך הרמז והדרש מעניינת, מתאימה גם לטיול משפחות. אך דרך הסוד היא הדרך למיטיבי הלכת, דרך שיורדת עמקים ועולה הרים, מאתגרת ומרתקת, ויש בה יופי מיוחד. היא היא שנותנת את הטעם לדרך המישורית שמובילה פנימה, אל העומק ואל הגובה. זו דרכה של תורת הסוד, שהיא גבוהה ועמוקה גם יחד – חודרת לעומקי עומקים, נותנת משמעות ונוכחות לכל פרט, מגלה ניצוצי אור בכל אבן ובכל שעל. והיא גבוהה – עוסקת בשמי שמיא, מעיפה את האדם לגבהים רוחניים שאין דרכו של אדם לעופף בהם.

מה בעצם מגלה לנו תורת הסוד? בראש ובראשונה היא מגלה לאדם שמה שהוא רואה אינו בהכרח מה שאכן שם, שראייתו הרגילה קצרת טווח, שאם רק ירכיב משקפיים מיוחדים, יגלה ויראה עולמות שגדולים בהרבה מקצה קצה תבונתו של האדם, וממילא כל הגדרותיו, כינוייו ומחשבותיו חסרים את עומק האמת לאמיתה. משל למה הדבר דומה? לאדם ההולך לצד המים לחופו של ים סוף, והמים דומים בעיניו לפלטה אחת חדגונית. והנה, רק יכניס את ראשו סנטימטרים אחדים מתחת לפני המים, ונגלה לפניו עולם חדש צבעוני ומרתק, עצום וגדול מלהכיל. וכאדם הצופה בכוכבים ומכניס לרגע את עינו לעדשת הטלסקופ, מגלה רבבות רבבות כוכבים שקוטנם עבה מגודלו של כדור הארץ שלנו.

תורת הסוד מגלה לנו שמה שחשבנו לפשוט – עמוק הרבה יותר, ומה שחשבנו לעמוק – אין קץ לעומקו, ולכל עומק – עומק אחר עמוק ממנו. תורת הסוד מלמדת אותנו כי עולם החומר הוא טוב וחשוב, ובו מתנוצצים הרבה ניצוצות אורה, אך העולם הרוחני הוא בעצם עולמות על גבי עולמות, סולם ענק שרק קצה רגליו בארץ, וראשו נוגע בשמיים, והנה ה' ניצב עליו. תורת הסוד מלמדת אותנו שפעמים שהאין הוא מקור היש, הצמצום הוא יסוד ההרחבה, העשייה וההשתלמות, והחושך הוא הקדמה לאור גדול מאוד.

טובים דודיך מיין, ויינה של תורת הסוד הוא היין ההונגרי המשובח מכולם. בואו יהודים, בואו לטעום מהמשקה המתוק ביותר. לזה די בלגימה, לזה ימזגו כוס, וזה יתקבע בבית היין ודגלו עליו אהבה. רק בואו לטעום. לחיים!

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן