כותרות חמות :

משחק היסטורי
משחק היסטורי

משחק היסטורי

התייאשתם משינון צירי זמן בעל פה? משחק ייחודי, שהוא בעצם ארבעה משחקים, ימגנט לכם את העבר בהווה הקרוב * בינתיים הופץ המשחק מפה לאוזן, וכבר נמכר בעשרות עותקים

 

 

נדב גדליה

 

רבים מאיתנו לא ממש זוכרים מה היה ואיך היה בהיסטוריה היהודית הבסיסית, מתי היה בית המקדש השני ואיך בדיוק זה יושב בציר הזמן ביחס לזמן אסתר המלכה. אתם יודעים, לפעמים קל לנו יותר לזכור ניצחון ספורט היסטורי מלזכור את טווח השנים שבהן חיו האמוראים. לא נעים, אבל זה המצב.

ובכן, הגיע הזמן לעשות סוף לבורות ולסדר את ציר הזמן היהודי כדי שלא נטעה לעולם ואף מתוך שינה נצליח למלמל מה קדם למה ומתי חיו הסבוראים. ולא, אל תגידו לי שעכשיו נשנן בעל פה מוויקיפדיה כי אנחנו צריכים לזכור את זה ולא נעביר ערב של חוכמה עצומה שנשכח עד הזריחה הקרובה.

אם כן, איך זוכרים את ציר הזמן היהודי החשוב בהיסטוריה? פשוט מאוד. על ידי משחק: מיזם חדש של זוג האומנים שירה ובן בז'רנו מפרדס חנה, 'מבראשית', הוא המשחק שילמד אתכם ואת טפכם את ציר הזמן היהודי בחוויה משמחת.

"שנינו חוזרים בתשובה ובאים מתחום האומנות", מספרת שירה בז'רנו. "אנחנו עוסקים גם בעולם הטיפול, גוף ונפש. אני עובדת עם נשים, ובן מלמד במכללה של הרב יובל אשרוב. יש לנו גם קליניקה משותפת בפרדס חנה.

"כחוזרים בתשובה שלא גדלו על ההיסטוריה היהודית היה לנו צורך אישי במשהו שיסדר לנו את ציר הזמן. עם השנים שמנו לב שאומנם למדנו הרבה פנימיות התורה, אבל אין לנו רקע בסיסי של ציר הזמן ביהדות. נכון, יש כל מיני צירי זמן שמעניקים לתלמידים בבית הספר, אבל לצערנו לא הצלחנו לזכור מזה כלום".

 

יהודים רוצים לזכור את עמם

אחרי ייאוש משינון צירי זמן בעל פה ושכחתם במהרה הגיעו בני הזוג בז'רנו לרעיון הגרנדיוזי שהדליק אותם: הפקת משחק מקורי וייחודי מסוגו שיסדר להם ולעם כולו את ציר הזמן וחסל סדר אי-סדר. אמרו ועשו. "קפצנו למים והחלטנו לעשות את המשחק הזה", מספרת בז'רנו בפשטות.

איך ניגשים מאפס להפקת משחק עצמאית?

"בן התחיל לאייר ובנה את הסדר של ציר הזמן. אחר כך חשבנו איך לחבר את זה לנפש ופנינו לאסף זילברפלד וללימור טלמור, והם עזרו לנו מאוד לכתוב את התוכן של המשחק. בהמשך התחלנו לדייק עוד דברים, והיו גם איורים שדויקו בהתאם לתוכן. אחר כך עשינו ישיבה על השאלות: אילו שאלות יישאלו במשחק? רצינו שזה יתחבר לחיים האישיים של כל משתתף במשחק.

"הלכנו לבית דפוס כדי להכין פיילוט, נתנו את זה לילדים שלנו ולילדים של חברים וראינו איך אפשר לשחק בזה עוד משחקים, כי זו ערכת מגנטים. אחר כך בן עיצב את האריזה והלכנו לבית דפוס אחר כדי לקבל מחיר טוב יותר לכמות. הפצנו את זה קצת בקבוצות, ועשרות כבר קנו את זה, ב"ה, בלי שיווק".

 

השאלות של החיים עצמם

המשחק מכיל ערכה ובה ארבעים ושניים קלפי מגנט הכוללים כל אחד איור של אירוע היסטורי כלשהו על ציר הזמן היהודי. "ארבעים ושתיים תחנות מבריאת העולם ועד קום המדינה", אומרת בז'רנו. "בחרנו דווקא את אלה מתוך התייעצות עם אנשים שהתחום שלהם הוא ההיסטוריה של היהדות דווקא, כי תמיד אפשר להעמיק בהיסטוריה שלנו, אין לזה סוף".

לפני הכול יש במשחק 'מבראשית' תוכן של שאלות, המעורר למחשבה ולמידה. "למשל, אברהם אבינו. אחרי שקוראים שהוא נולד באור כשדים ומסופר עליו, יש שאלות: מתי בחיים שלנו אנחנו נדרשים ללכת אחרי האמת שלנו? כיצד זה מאתגר אותנו? איך אנחנו מוסיפים אור של אהבה וענווה במעגלים שלנו?

"או חטא העגל. מה הוא עגל הזהב בחיים שלנו שאנחנו סוגדים לו? איפה אנחנו מסוגלים לחפות על מישהו כשהוא עשה מעשה לא טוב? רצינו שזה לא יהיה משהו רחוק אלא שיהיה מחובר לחיים. שעבוד מצרים: מה המצרים שלנו?"

מעבר לשאלות יש בערכה כמה אפשרויות משחק: משחק זיכרון פשוט, משחק שנקרא 'היכן טעינו', שבו אחד המשתתפים יוצא מהחדר בזמן שהופכים את ציר הזמן והוא צריך לסדר את הציר מחדש במהירות האפשרית (כמובן מודדים זמן). הוא גם יכול לבקש עזרה בפנטומימה או ברמזים. משחק שלישי נקרא 'מי יודע?': מתחלקים לקבוצות, כל אחד בוחר קלף ומציג בתחנה בזמן. משחק רביעי: לפרוס את כל הקלפים, לשאול שאלות, ומי שעונה מקבל את הקלף.

הקלפים כאמור מגנטיים, ואפשר להניח אותם כתמונה נאה על קיר או כפס מגנטי ארוך על דלת. "אצלנו במשפחה הילדים לוקחים את הקלפים ומתחרים מי מסדר אותם הכי מהר או שאנחנו פורסים את כל המגנטים על השולחן ומישהו ממציא שאלה מהראש, וכולם צריכים למצוא לפי הציורים למה התכוון אומר החידה. זה תמיד מתחבר לחיים ומאוד יפה ומחבר".

לדוגמה?

"למדנו על קין והבל ודנו בקנאה. לאן קנאה יכולה להוביל ומאיפה אנחנו פועלים? הגענו לתובנה שקנאה עשויה לנבוע מהמקום שאנחנו רוצים שיקבלו את מה שאנחנו עושים. הבנו שלפעמים אנחנו עושים דברים והם לא מתקבלים. שאלנו: למה בכלל אנחנו עושים דברים? דנו בנושאים האלה.

"דיברנו על מצרים וביררנו איפה המקום שבו אנחנו משועבדים למשהו. יפה לראות את הילדים נפתחים ומספרים מחייהם. הייתה פעם שדיברנו על אכילת מתוקים לא בריאים, שילדים יודעים שזה לא טוב, אבל לא תמיד מצליחים לעמוד בזה. ההבנה הייתה שה' נותן לנו יצר הרע כדי שנצליח להתגבר עליו. כשלא אכלת מתוקים, מעבר לעשיית הדבר הנכון, עלית מדרגה. אתה מאמין יותר שאתה יכול להתגבר על משהו.

"התגובות כל כך משמחות", מספרת בז'רנו. "אנשים אומרים לנו: איך לא היה לנו כזה עד עכשיו?! זה פותח שיחות לגמרי אחרות עם הילדים. אנשים כותבים לנו שהם קנו את המשחק בשביל הילדים והם מוצאים שהם עצמם לומדים. אנשים מדברים על זה שהקליטה של ציר הזמן נכנסה להם לראש בלי שינון.

"זה כוחו של משחק. יש מקום בתוכנו שנפתח ברגע שאנחנו מרפים. כשאנחנו לומדים ומשחקים בזה ושואלים מה זה בשבילנו ההיסטוריה ואיפה היא פוגשת אותנו, זה נטמע. אנשים אומרים לי שהילדים שואלים שאלות כמו 'מה האמוראים עשו?' זה מעניין אותם פתאום יותר. הילד חוקר כי זה נמצא מולו. גם ויזואלית זה מאוד יפה ויוצר גירוי.

"לפעמים כשהילדים הולכים לבית הספר אני משנה בכוונה את הסדר כדי לראות את הקליטה הוויזואלית שלהם, והם באים ומסדרים את זה מחדש. זה כל הזמן ברקע".

 

Leads:

למשל, אברהם אבינו. אחרי שקוראים שהוא נולד באור כשדים ומסופר עליו, יש שאלות: מתי בחיים שלנו אנחנו נדרשים ללכת אחרי האמת שלנו? כיצד זה מאתגר אותנו? איך אנחנו מוסיפים אור של אהבה וענווה במעגלים שלנו?"

"אצלנו במשפחה הילדים לוקחים את הקלפים ומתחרים מי מסדר אותם הכי מהר או שאנחנו פורסים את כל המגנטים על השולחן ומישהו ממציא שאלה מהראש, וכולם צריכים למצוא לפי הציורים למה התכוון אומר החידה. זה תמיד מתחבר לחיים ומאוד יפה ומחבר"

"אנשים אומרים לנו: איך לא היה לנו כזה עד עכשיו?! זה פותח שיחות לגמרי אחרות עם הילדים. אנשים כותבים לנו שהם קנו את המשחק בשביל הילדים והם מוצאים שהם עצמם לומדים. אנשים מדברים על זה שהקליטה של ציר הזמן נכנסה להם לראש בלי שינון. זה כוחו של משחק"

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן