כותרות חמות :

תופעת הרַוָּקוּת – האם באמת אכפת לנו?
תופעת הרַוָּקוּת – האם באמת אכפת לנו?

תופעת הרַוָּקוּת – האם באמת אכפת לנו?

 

שלמה סובול, רב קהילת שערי יונה מנחם במודיעין וראש מרכז ברקאי

זכיתי להיות שותף בהובלת מרכז ברקאי העוסק בהכשרת רבני קהילות ויישובים. אחת השאלות הראשונות שאנו שואלים את הרבנים שלומדים אצלנו, היא: מהו החזון שלך? מהן המשימות שאתה מציב לעצמך בשנים הבאות? אנחנו רגילים לקבל תשובות חשובות ומגוונות, כמו: הגדלת לומדי התורה, שיתוף חילונים בבית הכנסת, הגברת החסד בקהילה, חיבור אל הנוער, ועוד כהנה וכהנה תשובות מקסימות ואידיאליסטיות. אבל מעולם לא קיבלנו תשובה, אפילו לא אחת, שאחת המשימות שהרב רוצה להצליח בהן היא שידוכים של בני קהילתו! אף לא אחד אמר שבחזון שלו הוא רוצה שבקהילתו לא תהיה בעיה של רַוָּקוּת מאוחרת.

נראה לי שזהו שורש הבעיה, ואולי גם תחילת הפתרון. כאשר נושא הרַוָּקוּת יתחיל באמת להעסיק את הרבנים, אזי יש סיכוי שנתחיל למצוא מענה לאתגר הגדול הזה. כאשר רב לא יחכה רק לחופה שבה יכריזו "כבוד הרב… מכובד בברכה שביעית", אלא יהיה שותף גם להביא רווקים ורווקות לרגע המיוחל הזה, אזי יהיו הרבה יותר חתונות. ואגב, הוא גם יזכה להרבה יותר כיבודים…

אז הנה כמה שאלות לדוגמה, שעשויות לעזור לרב לבדוק אם סוגיית הרַוָּקוּת מעסיקה אותו:

  1. האם נושא הרַוָּקוּת בכלל מעסיק אותי? האם הוא על סדר היום שלי?
  2. האם כואב לי שיש בחורים ובחורות רווקים בקהילתי? האם אני זוכר אותם ואת הכאב שלהם כשאני יושב עם המשפחה שלי בשבתות וחגים?
  3. האם התופעה מספיק חשובה לי כדי שאשקיע זמן ללמוד את הנושא לעומק, ולהבין כיצד עוזרים לרווקים ולרווקות לקבל הצעות, וללוותם בתהליך הפגישות ובקבלת ההחלטה להתחתן
  4. ואם אני לא פנוי לזה או לא מתאים לכך, האם אני דואג שיהיו אנשים אחרים בקהילה שייקחו את התפקיד הקריטי הזה על עצמם?
  5. האם יש דברים שאני כרב יכול לעשות בקרב גילי הנערות והבחרות בקהילה כדי שהבחורים והבחורות של מחר לא יגיעו לרַוָּקוּת מאוחרת?
  6. האם בדרשות בבית הכנסת אני מדבר על החשיבות של העיסוק בשידוכים ומעודד לעסוק בזה?
  7. האם אני עושה שיחות אישיות עם רווקים שנמצאים בגיל של פגישות?
  8. האם אני יכול לעזור לקשר בין הורים לבין ילדיהם הנמצאים בגיל השידוכים?
  9. האם כרב, כאשר מבררים אצלי על אחד מבני או בנות קהילתי, אני עונה בצורה רפה וקרירה "כן, הוא בחור טוב", או שאני יודע להתלהב באופן שיעשה חשק לצד השני להיפגש איתו?
  10. האם אני מתפלל כל יום על בני קהילתי שיזכו לבנות בית נאמן בישראל?

השבוע היה כנס ראשון מסוגו, שבו רבנים ורבניות מגוונים שונים בציונות הדתית התכנסו לדון בנושא הרווקות בציבור הדתי־לאומי. הרעיון לארגן כנס שכזה הוא מבורך ביותר, שכן בעיית הרווקות היא בעיה שהולכת ומחמירה עם השנים, והרי היא כ'מת מצווה' שלא זוכה לטיפול הראוי.

בכנס הוצגו סטטיסטיקות לא מעודדות, תובנות חשובות ורעיונות לפתרון אתגר השידוכים. מטרת הכנס הייתה להעלות למודעות את הנושא הכל כך חשוב הזה, שמדיר שינה מעיניהם של יותר מידי רווקים, רווקות והוריהם המודאגים.

בעזרת ה' כאשר סוגיית הרווקות תפגוש אותנו במקום אמיתי ופנימי, נתחיל לפעול למענה במלוא המרץ. וכשהקב"ה יראה כמה הנושא חשוב לנו וכמה אנו עמלים להצלחתו, בוודאי נזכה גם לסייעתא דשמיא ולהצלחה במעשה ידינו.

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן