כותרות חמות :

לחבק את המורים
לחבק את המורים

לחבק את המורים

 

הרב ד"ר חנן יצחקי, רב מכללת אפרתה

בין שחסרים במערכת החינוך ששת אלפים מורים, כפי שדיווח לאחרונה משרד החינוך, ובין שתשעת אלפים מורים, כפי שטוענים בהתאחדות המנהלים, המשמעות חמורה ומרחיקת לכת מבחינת החברה הישראלית ושל המדינה: אלפי ילדים ייכנסו לכיתה ריקה בתחילת השנה.

זה לא רק בגלל שכר המורים, שהוא ודאי חשוב לקבלת ההחלטה על כניסה לתחום או הישארות במקצוע; זה הרבה יותר מכסף, זו הכרה בחשיבות ובמעמד של המורה בישראל שצריכה להיות בראש הפסגה ולא אי-שם בתחתית ההר.

הגמרא במסכת תענית (כד ע"א) מספרת על רב, האמורא הגדול, ראש וראשון לחכמי בבל, שהגיע למקום מסוים שהייתה בו בצורת. כשפנו אליו תושבי המקום בבקשת עזרה הוא החליט לגזור תענית על הציבור, אך למרות זאת לא ירד גשם.

רב התפלא: מיהו אותו אדם שכוחו כה רב והוא שהצליח לפעול ולהוריד גשם? רב ניגש אליו ושאל: מי אתה ומה מעשיך? איזו זכות גדולה יש לך? אותו האיש ענה: מלמד תינוקות אני

כשהגיעה שעת התפילה ניגש אחד מן הקהל להיות שליח הציבור. מייד כשאמר "משיב הרוח" נשבה הרוח, ומייד כשאמר "מוריד הגשם" החל לרדת גשם. האנשים כולם, ורב בכללם, שמחו מאוד, אך רב התפלא: מיהו אותו אדם שכוחו כה רב והוא שהצליח לפעול ולהוריד גשם? רב ניגש אליו ושאל: מי אתה ומה מעשיך? איזו זכות גדולה יש לך? אותו האיש ענה: מלמד תינוקות אני, ותיאר את דרכו בהוראת הילדים.

מוזר ומיוחד מאוד: כאשר ניסה ראש הרבנים להוריד גשם, זה לא צלח, אך אדם לא מפורסם, מורה, הצליח בדבר. הגמרא אפילו אינה כותבת את שמו של אותו שליח ציבור אלא רק שהוא היה מלמד תינוקות. ואולי בכוונה הגמרא מעלימה את שמו, כי זה לא משנה. זהו מלמד התינוקות האנונימי, כלומר, יש מורה אחד, גננת אחת, שהזכות שלהם מורידה את הגשם לעולם.

ייתכן שהחידוש הגדול בסיפור הוא שההשפעה של המורה ושל הגננת איננה רק על התלמידים עצמם אלא גם על כל הסביבה. מלמד התינוקות האנונימי מאיר את העולם כולו! לפעמים אפילו המורים עצמם אינם יודעים עד כמה ההשפעה שלהם חזקה. כמעט לכל אחד יש מורה שהשפיע עליו ועל חייו. לעיתים מילה או משפט הם שמשפיעים על ילד, על דרכו בעולם ובעצם על העולם כולו.

התודעה של החברה הישראלית בנוגע למורים חייבת להשתנות. לא סתם זכותו של המלמד גדולה מהזכות של האמורא המפורסם, והוא המוריד את השפע והברכה לעולם. נכון שבמדד חשבון הבנק המורים מרוויחים פחות משמרוויחים בעולמות ההיי-טק. נכון שבעולם חומרני המדד הוא בעולמות האלפים, ובהיי-טק אפשר לצבור הון, אבל בהיי-טק אי אפשר לגעת בנשמות. שם לא משפיעים השפעה ממשית על עתידה של החברה, על עתידו של העם.

כרב מכללה להוראה אני שומע את הסטודנטיות שסיימו השנה את לימודי ההוראה ורואה כיצד הן קשובות לקולה של החברה הישראלית, לראשיה, לגדולי התורה ולמנהיגי הציבור. הן מבקשות לשמוע קול ברור כי ההוראה היא שליחות לאומית וכי המדינה כולה רואה זאת כך ותפעל בהתאם לתפיסה זו.

אם לא נפעל לשינוי מבני בכל היחס כלפי המורים, נמצא עצמנו עם כיתות מלאות בתלמידים – ללא מורים, ללא מבוגרים אחראים ומיטיבים – ללא בוני העולמות.

ר' מנחם מנדל מקוצק אמר פעם שתפקידו של האדם בעולם הוא לרומם את השמיים. מורה טובה יכולה להרים את תלמידיה. לא רק להשפיע עליהם אלא לרוממם וכך להשפיע על השמיים, אבל ללא גב מכולנו ושינוי תודעתי בנוגע לתחום ההוראה המורה לא תגיע לכיתה כלל.

 

Lead:

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן