כותרות חמות :

שו"ת סמס בלק- הרב אבינר והרב שמואל אליהו
שו"ת סמס בלק- הרב אבינר והרב שמואל אליהו

שו"ת סמס בלק- הרב אבינר והרב שמואל אליהו

הרב שמואל אליהו

מוזיקה כשרה

אני זוכה לעסוק במוזיקה, לכתוב שירים ולעבד אותם, לנגן בכל מיני כלים וליצור מוזיקה חדשה. מסיבה זו אני מאזינה רבות למוזיקה. האם השיקול שצריך להנחות אותי בבחירת השירים הוא שהיוצר והמבצע יהיו אנשים כשרים, או שאני יכולה לבחור כל מה שיעשה אותי מוזיקאית טובה יותר (ובלבד שהתוכן יהיה ראוי)?

הרב אליהו: העיסוק במוזיקה הוא דבר חשוב מאוד. על פי האמור בתהלים, הגאולה תבוא לעולם על ידי שירה, ממש כמו שהיה במעמד מתן תורה, שלווה בשירה ותיקן את העולם. גם בחיינו השירה מצויה בחתונה, האירוע החשוב ביותר שלנו. חשוב שתהיי מוזיקאית כדי שתוכלי לגעת בלבבות של העולם. זו כמובן צריכה להיות השאיפה, ובדרך לשם אנחנו צריכים להביא מהעולמות העליונים את השירה בהכי הרבה השראה, כזו שיש בה חיבור לבורא, כמעט כמו רוח הקודש או נבואה. זו חוכמתם של מלחין וזמר אמיתיים. לכן חשוב מאוד שהשירים שאת שומעת יהיו כאלו שיביאו אותך להתעלות.

 

משעמם בחופש 

במהלך שנת הלימודים בישיבה היו לי ברוך השם עיסוקים רבים ותועלת, אך מאז שחזרתי הביתה לחופש הגדול אני משתגע מחוסר מעש ולא יודע מה לעשות עם עצמי. אין לי כוח ללמוד תורה, ומשעמם לי, ובעקבות זה אני מרגיש נורא ומיואש.

הרב אליהו: אני מציע שתנסה ללמוד פעם אחת את כל התנ"ך מתחילה ועד סוף. זה דבר חשוב מאוד ומעניין, ובעיקר תוכל לבדוק מה מתוך הנבואות מתקיים בימינו.

 

מנהגים והנהגה

האם מותר לנו לאמץ את הנורמות כיום שאינן אסורות מבחינה הלכתית, כמו לדוגמה סמארטפון, חורים באוזניים ונזם, או שאסור לנו לקבלן?

הרב אליהו: כמו בלהקות של בעלי חיים וציפורים כך בכל חברה אנושית יש שמובילים את החברה ויש שהולכים אחריה. לכן עלייך לחשוב מהי הדרך שלך ואיך את מנהיגה את עצמך. השלב הראשון של האדם שרוצה להנהיג הוא שלא להיות מונהג על ידי אחרים. עליו ללמוד תחילה את המציאות ואחר כך לעבד אותה, להתחבר לאור המיוחד שלו ואחר כך להביא אותו לעולם. כלל זה נכון במיוחד לסמארטפון. השפעתו של מכשיר זה חזקה מחומרים שאנשים ממלאים במחט ומחדירים לווריד בגופנו. דרך הווריד מוכנסים חומרים לגוף, אך באמצעות הסמאטרפון מוכנסים חומרים לתודעה. מדוע שאתן לאחרים לעצב לי את התודעה לפי האינטרס והמושגים שלהם? למה שלא אני היא שתהיה משפיעה ויוצרת תרבות? יש כלל יסודי, והוא שמי שמשפיע תרבות לא צורך תרבות של אחרים. אדם שצורך תרבות של אחרים אומר בכל הזמן מה שהם אומרים. אולם אם הוא אינו צורך אותה, עליו להתאמץ יותר, אבל למעשה הוא יוצר תרבות.

הרב אבינר

קוטל יתושים

האם מותר בשבת להחליף טבלית במכשיר נגד יתושים?

הרב אבינר: כן. אינו מרתיח, רק מאדה. ומותר כמו ריסוס.

 

החזרה בתשובה 

האם מותר לשקר כדי להחזיר בתשובה?

הרב אבינר: העושה כן סובר שהתורה אינה אמת, לכן משקר בשמה כדי שתמצא חן.

 

תפילה במיקרופון

האם מותר לומר תפילת הדרך במיקרופון באוטובוס?

הרב אבינר: לא. יש לשמוע ישירות מאדם אלא אם כן כל אחד יגיד לעצמו באותו הזמן (שו"ת מנחת שלמה א, ט).

 

זוהר 

האם כדאי לי לקרוא ספר הזוהר?

הרב אבינר: לא. זוהר זה ליחידי יחידים (ש"ך יו"ד רמו סק"ו).

 

נרגילה 

מותר לעשן נרגילה?

הרב אבינר: לא. מסוכן יותר מעישון סיגריה (רמב"ם דעות ד. עיין שו"ת אגרות משה יו"ד ג, לה).

 

קברי צדיקים

מה עדיף, לנסוע קבר רבי נחמן באומן או למערת המכפלה?

הרב אבינר: עם כל חשיבותו, האבות גדולים ממנו.

 

הכסף 

אני נדהם כאשר אני רואה אנשים דתיים מאוד ואפילו רבנים לא ישרים בענייני ממון.

הרב אבינר: הכסף יעוור עיני חכמים.

ערך הרב מרדכי ציון

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן