כותרות חמות :

"לבנות מודל מנהיגות חדש"
"לבנות מודל מנהיגות חדש"

"לבנות מודל מנהיגות חדש"

 

הרב יצחק זאגא שימש בעבר כיועץ אסטרטגי ומנהל בחברות גדולות. רשימת התארים שלו ארוכה: רב, משפטן, כלכלן, יו"ר 'רוח ירושלמית' להפצת תורת הרב קוק, מיוזמי תנועת התשובה הדתית־לאומית, יוזם ומייסד המערך החדש של בתי הדין לממונות. כעת הרב זאגא מתעתד להיות חבר כנסת, אי"ה, תחת כנפיה של 'הציונות הדתית'.

קרדיט צילום: יונתן בן חיים

"המדינה נכבשת מבפנים תרבותית ולאומית", הוא מסביר את המוטיבציה שלו להיכנס למרוץ הפוליטי. "משרד החינוך מקדם ערכים של 'מעשה ארץ מצרים', מכספי המיסים שלנו. הם לוקחים אותנו אחורה. היה מי שהשליט את המסרים האלה על משרד החינוך – זה מי שהשתמש בכוחה של הציונות הדתית ורימה את כולם. איך פתאום עיריית רמת גן תולה דגלי מעשה ארץ מצרים לצד דגלי המדינה? במד"א וגם בטופסי הרשמה של עיריות כותבים הורה 1 והורה 2? זה כיבוש תרבותי. ערוצי התקשורת מתחרים ביניהם מי מפיץ יותר סדרות משחיתות. מי יותר להט"בי. זה שנכנסו דתיים לתקשורת? זה פלסטר. מעבר לזה, אנחנו נכבשים מבפנים על ידי פשיעה ערבית בכל מקום בערי ישראל, והראש היהודי – ברצפה".

 

האם אתה רואה קשר בין שני הנושאים האלה?

"שתי החזיתות האלה הולכות ביחד. צריך לעבוד על שני הנושאים האלה ביחד, כי הם תלויים זה בזה: חיזוק הזהות היהודית הוא חיזוק המדינה היהודית הריבונית. כמו שאמר הרב קוק: 'בניין האומה והתגלות רוחה הן עניין אחד'. זה מהלך עמוק, והציבור המסורתי צמא לזה וגם כועס עלינו. הם ראו בנו דגם לחיקוי והבאנו להם ערבים על הראש. הם רוצים שנביא את הבשורה הנדרשת לדור – ואנחנו לא מביאים להם אותה. יש תביעה מהציבור לקומה הבאה של הגאולה. זה המקום שבו אנחנו נמצאים.

"ככל שהזהות היהודית נחלשת – אנחנו נחלשים. משם זה מתחיל. ככל שנתחבר יותר לזהות היהודית – נתחזק יותר. לפני שש שנים התרעתי על הנשקים הבלתי חוקיים שיש בכל מקום שבו יש ערבים. הבאתי עדויות מתוך ועדת הפנים של הכנסת, ששם אמר ח"כ ערבי כי קל יותר לקנות שם נשק מאשר חלב – ולא קרה עם זה כלום. אנחנו צריכים פחות נאומים ויותר מעשים שישנו את המשוואה".

מה הפתרונות בעיניך, שכרגע לא מוצעים?

"דבר ראשון: מול הרעל של תאגיד השידור יש להקים מערך הסברה יהודית שיפיק סרטים איכותיים מכל הסוגים. סרטים וסדרות שידברו יהדות. עכשיו זה הפוך. הם משתמשים ב־800-700 מיליון שקלים כדי לעשות סדרות משחיתות. הם התחילו אפילו לשחק במגרש שלנו ומספרים את הסיפורים של העולם היהודי באופן מעוות".

 

מה עוד דחוף לשנות?

"לגבי מערכת המשפט: אנשים חושבים שמדובר במבצר שלא ניתן להבקיע אותו. לא צריך לצאת לרחובות. יש לנו שיטה פשוטה מאוד: להקים מערך ממלכתי שבמסגרתו שני אנשים שרוצים לדון בדין תורה, יוכלו ללכת בהסכמה לבית דין לממונות של המדינה. כך יוכל הציבור לבחור לאיזו מערכת הוא הולך. ברגע שהציבור ילך לבתי הדין – השינוי יקרה מעצמו. ככה עושים בחירות דמוקרטיות גם במשפט. אדם יבחר לו את השופטים – המערכת שבראשה עומד בג"ץ או דין תורה. כרגע המערך הזה כבר עובד עם כ־30 בתי דין, אבל זה לא יכול לעבוד כמו שצריך אם אין תקציב. הכול על תרומות ומתנדבים לעת עתה. כשהמערך המשפטי התורני יעבוד כמו שצריך כי הוא יהיה מתוקצב – הציבור ירצה את הדבר מעצמו. הוא יראה שזה עובד ביעילות ובמקצועיות מסבירת פנים. כך יבוא השינוי מעצמו, והציבור צמא לשינוי הזה.

"אנחנו צריכים להעמיד את המשרדים הממשלתיים במקום כזה שהם ידחפו את הנושא היהודי השורשי בכל עם ישראל, על ידי שיתוף פעולה עם הגופים שכבר פועלים בשטח, בתוספת תקציב שיאדיר את כל הפעילות עשרת מונים.

"כך גם לגבי בתי הדין המיוחדים לענייני פגיעות. הדבר צריך להיות ממומן על ידי הממשלה. לא צריך הרבה, אבל צריך. זה שירות שהמדינה צריכה לממן. בסוף זה פוגע גם בנפגעות עצמן. למה זה לא קורה? כי לא עובדים נכון".

 

מודל מנהיגותי אחר

 

הוא מציג רשימה מכובדת של רבנים שתומכים בו: הרב חיים דרוקמן, הרב דב ליאור, הרב אליקים לבנון, הרב משה גנץ, הרב יצחק סבתו, הרב אריאל בראלי, הרב ניר אביב, הרב שאול פיינה והרב נחשון כהן.

שאלתם מה מכשיר רב להיות חבר כנסת? איפכא מסתברא.

"אנחנו צריכים לעשות מהפכה במודל המנהיגותי", אומר הרב זאגא. "עברנו שלב, אנחנו צריכים מנהיגות שהיא תורנית, משפטית, כלכלית, אסטרטגית, מעשית, ביצועית, באותו אדם. אסור שהתורניות תהיה פרוטזה. צריך שכל הכישורים האלה יהיו באדם אחד, ואיני מדבר רק על עצמי אלא באופן כללי על תפישה אחרת של מנהיגות".

 

למה זה חשוב?

"הגמרא בסנהדרין אומרת שדיין שצריך כל הזמן לשאול אחרים משום שאין לו הידע הנדרש, גורם הרס. צריך להתייעץ עם זקני הדור בכל נושא, אבל גם המנהיגים הפוליטיים של הציונות הדתית צריכים למזג בתוכם הרבה ככל האפשר. אני לא גדול הדור, כמובן. ברור שאתייעץ עם הרב דרוקמן, הרב ליאור, הרב אליקים לבנון, הרב משה גנץ ורבנים נוספים. אבל ברגע שאני מגיע ממקום תורני וגם מעשי – זה אחרת לגמרי מבחינת תפישת המציאות".

 

תן בבקשה דוגמה.

"איכות הפתרון שאני מציע כבר שנים למשבר הדיור היא אחרת לגמרי. כי יש כאן חשיבה משולבת, תורנית אידיאליסטית, וגם היכרות עם ההתיישבות ועם עולם הדיור. יש ידע מהדירקטוריונים שבהם ישבת. משהו שאין לכל אחד, וזה מה שמכשיר אדם להיות חבר כנסת שמקדם דברים משמעותיים. אני לא מדבר רק על עצמי באופן אישי. בעיניי, זה מודל המנהיגות החדש של נציגי הציונות הדתית ובהמשך מודל המנהיגות של כלל ישראל".

 

 

בנט ואני

לפני שש שנים רצת מול בנט. מה היה שם? חייב להגיד שזה היה נראה כמו ריצה אבודה מראש.

"לצערי, גיליתי כבר לפני שש שנים שהוא מרמה את כולם. הוא אמר 'יהדות לכולם' בכנס של רפורמים, ולצערי אף אחד לא הבין את זה. כשפניתי לאנשים, לא הבינו מה הבעיה. היום רבנים ואנשי ציבור אומרים לי: 'חבל שלא הקשבנו לך. כמה צער היינו חוסכים למדינת ישראל'. הוא השתמש בכוח של הציונות הדתית כדי לקדם את האג'נדה הלהט"בית והרפורמית.

"אחרי שהסתיימו הפריימריז ב'בית היהודי' לפני שש שנים, הגיע אליי תלמיד שלי וארגן לי מפגש עם אחד מזקני הציונות הדתית. נתתי הוכחות שזה מה שקורה בשטח בתחום הלהט"בים ובנושא הרפורמים. הם לא האמינו שזה מה שקורה במשרד החינוך. הרב לקח את המסמך וכתב מכתב תוכחה לבנט. התחילו להגיד לו: או שאתה משנה את דרכך או שתלך, ואז הוא קם והלך. הקים את ימינה. אני מאמין שהלקח נלמד, ואנחנו בפתחו של עידן חדש בציונות הדתית".

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן