כותרות חמות :

"הייתה שם סכנה ממשית וברורה"
"הייתה שם סכנה ממשית וברורה"

"הייתה שם סכנה ממשית וברורה"

הסיפור המטריד שמטלטל את תושבי אריאל והסביבה: מדוע הוחזק א', תושב נופי נחמיה ואב לילדים, בחקירת שב"כ בלתי פוסקת כשבוע, ללא יכולת לפגוש עורך דין?

 

"הגעתי ראשון לזירת האירוע, עוד לפני היס"מ, הרבש"ץ וכיתת הכוננות. מייד כשקיבלתי מהשכן שלי את הדיווח הראשוני על שהוא מותקף עם קבוצת ילדים סמוך לשער של אריאל, התנעתי את הרכב ויצאתי למטע הזיתים כדי לחבור אליהם. תוך כדי נסיעה הבנתי שהוא נקלע למצוקה. כשהגעתי למקום, ראיתי כ־20 פלסטינים עם אלות ומוטות ברזל. אחד מהם בוודאות היה עם גרזן. מייד כשהגעתי, הם התחילו לרוץ לכיוון שלי תוך כדי שהם זורקים אבנים. אני עצמי לוחם ומדריך הוראות פתיחה באש. הייתה שם סכנה ממשית. לצערי הרב, מתוך שיקול דעת רגעי החלטתי ללכת אחורה".

את הרגעים המצמררים הללו מתאר נ', חברו של א', תושב נופי נחמיה שעצור בשב"כ כבר יותר משבוע, לאחר שניצל מלינץ' אכזרי. "תוך כדי שחזרתי לכיוון הרכב, הגיעה סוואנה עם יס"מניקים. הצטרפתי אליהם בחזרה. כשהפורעים ראו שאנחנו מגיעים, בבת אחת הם זרקו את המוטות. הבחור עם הגרזן כבר לא היה. הם ניסו לעלות לכיוון הבחור שלנו, לסגור עליו כך שלא יוכל לברוח. הוא התחיל לעלות מזרחה, אבל מאחורי הוואדי נמצאת הגדר של העיר אריאל. נתיב הבריחה שלו היה חסום. כאשר כיתת הכוננות הצטרפה, הצטמצם המרחק לכ־50 מטרים. ראינו את הדם בעיניים של הפורעים. ציפיתי לראות את היס"מניקים תופסים פיקוד, אבל לצערי זה לא קרה. פחדנו לשלוף נשק בגלל כל המצב ומה שיכול לקרות למי ששולף נשק".

"בינתיים צמצמו אל עבר א' ארבעה ערבים. תוך כדי שהיס"מניקים חוברים, שמענו ירי. הערבים באינסטינקט התכופפו לרגע. שני אנשים מהקהל שמולי התקרבו אליי. עצרתי אותם פיזית. פתאום קלטתי ששלושת הערבים סוחבים פצוע, עם דימום מהירך", הוא ממשיך לשחזר ותוהה מתי, אם בכלל, התרחשה הדקירה שחברו מואשם בה, אשר בעטיה הוא נעצר ונחקר בשב"כ בתנאים קשים. "הם עברו ממש לידינו. חצי מטר מאיתנו. שאר הפורעים התקפלו לכיוון הפצוע. באופן מפתיע הגיע הסהר האדום מהר מאוד ופינה אותו. מהזווית שלי היה נראה שמשהו כאן לא הגיוני. זה מקום שאין אליו ציר גישה. איך האמבולנס הגיע כל כך מהר? אולי הזעיקו אותו מראש? הטווחים קצרים, אני לא מבין למה השוטרים הגיעו רק רבע שעה אחרי האירוע".

ראינו את הדם בעיניים של הפורעים. ציפיתי לראות את היס"מניקים תופסים פיקוד, אבל לצערי זה לא קרה. פחדנו לשלוף נשק בגלל כל המצב ומה שיכול לקרות למי ששולף נשק

הסיור שהסתבך

הסאגה החלה ביום שלישי האחרון, כאשר בעקבות הקמפיין של תנועת נחלה לקראת הקמת יישובים חדשים ביהודה ושומרון, יצא טיול מאורגן של קבוצת ילדים מהשומרון אל אחת הנקודות המיועדות, סמוך לשער האחורי של העיר אריאל. הם החלו לסקל אבנים כדי להתחיל את הכשרת השטח. עד כמה סמוך? מדובר במרחק של בסך הכול כ־150 מטר מעמדת הש"ג. חבר הכנסת לשעבר אורן חזן, בן העיר אריאל, הגיע ביום שישי האחרון למקום האירוע ותיעד משם את המרחק האפסי, שקרוב גם לתחנת המשטרה הסמוכה לא פחות.

עשר דקות לאחר שהגיעו המטיילים למקום והחלו בעבודת ההכשרה, החלו להגיע עוד ועוד ערבים למקום ובשלב מסוים החלו לתקוף. בתיעוד שהתפרסם מהרגעים שקדמו לאירוע, נראים הפורעים הפלסטינים קוראים לעבר היהודים שהיו במקום: "לכו מכאן ואל תעזו לחזור, זאת האדמה שלנו", תוך כדי שהם דוחקים אותם לעומק השטח ולא בחזרה לכיוון העיר אריאל. לצד ניסיון הלינץ' שעברו הילדים וניצלו ממנו רק בנס, עם הגעת כוחות הביטחון שאף ביצעו ירי באוויר כדי להניס את הפורעים – פורסם בכלי התקשורת הערביים כי עלי חסן חרב, אחד הפורעים, מצא את מותו באירוע לאחר שנדקר למוות. מתברר כי חרב, תושב הכפר איסככה, הוא איש חמאס, בן משפחתם של המחבלים רביע חרב ועוואד חרב, מחבלי חמאס אשר חוסלו בידי צה"ל, האחרון שבהם במהלך מבצע שומר החומות.

א', נשוי ואב לשלושה, בוגר שירות צבאי בחיל הים, ללא עבר פלילי, אשר ניצל מהמתקפה, הגיע למחרת בשעות הצהריים לתחנת המשטרה באריאל כדי להגיש תלונה כנגד הפורעים ולמסור עדות על האירוע. לתדהמתו, הוא נעצר על ידי בלשי ימ"ר ש"י ונאסר עליו לפגוש עורך דין, מהלך חריג ביותר עבור מקרים של הגנה עצמית. צו איסור פרסום הוטל על פרטי החקירה, ורק לאחר כשישה ימי מעצר הוא נפגש במתקן השב"כ שהוא מוחזק בו, עם עו"ד עדי קידר מארגון חוננו. עו"ד קידר שמע ממנו את גרסתו לאירוע, מה שעובר עליו בחקירות השב"כ וכן פרטים על האירוע הקשה שבו הוא נגרר על הרצפה ללא בגדים. על פי הפרסומים הוא נגרר ערום על הרצפה בשב"כ, נאלץ לעשות את צרכיו על עצמו וכן עבר אירוע לב במהלך החקירות. פרסומים אלו מצטרפים לכך שהוא נחקר ארבע חקירות במהלך 24 שעות ללא אפשרות שינה וכן חקירה גם במהלך השבת למרות היותו שומר תורה ומצוות.

"הזדעזעתי לגלות כי הוא נמצא במצב נפשי וגופני קשה ביותר", אמר עו"ד קידר לאחר המפגש. לדבריו, "מסתבר כי כל הטענות שהוא טען התבררו כנכונות. נגבתה ממנו תלונה מסודרת על ידי חוקר ואני מקווה מאוד שהדברים ייבדקו בהמשך. לגופו של עניין, נראה שהאירוע אינו אירוע שהיה צריך להיחקר על ידי השב"כ, אירוע שבינו לבין אירוע ביטחוני אין דבר וחצי דבר, שכל כולו נוצר והחל ביוזמת הפורעים הערבים שמסתבר שהם מחבלים. על כן אנחנו דורשים הפסקה מיידית של חקירת השב"כ, ועד לאותו מועד לא נמסור את גרסתנו באופן מלא".

בד בבד עצרו בתחילת השבוע בלשים מימ"ר ש"י בעיר אריאל אם לשבעה ילדים, שהייתה אחת ממארגנות הסיור. היא נלקחה מביתה בידי הבלשים לעיני ילדיה, חלקם תינוקות. עו"ד דניאל שימשילשווילי הגיע לתחנת המשטרה כדי לסייע לה מטעם ארגון חוננו. לאחר חקירה ארוכה היא שוחררה לביתה. נוסף על כך, שישה נערים גילאי 14-13, חלקם ניצולי הלינץ', הגיעו אף הם לתחנת המשטרה כדי למסור תלונה ועדות על הלינץ'. עו"ד שימשילשווילי חשף כי במהלך החקירה איימו החוקרים על אחד מהנערים: "נהרוס לך את החיים".

הוא עבר אירוע לב במהלך החקירות. פרסומים אלו מצטרפים לכך שהוא נחקר ארבע חקירות במהלך 24 שעות ללא אפשרות שינה וכן חקירה גם במהלך השבת למרות היותו שומר תורה ומצוות

בשיחה עם 'עולם קטן' מזכיר עו"ד עדי קידר שמייצג את העצור א' מטעם ארגון חוננו, כי מיקום האירוע הוא סמוך מאוד לעיר אריאל. "זה לא מקום שאסור להגיע אליו. זה שני מטר מאריאל. לא מקום של ערבים. אף אחד יכול להגיד שזה מקום שהנוכחות היהודית בו היא בעייתית בשום צורה. אין כאן עבירה פלילית או השגת גבול. הערבים פתאום החליטו שהם הבעלים של הקרקע והתחילו לרדוף אותם באלימות עד שקרה מה שקרה.

"לפני הכול, כרגע אנחנו במאבק ציבורי להוציא את התיק הזה מהשב"כ", מדגיש עו"ד קידר. "זאת המשימה הלאומית שלנו. הם לא אומרים כלום ועושים מה שהם רוצים. אולי הם רוצים להראות שהם מפענחים כאן משהו. אין לי הסבר למה הם חוקרים את המקרה הזה, זה רק מייגע אותם ולא עוזר להם לפתור את הסיפור. יהיה הרבה יותר פשוט אם המשטרה תחקור את המקרה הזה".

 

 

 

 

 

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן