כותרות חמות :

חלב ודבש במוצאי שבת- פינוקים מהירי הכנה לשבועות
חלב ודבש במוצאי שבת- פינוקים מהירי הכנה לשבועות

חלב ודבש במוצאי שבת- פינוקים מהירי הכנה לשבועות

 

שבועות זה החג שלי. טוב, של כל הגרים, בזכות סיפורה של רות המואבייה, שמסמל את סיפורם של הגרים שעוזבים את עמם ואמונתם ודבקים ביהדות. אני מאוד מחובר לחג הזה, לעוצמות הרוחניות שלו. השנה אני זוכה לחגוג אותו עם הביכורים הפרטיים שלי, הילדים שלי דויד ברוך, גבריאל אדם, אליענה שרה, מיכאל אהרון ואלישבע תמרה – התוספת החדשה, שכבר בת שנה פלוס, והיא בהחלט תוספת משמחת במיוחד.

חג השבועות מכונה גם חג הביכורים וחג הקציר. בחג נהנים מתנובת הארץ – מאכלי גבינות וחלב וגם שפע דגנים, קטניות, פירות וירקות שארץ ישראל התברכה בהם.

דווקא בגלל שהשנה החג חל בצאת שבת ואחרי הרבה סעודות, אני מציע לכל מי שלא הספיק להכין ולהיערך גם לשבת וגם לחג מגוון של מנות קלילות ומהירות למוצאי שבת. אלו פינוקים מהירים שאפשר להכין וליהנות מהם מייד בחג, גם אם לא דאגתם מראש שהמקרר יהיה מלא בקינוחים ובמאפים חלביים. כל המתכונים הם ממצרכים זמינים שיש לכם, ועם קצת השקעה תהיה לכם ארוחת שבועות חלבית נפלאה. המנות הללו בתוספת סלט ירוק טרי ופלטת גבינות – פשוט מושלם!

פיתות יוגורט טורקיות מהירות במחבת

באחד מימי שהותי הרבים בגרמניה ביקרתי בשעת צוהריים בחנות טורקית, אחת מאותן חנויות רבות שמפעילים מהגרים טורקיים. פתאום שלפו העובדים גזייה מירכתי החנות, חיממו עליה מחבת והטילו אליה כדורי בצק ששוטחו. בינתיים הוציאו מהמקרר מטבלים שונים, ובן רגע התפשט בחנות הקטנה ריח מיוחד. לא יכולתי לטעום מטעמי כשרות (פת נוכרי), אבל כמובן שלא התאפקתי ומייד ביקשתי מתכון וטסתי להכין בבית. הפיתות האלו מיוחדות במינן: מרקם פריך בחוץ, רך בפנים ומתפצפץ בפה. יש גם בונוס – רק 15 דקות תפיחה והלחם מוכן לאפייה.

8 יחידות

1 כף שמרים יבשים (שקית קטנה של 11 גרם)
1 כף סוכר
150־300 מ"ל מים פושרים, לפי הצורך
1 כפית מלח
600 גרם קמח
1 כף שמן זית
1 גביע יוגורט טבעי – לא ממותק (200 מ"ל), לפחות 3% שומן ומעלה
שמן זית להברשת הלחמים

אופן ההכנה:
להכנת הבצק: שמים את השמרים, הסוכר, ורבע כוס מים בקערית ומערבבים קלות, עד שהשמרים נמסים. מניחים במקום חמים וללא רוח ל־10־15 דקות, עד שהשמרים תוססים ונוצרות בועות על פני הבלילה.

בקערה גדולה זורים את המלח ומנפים מעליו את הקמח. יוצרים גומה במרכז הקמח ושופכים לתוכה את תערובת השמרים, את שמן הזית ואת היוגורט. מערבבים בידיים, ותוך כדי מוסיפים בהדרגה מים פושרים, לפי הצורך. יש להוסיף את המים לאט לאט, כדי שהבצק המתגבש יהיה אחיד אך לא דביק מדי.

מעבירים את הבצק למשטח מקומח ואז לשים במשך 5־10 דקות נוספות (אפשר לבצע את כל התהליך גם במיקסר). כדי לבדוק אם הבצק נילוש די הצורך נועצים בו אצבע. אם השקע שיצרתם נסגר מייד, סימן שהבצק מוכן. לאחר מכן מכסים את הבצק ומשהים להתפחה בת כ־15 דקות.

מחלקים את הבצק ל־8 חלקים שווים, ומגלגלים כל חלק לכדור. מניחים כדור על משטח עבודה מקומח מעט, ומרדדים אותו בעזרת מערוך לעיגול בעובי של כ־1 ס"מ או קצת יותר ובקוטר 26 ס"מ.

מחממים היטב מחבת בקוטר 26 ס"מ, ומכינים בצד קערית ובה מעט שמן זית ומברשת למשיחת השמן.

משמנים את המחבת החמה במעט שמן, ומניחים בתוכה עיגול בצק. מברישים היטב את הצד העליון של העיגול, ואם רוצים, מפזרים מעליו מעט זרעי שומר, קימל או שומשום. כשמתחילות להיווצר בועות בחלק העליון והוא מזהיב מצידו התחתון, הופכים אותו וקולים את הצד השני עד שנעשה זהוב־שחום.

מעבירים את הלחם המוכן לצלחת ומכסים במגבת. ממשיכים לעשות כך בכדורי הבצק הנותרים.

מגישים עם מטבלים, לבנה, גבינות ומה שאוהבים.

 

סלט פסטה, ירקות טריים וקוביות גבינה צפתית
סלט פסטה שמשלב ירקות טריים וקוביות של גבינה צפתית עם רוטב נפלא.

מצרכים:
חבילת פסטה מבושלת על פי הוראות היצרן, מסוננת מנוזלים, בקערה גדולה
2 גזרים קלופים, חתוכים לקוביות
1 פלפל אדום נקי, חתוך לקוביות
1 פלפל כתום נקי, חתוך לקוביות
1 פלפל צהוב נקי, חתוך לקוביות
2 בצלים אדומים קלופים, חתוכים לקוביות
אשכול עגבניות שרי חתוכות לחצאים, לאורך
מלח ופלפל לפי הטעם

לרוטב ויניגרט ועשבי תיבול:
1/3  כוס חומץ (שרי, יין אדום או לבן, או בלסמי)
2/3 כוס שמן זית
2 כפות דבש או סילאן
1 כף פטרוזיליה קצוצה דק
1 כף בזיליקום קצוץ דק
1 כפית חרדל דיז'ון
1 שן שום כתושה דק
קורט מלח
קורט פלפל שחור גרוס טרי

להגשת הסלט:
חריץ גבינה צפתית במשקל 250־300 גרם

אופן ההכנה:
חותכים את כל הירקות לפי ההוראות שברשימת המצרכים.
מעבירים את הפסטה לקערה גדולה ומוסיפים את קוביות הירקות.
מערבבים היטב בצנצנת את כל מרכיבי הרוטב, טועמים ומתקנים תיבול, ואז יוצקים מעל הסלט ומערבבים היטב. טועמים שוב ומתקנים תיבול.
חותכים את הגבינה הצפתית לקוביות, ובהגשה מפזרים על הסלט.

עוגות גבינה ואוראו – גלידות אישיות
עוגות גבינה קטנות ואישיות עם טריק נחמד – עוגיות אוראו, שהילדים שלי כל כך אוהבים, הופכות כאן לבסיס הפריך של העוגה. פשוט מערבבים כמה מצרכים לבלילה ומעבירים למקפיא. העוגות האלו כל כך מרשימות וטעימות, שלא תפסיקו לאכול או להכין אותן גם לא בשבועות. אפשר להכין מראש ולהקפיא, ואם לא הספקתם, אפשר להכין אותן גם כשנכנס החג, ועדיין הן יספיקו להיות חצי קפואות לקינוח בסעודה.

מצרכים:
12 עוגיות אוראו
לשכבת הגבינה:
400 גרם גבינת שמנת 30%
מכל שמנת לקצפת (250 גרם)
100 גרם סוכר (חצי כוס)
כפית תמצית וניל איכותית (לא חובה)

לקישוט:

עוד קצת עוגיות אוראו

אופן ההכנה:
לוקחים תבנית שקעים של קאפקייקס ומניחים בתוכם עטרות נייר. בבסיס כל עטרת נייר שמים עוגיית אוראו שלמה.
להכנת שכבת הגבינה: מערבלים במיקסר ידני או במטרפה ידנית את השמנת המתוקה עם הגבינה, הסוכר ותמצית הווניל עד לקבלת קרם יציב. יש להיזהר שלא לערבל יתר על המידה!
בעזרת כף מחלקים את הקרם בין עטרות הנייר עד שהן מתמלאות, מחליקים את פניהן ומעבירים להקפאה. אחרי שהעוגות קפאו מומלץ לכסות אותן בניילון נצמד למניעת ריחות שיידבקו בהן.
להגשה: מוציאים מהמקפיא כ־10 דקות לפני ההגשה ומסירים מייד את עטרת הנייר (הכי קל כשהעוגה קפואה לגמרי). לא להפשיר יותר מדי, הקינוח טעים כשהוא חצי קפוא.
מעבירים לצלחת הגשה אישית או מרכזית, מקשטים בפירורי עוגיות אוראו שבורות ומגישים.

 

טיפים לסידור פלטת גבינות
מומלץ להציע בפלטה לפחות שמונה סוגי גבינות. כדאי לסדר אותן בצורת שעון לפי מידת החריפות, באופן שמתחילים מגבינות עדינות ומעודנות ועוברים הלאה לחריפות. לאחר שאוכלים גבינה בעלת טעם עז, קשה להרגיש בטעם של גבינה עדינה ממנה, ולכן צריך לשמור את הגבינות החריפות ועזות הטעם לסוף.
כשמגישים פלטת גבינות, מומלץ לסדר לידן פירות חתוכים, כמו ענבים, תאנים טריות, שקדים ואגוזים, ואפשר גם קרקרים.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן