כותרות חמות :

שו"ת – צו
שו"ת – צו

שו"ת – צו

שהחיינו על פולארד בניחום אבלים*
האם אני יכול לברך שהחיינו על פולארד כשאני בא לניחום אבלים (לא פגשתי אותו שנים רבות)?
הרב אבינר: לא. ניחום אבלים אינו מקום שמחה.

ש"צ שר"י*
מה ללמד בהיסטוריה של שבתאי צבי?
הרב אבינר: שאין להאמין לאדם בגלל היותו כריזמטי, וקל וחומר אם הוא מושחת ומלמד לעשות עבירות. יש לשבח את רבי יעקב ששפורטש, שיצא למלחמה נגדו.

עוף החול*
ש: רש"י בפירושו על המילים "וכחול ארבה ימים" (איוב כט יח), מסביר: "עוף ושמו חול ולא נקנסה עליו מיתה שלא טעם מעץ הדעת ולבסוף אלף שנה מתחדש וחוזר לנערותו". מבחינה מדעית אין דבר כזה, אז איך זה ייתכן?
הרב אבינר: לא רש"י המציא זאת, אלא זה מופיע במדרש (ב"ר יט ה) ובגמרא בסנהדרין (קח ע"ב), שם נכתב שהעוף זכה לכך מפני שבתיבת נח הוא לא רצה לקבל מזונותיו מנח כדי לא להטרידו. הסיפור הזה נמצא גם באגדות קדומות של עמים שונים, למשל אצל המצריים והיוונים, אבל שם נקרא פניקס ועוד. אצלנו מדובר במשל מוסרי, שהחטא הוא שגורם למוות, ושמירת התורה גורמת לאריכות ימים, ובסוף לתחיית המתים.

קליקים בשבת*
האם מותר לעשות "קליקים" באצבעות בשבת?
הרב אבינר: כן.

שירים אסורים*
מה יותר גרוע לגברים, לשמוע שירת נשים או שירת אנשים לא מוסריים?
הרב אבינר: זה טריפה וזה נבילה.

התמודדות מול האינטרנט*
במקום לברוח מאינטרנט ומסמארטפון, האם הדרך הנכונה היא פשוט להתמודד מולם?
הרב אבינר: אין כאן שום התמודדות. עצם הראייה של דברים לא צנועים וכדומה, היא חטא (וכן אמר הרבי מחב"ד האחרון לגבי הטלוויזיה: "פעם בא לליובאוויטש יהודי, ושאל: וכי 'קונץ' הוא לשבת בליובאוויטש, להסתגר בחדר ולהיות יהודי ירא שמיים? להיות בפעטערבורג, ללכת שם ברחוב ולא לחטוא – זהו דבר משמעותי. והוסיף ואמר: וגם זה איננו בפעטערבורג, להיכנס לתיאטרון ולשבת שם בעיניים עצומות ולא לחטוא – זהו דבר משמעותי. והוסיף ואמר: וגם בזה לא די, לשבת בתיאטרון בפעטערבורג בעיניים פקוחות, ואז לא לחטוא – זה דבר משמעותי. והוסיף עוד ואמר: וגם בזה לא די, להיכנס לתיאטרון, לעמוד קרוב לבימה שעליה משחקים ה"שחקנים" ולא לחטוא – זהו דבר גדול ומשמעותי. וכך מנה פתק שלם. ובכן, יכול כל אחד ואחד לתאר לעצמו שחשבון כזה יכול להסיר את האדם מלרדת אל שאול תחתית. תורת מנחם חלק יב עמ' 193. ועוד אמר: פעם היו מוסרים נפשם שלא לשמוע את דרשתו של ה'גלח', והיום על ידי הטלוויזיא מביאים את ה'גלח' הביתה, ועוד מכניסים זאת בקדושה, "לשם שמים". שם; מ"צ).

שירי מרן הרב קוק*
האם קריאת שירי הרב קוק זצ"ל נחשבת לימוד תורה?
הרב אבינר: ודאי. זו תורה מנוסחת בשיר.

שינוי תפילין של רש"י*
האם מותר להפוך תפילין של רש"י לתפילין של רבנו תם?
הרב אבינר: לא, זו ירידה בקדושתן. אבל גם לא להפך. שערי תשובה סי' לד בשם ברכ"י, שלא לזלזל בהן כאילו הן לחולין. וכן יש לחוש לדעת האר"י, ששניהן אמת.

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן