כותרות חמות :

כאן גונבים בכיף
כאן גונבים בכיף

כאן גונבים בכיף

מרתיח: גנבי הרכב הערבים מפרסמים את תמונותיהם ניצבים בגלוי ליד הרכבים הישראליים הגנובים המוצעים למכירה. איילת לאש: "כל ילד בן 16 יכול להגיע לפרסומים, המשטרה לא רוצה להתעסק עם גנבי רכב ערבים". המשטרה: "התופעה אינה מוכרת לנו"

 

סוד גלוי הוא שזה שנים רבות תופעת גנבות הרכב היא מכת מדינה הולכת ומחמירה. לצד השתכללות אמצעי ההגנה על הרכבים התמקצעו גם הפורצים, והנתונים מטפסים. לפי נתוני משטרת ישראל, בשנת 2023 נגנבו 19,785 מכוניות. זו עלייה של 21% לעומת 2022, שבה נגנבו 16,319 רכבים, ועלייה נוספת משנת 2021, שאז נגנבו 12,260 מכוניות, ומ-2020, שבה נגנבו 8,748 מכוניות. דהיינו, נרשם זינוק של 126% בגנבות רכב בתוך שלוש שנים. את עליית הפרמיה בביטוח הרכב כולנו מרגישים.

ומה הספיק לקרות בינתיים בשנת 2024? תלוי את מי שואלים. לפי הנתונים שהמשטרה מספקת, בינתיים נראה כי הייתה השנה ירידה של כ-21% לעומת אותה תקופה בשנה שעברה: במחצית הראשונה של שנת 2024 נרשמו 8,447 גנבות רכב (4,106 ברבעון הראשון ו-4,341 ברבעון השני). זאת לעומת 10,644 גנבות רכב בתקופה המקבילה ב-2023. לעומת זאת איתוראן ופוינטר, שתי החברות הגדולות לאיתור מכוניות גנובות, מציגות תמונת מצב אחרת: מספר גנבות הרכב רק ממשיך לעלות. לטענת פוינטר, מספר ניסיונות הגנבה עלה ב-42% ברבעון השני לעומת הרבעון הראשון. בהשוואה לרבעון האחרון של שנת 2023, שבו פרצה המלחמה, העלייה היא כבר יותר מפי שניים.

רכבים גנובים עומדים למכירה עם לוחית הזיהוי המקורית, והגנב או מחזיק הרכב עומד לידו בפנים גלויות ומפרסם את מספר הטלפון האישי שלו

עוד נתון מטריד שעולה מהנתונים הוא כי עם השנים חלה ירידה בהיקף ההחזרה של הרכבים לבעליהם. ב-2023 הוחזרו לבעליהן 4,492 מכוניות (22%), לעומת 2022, שבה הוחזרו 3,865 מכוניות, דהיינו 23%. ב-2021 הוחזרו לבעליהן 2,876 מכוניות (23%), וב-2020 הוחזרו 2,245 מכוניות (25%). כלומר, מספר המכוניות המחוזרות גדל, אך שיעורו מסך הגנבות הולך וקטן.

הנחת היסוד המתבקשת היא כי לאחר שהרכב נגנב ומועבר לשטחי הרשות הפלשתינית ביהודה ושומרון, ושם במקרים רבים מפורק לגורמים במהירות, קשה עד בלתי אפשרי להצליח לאתר אותו כדי להחזירו לבעליו. בפועל מתברר כי המצב קצת שונה. בשיטוט אקראי של פעילת הימין איילת לאש ברשתות החברתיות של ערביי יהודה ושומרון היא גילתה להפתעתה לא מעט רכבים גנובים שעומדים למכירה עם לוחית הזיהוי המקורית, והגנב או מחזיק הרכב עומד לידו בפנים גלויות ומפרסם את מספר הטלפון האישי שלו, למען הקונה המאושר שיזכה לקנות את הרכב במחיר סמלי במיוחד.

הגנבים אפילו אינם טורחים להסתיר שהרכבים גנובים: "בפעולה פשוטה באינטרנט אפשר לבדוק אם הרכב גנוב לפי מספר הרישוי שלו", מזכירה לאש. "ראיתי שפרופילים מסוימים מפרסמים עוד רכב גנוב ועוד רכב גנוב. יש קבוצות שלמות שעוסקות בתעשייה הזאת. מביאים שלל, וכבר למחרת מציעים את הכול למכירה בטלגרם. לא פעם רכבי יוקרה ישראליים נמכרים בכלום כסף. רכבים די חדשים, בני שלוש-ארבע שנים, נמכרים בסכומים מצחיקים שנעים בין 5,000 ל-10,000 שקלים במקום בין 80,000 ל-100,000 שקלים.

"אלו קבוצות סגורות, לא כל אחד יכול להצטרף אליהם", היא מבהירה, "אבל ממש לא מסובך לפתוח פרופיל מזויף בעל שם ערבי ולהתקבל בברכה. כל ילד בן 16 יכול לעשות את זה, וודאי שחוקר משטרתי יכול לעשות את זה. זה ממש פשוט".

"ממש לא מסובך לפתוח פרופיל מזויף בעל שם ערבי ולהתקבל בברכה. כל ילד בן 16 יכול לעשות את זה, וודאי שחוקר משטרתי יכול לעשות את זה"

אם כך, מה מונע מהמשטרה לעצור את הגנבים ולהגיע להחרים את הרכבים?

"למה שהם יתעסקו עם ערבים?!" היא עונה רטורית. "מי בכלל מתעסק כיום עם ערבים? אני מכירה מישהו שעובד במס הכנסה, ושם הסיפורים הרבה יותר גרועים. יודעים מראש שעם ערבים לא מתעסקים למרות שהם מגלגלים ומעלימים מס במיליונים. מאוד פשוט לתפוס את הרכבים הללו. במרחק של 300 מטר הליכה רגלית מהבית שלי ברחלים יש משחטת רכבים, ורובם המוחלט רכבים ישראליים. בכל לילה מגיעים לשם רכבים חדשים. מאוד פשוט למשטרה להגיע, לעבור רכב-רכב ולהחזיר אותם לבעלים שלהם ברמת השרון, בפתח תקווה או בראש העין.

"יש עשרות משחטות רכב כאלו, והם הולכים ונערמים בהן משבוע לשבוע", מוסיפה לאש. "בתחילת המלחמה היו כאן לוחמי הגמ"ר מהיישובים, והם חיכו בקוצר רוח לפקודה כזאת, שכמובן בוששה מלבוא. הם ראו תנועות של רכבים שמגיעים, ביקשו מהמפקדים אישור ללכת לתפוס אותם, אך נאסר עליהם לפעול בעניין.

"יותר מזה, גם כאשר עצרו ערבים ברכבים גנובים, חיכו למשטרה, והיא פשוט לא הגיעה. יש יד מכוונת מצד המדינה שלא להתעסק עם הסיפור הזה בכלל. גם כשמאכילים אותם בכפית זהב לפה ואומרים להם: הנה רכב גנוב, בואו קחו אותו ותחזירו אותו לבעליו, הם בוחרים להתעלם מהאירוע ולא לעשות עם זה כלום".

לאש מדגישה כי משחטות הרכב לא בהכרח נמצאות בעומק השטח ומצריכות מבצע צבאי רחב היקף כדי לפשוט עליהן. "אלו כפרים שהצבא מסתובב בהם דרך קבע. וגם במקומות אחרים, הרי הם יודעים שבכל לילה מבריחים פנימה רכבים גנובים. מה הבעיה להעמיד מחסום בכניסה לקלנדייה ולבדוק רכב-רכב, להחרים רכבים גנובים ולעצור את הגנבים?!" היא תוהה. "זה הדבר הכי פשוט שיש".

זה שלושה חודשים שלאש משתפת פוסטים של פרסומי הרכבים הגנובים שעומדים למכירה. "מאוד פשוט להגיע אליהם. הם מפרסמים עם השם שלהם, ואני יכולה בקלות להשיג גם את מספר הטלפון שלהם. למרות זאת אף אחד לא פנה אליי".

יצא לך לפנות בעצמך למשטרה?

"זאת העבודה שלה", היא עונה בפשטות. "אני לא עובדת בזה. יש אנשים במדינת ישראל שמקבלים על זה כסף. גם למשטרה וגם לשב"כ יש יחידות מודיעיניות שזה התפקיד שלהן, לשוטט ברשתות ולמצוא את הדברים האלה. אילו רק היה לי זמן לזה, יכולתי למצוא בכל יום חמישים רכבים גנובים. זה לא מסובך. גם לא מסובך לתפוס אותם ולהחזיר את הרכבים. פשוט לא רוצים. אני עושה את המעט שאני יכולה, לזעוק את הזעקה ולהעלות לתודעה הציבורית מה שהמערכת מתרשלת לעשות במזיד".

ממשטרת ישראל נמסר בתגובה: "התופעה כפי שמצוינת בפנייתכם אינה מוכרת לנו. עם זאת נציין כי משטרת ישראל בכלל ומחוז ש"י בפרט פועלת בפעילות מבצעית רחבת היקף בשילוב כוחות רבים, מקומיים וארציים, במטרה להביא לירידה בהיקף עבירות, להגיע לאותם עבריינים ולמצות עימם את הדין. משטרת ישראל תמשיך במאבקה הנחוש והבלתי מתפשר נגד כנופיות גנבי הרכב המנסות לפגוע בביטחונו וברכושו של הציבור".

 

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן