כותרות חמות :

המדריך לעיוור
המדריך לעיוור

המדריך לעיוור

הרשות הפלשתינית סיפקה לכל מי שמתעקש לעצום את העיניים ולחלום על הפרטנר אבו מאזן מופע מושלם של תמיכה בטרור והזדהות עם רוצחי יהודים. האם מתישהו תתעורר מערכת הביטחון משנתה?

 

מה לא נאמר עד היום על הרשות הפלשתינית ומעורבותה בטרור? כלומר, לא רק מעורבות עקיפה בדמות כינוסי הסתה ותשלום משכורות למחבלים, אלא כזאת ישירה ובוטה באמצעות זרוע צבאית רשמית שמחזיקה תנועת פת"ח, שבראשה מכהן אבו מאזן, הוא ולא אחר, שמבצעת עשרות פיגועים מדי חודש בגלוי ובפומבי.

כל מי שרק הישיר מבט למציאות הכואבת הבין כבר בימי ערפאת והאינתיפאדה השנייה כי בצד השני לא עומד פרטנר לשלום אלא אויב רצחני וצמא דם שההבדל היחיד בינו ובין חמאס מתבטא בצורת המסכות שהוא עוטה על פניו בהתאם לצורך.

אך למרות כל זאת באופן אבסורדי ובלתי נתפס דווקא בעיצומה של המלחמה, אחרי טבח חסר תקדים, חזרו למרכז השולחן הדיבורים על חיזוק הרשות הפלשתינית ביו"ש ומסירת מפתחות השלטון בעזה לאבו מאזן ואנשיו. לצורך קידום המטרה הזאת התגייסה כלל מערכת הביטחון להטמעת נרטיב סהרורי ומסוכן בקרב הציבור, החל משר הביטחון עבור בשב"כ, במפקד הפיקוד ובמפקדי החטיבות וכלה בדוברות צה"ל על כל אגפיה, כולל הלשעברים יושבי האולפנים.

מה לא סיפרו לנו כאן בחודשים האחרונים? סיפורי ניסים ונפלאות על פירות התיאום הביטחוני שסייע כביכול להצלת חיי יהודים שטעו בדרכם ונכנסו לכפרים ערביים, על תדרוכים בלתי פוסקים, על מתינותה של הרשות הפלשתינית ועל מלחמתה בגדודי הטרור בערים הערביות, על מכתבי התרעה דחופים מצד השב"כ וגופים אחרים מפני "החלשת הרשות הפלשתינית וקריסתה" שיביאו לדבריהם לידי "איבוד השליטה בשטח" וכמובן פמפום בלתי פוסק של מסרים ופרשנויות שלפיהם מי שעומדת מאחורי התעצמות הטרור ביו"ש היא בכלל איראן, ואבו מאזן ואנשיו מביטים במעשיה בעיניים כלות. כלומר, שוב מדובר בכלל באויב רחוק, מעבר לים, לא בערבים ה'רגילים' שאנו רואים מדי יום לנגד עינינו.

את ערמת השקרים הזאת, שהפצתה אחרי טבח שמחת תורה היא בעיניי לא בורות וטיפשות אלא פשע לכל דבר ועניין, אפשר להפריך בקלות בשורת דוגמאות פשוטות מההיסטוריה הלא-רחוקה. ואולם סדרת האירועים שהתרחשה רק בשבועיים האחרונים ברחבי השומרון מנפצת ביסודיות את שקר אוסלו ונראית כאילו באה במיוחד לטפוח על פניהם של כל מי שעדיין מתעקשים לטמון את ראשם בחול.

סדרת האירועים שהתרחשה רק בשבועיים האחרונים ברחבי השומרון מנפצת ביסודיות את שקר אוסלו ונראית כאילו באה במיוחד לטפוח על פניהם של כל מי שעדיין מתעקשים לטמון את ראשם בחול

חול בעיני הציבור

זה החל בחיסולם של שלושה מחבלים בכירים בטולכרם בשבוע שעבר, ובהם אשרף נאפע, מפקד הזרוע הצבאית של חמאס, ומוחמד עוואד, המכונה אבו עבדו, מפקד הזרוע הצבאית של פת"ח, שפעלו יחד בגלוי זמן רב.

לאורך השנים נמנע דובר צה"ל בעקביות מציון שיוכם הארגוני של מחבלים הקשורים לפת"ח ולמנגנוני הרשות הפלשתינית, כפי שחשפנו לא אחת גם מעל דפי עיתון זה, כדי לטייח ולהשתיק את מעורבות הרשות הפלשתינית בטרור. אלא שהפעם הימנעות מציון שיוכו הארגוני של מפקד הזרוע הצבאית של פת"ח בטולכרם הייתה בוטה פעמיים, משום שמדובר במפקד בכיר בעל תפקיד רשמי וידוע בשורות ארגוני הטרור, ומשום שהפעם, שלא כבעבר, כבר בשעות הראשונות שלאחר החיסול פרסמו עיתונאים רבים את שיוכו הארגוני ואף תהו בקול אם גם הפעם יתעקשו במערכת הביטחון להמשיך ולזרות חול בעיני הציבור.

אודה ואתוודה שאפילו אני הייתי משוכנע שהפעם יעדיף דובר צה"ל לציין, גם אם בעדינות, את שיוכם הארגוני, ולו כדי שלא לפגוע באמינותו, שנסדקה קשות בתקופה האחרונה, אולם נראה שמטרת העל של חיזוק הרשות הפלשתינית גברה גם הפעם.

המחבל אשרף נאפע זכה לאזכור נרחב בכותרת ובתוכן ההודעה שהוציא דובר צה"ל ותואר במפורש "ראש התארגנות הטרור של חמאס בטולכרם", ואילו מפקד הזרוע הצבאית של פת"ח, שהיה למעשה בכיר וותיק ממנו, זכה לאזכור קצר בפסקה האחרונה, ובה תואר ביובש "מחבל בהתארגנות הטרור בטולכרם". השמטת שיוכם הארגוני של המחבלים עוררה סערה ציבורית וביקורת נוקבת כלפי דובר צה"ל, והוא מיהר להוציא הודעת 'הבהרה' שבה נטען בתוקף: "הטענות כי צה״ל והשב״כ מסתירים את זהות המחבלים בטענות שזהותם ושיוכם הוא לרשות הפלשתינית, משוללות כל יסוד".

בהמשך ההודעה ניסו בדובר צה"ל לנצל את חוסר הידע הציבורי בדבר זהותם של ארגוני הטרור ביו"ש, והגדילו לטעון כי גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית הרשמית של תנועת פת"ח, מקורה ב"הכוונה איראנית", והיא מורכבת בכלל מכמה פלגים, ובהם חמאס והג'יהאד האסלאמי. "על פי כל המידע שעומד ברשותנו הרשות הפלשתינית אינה קשורה למחבלים שחוסלו", הדגישו.

ברשותכם אתעכב רגע על הדברים הללו, שמצביעים על בורות איומה ומדאיגה בקרב מערכת הביטחון או לחלופין על ניסיון מכוון ומודע להעלים מעיני הציבור את מעורבות הרשות הפלשתינית בטרור אגב הפצת שקרים גסים.

ניתן קצת רקע: במרבית הערים הערביות ביהודה ושומרון פועלים כיום גדודי טרור שמורכבים מכלל הארגונים, חמאס, הג'יהאד האסלאמי, פת"ח ועוד. כל ארגון מפעיל בעצמו זרוע צבאית נפרדת ומוגדרת, אך בה בעת משתף פעולה עם שאר הארגונים בלחימה נגד ישראל בגדוד הטרור המקומי. אחת הזרועות הראשיות בגדודי הטרור היא זו של תנועת פת"ח, שבראשה עומד אבו מאזן, שמחזיקה את גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית הרשמית שלה, שמוציאה עשרות פיגועים מדי חודש וזוכה לתמיכה פומבית ורשמית של בכירי פת"ח במחוזות יו"ש, כפי שחשפנו בעבר.

חוסר הידע שהפגין במקרה הטוב דובר צה"ל בהודעתו שבה בלבל בין גדודי הטרור המרכזיים בערים, שמורכבים כאמור מכמה פלגים, ובין גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית הרשמית של תנועת פת"ח, מעלה סימני שאלה כבדים מאוד בנוגע למתרחש במערכות האמונות על המלחמה באותם ארגוני טרור ממש.

ולמקרה שעוד היה לנו ספק בקשר בין גדודי חללי אל-אקצא לאבו מאזן, דאגו בתנועת פת"ח לפזר את הערפל. במודעת אבל רשמית שהוציאו לאחר החיסול ביכתה התנועה את מותם של "השהיד המפקד מוחמד עוואד והשהיד הלוחם מוחמד בדיע מגדודי חללי אל-אקצא, פת"ח".

מכאן ואילך רק הלך והתגבר קצב האירועים, והיה קשה שלא להתרשם מכך שמסובב כל הסיבות פשוט עושה הכול כדי לאותת לנו להתעורר. יממה בלבד לאחר מכן חיסלו לוחמי דובדבן את עבד אל-נאצר סראחן, שוטר במשטרת המכס הפלשתינית בטובאס, לאחר שככל הנראה ניסה לפתוח באש מטווח קצר לעבר הלוחמים. שעות אחדות לאחר החיסול הודיעו גדודי חללי אל-אקצא במחנה בלאטה כי סרחאן, שהתגורר בעיר, נמנה עם פעילי הארגון והיה בפועל שוטר ביום ומחבל בלילה.

כל זה כמובן לא הפריע לרשות הפלשתינית ולמנגנוני הביטחון הפלשתיניים לערוך לסרחאן מסדר כבוד רשמי כחייל שנפל בקרב, ובו השתתפו מושל מחוז טובאס מטעם הרשות הפלשתינית ושורה ארוכה של קצינים בכירים במנגנונים, והם נשאו את גופתו על אלונקה, ראשו עטוף בסרט לבן של גדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית הרשמית של פת"ח.

בהמשך מסע הלוויה, שהגיע לבלאטה, הצטרפו לצעדה גם עשרות מחבלי פת"ח חמושים שעטו על ראשיהם סרטים צהובים ולבנים של התנועה ושל הזרוע הצבאית שלה, וצעדו לצידם של קציני המנגנונים כשותפים לדרך.

השמטת שיוכם הארגוני של המחבלים עוררה סערה ציבורית וביקורת נוקבת כלפי דובר צה"ל, והוא מיהר להוציא הודעת 'הבהרה'

בסיסי הרשות יעלו באש

יומיים בלבד חלפו עד לאירוע הבא, שהתרחש ביום שישי שעבר. מפקד הזרוע הצבאית של הג'יהאד האסלאמי בטולכרם מוחמד ג'אבר, המכונה אבו שוג'ע, נפצע מפיצוץ מטען שהתכוון להשליך לעבר אנשי המנגנונים בעיר. הוא פונה לבית החולים ת'אבת ת'אבת (הקרוי על שמו של מפקד הזרוע הצבאית של פת"ח בטולכרם באינתיפאדה השנייה), ולאחר שאושפז הגיעו כוחות גדולים של הביטחון הלאומי הפלשתיני וצרו על המקום כדי לעוצרו.

הדיווחים על ניסיון המעצר של המפקד הפופולרי התפשטו כאש בשדה קוצים ברשתות הערביות, ובתוך דקות מעטות זרמו למקום אלפי ערבים כדי למנוע בגופם את מעצרו. ארגוני הטרור למיניהם הוציאו גם הם הודעות איום חריפות לרשות הפלשתינית, והזהירו: בסיסי הרשות יעלו באש אם תיפגע שערה משערות ראשו של אבו שוג'ע. אחרי זמן קצר עזבו הכוחות הפלשתיניים את המקום, וההמון הבריח החוצה את אבו שוג'ע.

בתקשורת הישראלית מיהרו כצפוי לחגוג על העובדה שהנה, כביכול הרשות הפלשתינית נלחמת בפעילי הטרור, אולם בתנועתו של אבו מאזן דאגו להבהיר במהירות שהסיפור שונה בתכלית. בהודעה רשמית שהוציאה תנועת פת"ח בטולכרם מייד לאחר האירוע הובהר כי ברשות הפלשתינית לא התכוונו לעצור את אבו שוג'ע כלל אלא ניסו למנוע את לכידתו בידי כוחות צה"ל. לפי ההודעה שפרסמו, הגיע מידע למנגנונים הפלשתיניים, סביר להניח שהודות לתיאום הביטחוני המהולל, ולפיו צה"ל מתכוון לפרוץ לבית החולים ולעצור את אבו שוג'ע, מבוקש בכיר זה זמן רב, שאושפז בו לאחר 'תאונת העבודה' שעבר.

בתנועתו של אבו מאזן שבו והדגישו בהמשך ההודעה כי המטרה היחידה הייתה למנוע את חיסולו של אבו שוג'ע באמצעות העברתו למעצר הגנתי, והדגישו: "הדבר כבר נעשה בכמה וכמה ערים". ובעברית: בפת"ח הסבירו לערביי טולכרם: כמו שאתם יודעים, אנו מעניקים בקביעות מעצר הגנתי למחבלים, וזה מה שקרה גם במקרה הזה.

בסניף פת"ח בטולכרם אף התלוננו כי הציבור "נגרר אחרי שמועות של גופים מחרחרי ריב", ומסרו כי ברגע שהבינו שהמעצר עלול לפגוע באחדות העם הורו על הסגת הכוחות הפלשתיניים מהמקום. את ההודעה חתמו במשפט "תהילה ונצח לשהידים, חופש לאסירים האמיצים שלנו והחלמה לגיבורים הפצועים".

זה המקום לציין כי היחסים בין הרשות הפלשתינית לחבורתו של אבו שוג'ע אינם מזהירים, בלשון המעטה, אך ממש לא על רקע אידאולוגי. אבו שוג'ע ושאר מחבלי הג'יהאד האסלאמי פועלים בטולכרם זה זמן רב, אך רק לפני כחצי שנה העלו את חמתה של הרשות הפלשתינית אחרי שהחלו לגבות דמי חסות מעסקים בעיר, לשדוד רכבים של הרשות הפלשתינית ולהתעמת בגלוי ובפומבי עם המנגנונים כחלק ממאבק על השליטה בעיר.

הרשות, שנאלצה לפעול נגדם, מיהרה להוציא הבהרה לתושבי טולכרם באמצעות הדפים הרשמיים של תנועת פת"ח. לדבריה "אין בין אבו שוג'ע וחבורתו לפטריוטיות והתנגדות ולא כלום", ומדובר בעבריינים נטו. רוצה לומר, אל תחשבו לרגע שאנחנו נלחמים נגד לוחמי ההתנגדות המהוללים, אלא מדובר בסך הכול בחבורת עבריינים שפועלת בכסות של פעילות טרור נגד ישראל.

ובכן, האם הרשות הפלשתינית נלחמת במחבלים? כמו במקרה של אבו שוג'ע התשובה פשוטה: הרשות הפלשתינית איננה נלחמת בגדודי הטרור אלא כמו בכל מדינה ערבית נאבקת בנחישות ביריבותיה הפוליטיות. לדוגמה, בחצי השנה במהלך 2021 שבה נמנע צה"ל מלפעול בג'נין, לא פעלו המנגנונים נגד גדוד הטרור שקרם עור וגידים בעת ההיא, וגורם בכיר ברשות הפלשתינית אף צוטט אז בערוץ 14 אומר במפורש כי הרשות הפלשתינית איננה פועלת נגד פעילי הטרור אלא עוצרת מבוקשים פליליים ואויבים פוליטיים בלבד.

מסע הלוויה שנערך ביום ראשון בבוקר החל במסדר צבאי רשמי, שהשתתפו בו מיטב קציני המנגנונים בשכם. מודעות אבל רשמיות מטעם תנועת פת"ח הופצו, ואפילו משרד החינוך הפלשתיני דאג להפיק כרזה מיוחדת ובה תמונתו של אחד המחבלים

יריקה בפנים

שיתוף הפעולה הפומבי בין הרשות הפלשתינית לארגוני הטרור הגיע לשיאו ביום ראשון השבוע. בבוקר יום השבת ירו חברי הזרוע הצבאית של פת"ח ופעילי הג'יהאד האסלאמי בשכם בפיגוע ירי משותף לעבר כוח צבאי בצומת בית פוריק בשומרון, וחייל צה"ל נפצע פצעים קלים. בתגובה נכנס צה"ל למבצע במחנה בלאטה בעיר וחיסל אחרי פעילות ממושכת שני מחבלים מגדודי חללי אל-אקצא, הזרוע הצבאית של פת"ח.

דובר צה"ל בהודעתו כמובן לא ציין גם הפעם את שיוכם הארגוני, אולם ברשות הפלשתינית דאגו בעצמם להביע את תמיכתם הפומבית במחבלים בכל דרך אפשרית. מסע הלוויה שנערך ביום ראשון בבוקר החל במסדר צבאי רשמי, שהשתתפו בו מיטב קציני המנגנונים בשכם. מודעות אבל רשמיות מטעם תנועת פת"ח הופצו, ואפילו משרד החינוך הפלשתיני דאג להפיק כרזה מיוחדת ובה תמונתו של אחד המחבלים, שהיה תלמיד תיכון. מושל שכם מטעם הרשות הפלשתינית רסאן דאגלס צעד בראש ההלוויה, מחזיק במיטתו של אחד המחבלים, ולצידו מחבלים חמושים וחיילי הביטחון הלאומי ברשות.

דאגלס, למי שאינו זוכר, הוא שהעניק מחסה במפקדתו למחבל המתועב שרצח לפני כחודשיים את לוחמי צה"ל אליה הלל הי"ד ודייגו הרסאג' הי"ד בפיגוע דריסה בצומת המטווחים בשומרון. אחרי ימים מספר שבהם זכה להגנה מפני מעצר וחיסול, הבריחו את המחבל אנשי הרשות למקום מסתור, והוא לא נתפס עד היום. רק להמחשת גודל הטירוף, מושלי המחוזות כמו דאגלס הם האחראים לביטחון במרחב מטעם הרשות הפלשתינית ועומדים בקשר רציף עם כל מיני גורמים במערכת הביטחון. במקרה המדובר, הגורם הבכיר ביותר באזור שאחראי לתיאום הביטחוני עם ישראל פשוט ירק לנו בפנים, הסתיר במשרדיו מחבל רוצח ויצא בתמיכה פומבית בארגוני הטרור בעירו. ומערכת הביטחון? ממשיכה לתדרך ביתר שאת על חיוניות השמירה על שלטון הרשות הפלשתינית ביהודה ושומרון.

יכולתי להמשיך ולפרט לאורך כל הגיליון את שיתוף הפעולה ההדוק בין הרשות הפלשתינית לארגוני הטרור ואת מעורבותה העמוקה בפיגועים שמכים בכל חלקי המדינה, אולם דומני שאין צורך. לכל מי שרק מסכים לפקוח את העיניים ברור היום שמדובר בגוף רצחני שאינו שונה מחמאס במאומה, ומטרותיהם זהות.

השמטת מעורבות הרשות הפלשתינית בהודעותיו של דובר צה"ל אינה דבר פעוט אלא הצצה לעיוורון ולאיבוד הדרך השולטים במערכת הביטחון בנוגע לאבו מאזן ואנשיו, בדומה לאִתרוג רב המרצחים ערפאת בתחילתה של האינתיפאדה השנייה.

עם ישראל הולך ומתפכח ואינו מוכן לחזור לקונספציה של ערב המלחמה. מוטב שבמערכת הביטחון יתעוררו אף הם לפני שיצטרך חלילה דניאל הגרי להסביר שוב בריאיון ש"איש לא דמיין" את המתקפה שפרצה בה הרשות הפלשתינית.

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן