כותרות חמות :

כדי שיהיה כשר פה
כדי שיהיה כשר פה

כדי שיהיה כשר פה

דע את המציאות בשטח: ספר 'כושרות' הוא כלי עבודה הכרחי לכל מי שרוצה להתמצא במה שקורה בעולם הכשרות. "לא כל מה שכתוב עליו 'כשר' הוא כשר. אם אנשים ידעו לפקוח את העיניים, המערכת תשתפר"

 

עשרות שנים בשטח ועשר שנות כתיבה: זה עשרות שנים פועל ארגון כושרות באיסוף מידע על עולם הכשרות, בהנגשת המידע הרלוונטי לציבור ובמעקב אחר מצב מערכות הכשרות למיניהן בישראל. לאחרונה התנקז כל הניסיון והמידע לספר שזכה להצלחה מסחררת: כל העותקים שהודפסו, כאלפיים במספר, נמכרו בתוך שבועיים.

את הספר חיברו שני רבני כושרות, הרב יצחק דביר והרב משה כץ. בשיחה עם 'עולם קטן' מסביר הרב דביר מה בין הספר הזה לשאר ספרי הלכות הכשרות הרבים שיצאו בשנים האחרונות. "יש לנו עשרות קבוצות ואטסאפ שבהן עומדים בקשר עם הציבור, יש הרבה מידע שאנחנו אוספים, כותבים ומפיצים, וכבר מזמן ביקשו מאיתנו להוציא את זה מסודר.

"החידוש של הספר הזה הוא בשני תחומים. ראשית, הסדר שלו, שמושפע מההיכרות שלנו עם צורת החשיבה של אנשים בנושאי כשרות, במה הם טועים ומה הן הנחות היסוד הלא-נכונות שלהם, ולכן כל הכתיבה של הספר היא מנקודת המבט של הקוראים. החלק הראשון עוסק ביסודות הכשרות, שזה קלסי, וההמשך ממוקד במה שאנשים צריכים, מוצרים למשל. הספר סוקר כל מוצר מההתחלה ועד הסוף. יש לדוגמה פרק על עופות, פרק על חלב, פרק על בשר, פרק על דבש".

"לנו חשובה מערכת כשרות ממלכתית, לדאוג לכל ישראל לכשרות. אנחנו מאמינים שאם עוד ועוד מערכות כשרות יפעלו באחידות פעולה אידיאלית על פי נוהלי כשרות אחידים, עוד אנשים יסמכו על מערכת הכשרות של הרבנות הראשית"

במה למשל אנשים טועים?

"לאנשים קל מאוד לקחת סוגיה שהם מכירים ולהלביש בטעות על מוצר. לדוגמה, יש אנשים שמקילים בחלב נוכרי, אז הם בטוחים ששוקולד זה בסדר בחו"ל, והם אוכלים שוקולד בכל העולם. זו טעות נפוצה. גם בבשר יש קטע שאנשים שלא מקפידים על בשר חלק בטוחים שהם יכולים לקנות כל בשר.

"אנחנו רוצים שאנשים יבינו את ההבדלים בין מערכות הכשרות, את משמעות דיני הכשרות מגידול העדר ועד החתמת הבשר וצורת השיווק. זה מלווה את הקוראים מתחילה ועד סוף, וזה נוגע להרבה מאוד מוצרים".

הרב דביר ממשיך: "היתרון השני של הספר הוא חיבור של הלכה למעשה, כלומר הסברה של מה קורה בשטח. הרבה ספרי כשרות שנכתבו מלאים בדינים ובשאלות שהופנו לגדולי הדור, אבל הרבה פעמים חסרה הבנה של מה שקורה בשטח. אנחנו נמצאים בשטח, יודעים ובודקים הרבה שנים, וזה בא לידי ביטוי בספר.

"הספר עבר תחת עיניהם של מאות מומחי כשרות. סיימנו אותו לפני שנתיים, אבל שלחנו אותו למאות מומחי כשרות. הרבה רבני משחטות קיבלו את הפרקים שעוסקים בשחיטה ובמליחה והעירו הערות. בספר יש אוצר עצום של ידע שאנשים לא יכולים לקבל בעצמם ביום-יום".

תסביר.

"נוצר כאן מאגר ידע עצום חשוב מאוד לתלמידי חכמים. רבנים יושבים בישיבה ולומדים שולחן ערוך, אבל לא מבינים איך זה מתחבר בפועל בעולם, מה קורה, על מה מערכות מקפידות בפועל ועל מה פחות. בספר כתבנו גם על נוהלי הכשרות של הרבנות הראשית כדי להבין איך עולם הכשרות מתייחס לכל סוגיה".

לאחר עשרות שנות ניסיון, מה מצב מערכות הכשרות כיום?

"יש עליות וירידות. הפערים מלפני ארבעים שנה עצומים, והן התקדמו מאוד מאז. מנגד, אנחנו נלחמים שהן יהיו במגמת עלייה. יש מהמורות וקשיים, וזה לא קל. לנו חשובה מערכת כשרות ממלכתית, לדאוג לכל ישראל לכשרות. אנחנו מאמינים שאם עוד ועוד מערכות כשרות יפעלו באחידות פעולה אידיאלית על פי נוהלי כשרות אחידים, עוד אנשים יסמכו על מערכת הכשרות של הרבנות הראשית".

כידוע, יש מערכות כשרות טובות, ויש כאלה שבמהלך השנים הזהרתם מפניהן. אתם עוסקים בזה בספר?

"הספר אינו תמים בכלל", הוא אומר. "יש לנו כמה פרקים שנוגעים למערכת הכשרות כיום, ויש שם קריטריונים. הספר מסיר את מסווה התמימות כאילו כל חותמת 'כשר' מעידה בוודאות על מוצר כשר. יש כמה פרקים שממוקדים בדגשי כשרות לפי מקומות, במלונות, במסעדות, בקייטרינג, כדי שלאנשים יהיו כלים לבדוק בעצמם את רמת הכשרות". הרב מסביר: "אם יהיו עוד אנשים שפוקחים את העיניים, המערכת תשתפר, ואם יהיו עוד עוצמי עיניים, המערכת תסתאב. במובן הזה הספר מציג מבט מפקוח על המציאות היום".

ציפיתם למכירות כאלה?

"זו שמחה גדולה", הוא מודה. "אנשים מבינים את הערך של הכשרות, והמכירות אכן הפתיעו אותנו. הכול נגמר, הכול נחטף, ושימח אותנו לראות את הצימאון ובעיקר את ההבנה של העמל. עבדנו על הספר כעשר שנים. לא תמיד מבינים כמה עמל הושקע בספר, וכאן אנחנו מרגישים שמעריכים את ההשקעה.

"אגב, יצרנו גשר מעניין מאוד עם רבנים מהציבור החרדי. יש קבוצה גדולה של רבנים מהציבור החרדי שעוקבים אחרי ההמלצות של כושרות, כי הם מבינים שזה לא פוליטי אלא מידע אמין, ויש בינינו קשר רב שנים. הם קנו מאות ספרים, וזה חריג בהחלט".

 

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן