מה עושים עם הסגר הזה? Featured

 shut790
אשתי ואני מאבדים את הידיים והרגליים

ד"ר יוכי סימן-טוב, מנהלת היחידה להתמודדות במצבי משבר וחירום במשרד החינוך ויועצת מכללת אפרתה

הסגר החדש והחזרה של הילדים הביתה בזמן העבודה מחזירים אותנו לסגר הראשון. אני מרגיש שאשתי ואני קצת מאבדים את הידיים והרגליים בתוך הצורך להמשיך לעבוד ולהיות מרוכזים, והרצון שכל הילדים ייכנסו לשיעורים המקוונים. אני מודה שהסבלנות של שנינו "התקצרה" מאוד בתקופה הזאת.

אנחנו במציאות מאתגרת, והקושי שאתם מביעים מובן לגמרי. הלמידה מרחוק, הצורך להמשיך בעבודה תוך כדי לחצים מבית ומחוץ ותחושות חוסר הוודאות מחייבות אותנו לנשום עמוק ולתהות כיצד מתמודדים עם הסיטואציה. לפני הכול, חשוב שתמצאו זמן לעצמכם: לשיתוף, לדיון במה שעלה במהלך היום ולהחלפת דעות, גם אם זו הליכה של אלף מטרים מהבית...

חשוב לזכור שגם במצבי משבר צריך לשאוף לייצר שגרה. כדאי לקבוע עוגנים בסדר היום שעליהם יכולים כל בני הבית להישען, בין אם מדובר בשעת השכמה ושעת כיבוי אורות מסודרות, תפילות וארוחות. לוח זמנים ברור ומוקפד עשוי לאזן את חוסר הוודאות ואת תחושת התוהו ובוהו. ככלל, מצב משברי מוכרחים לנהל, כדי למנוע מצב שבו המשבר מנהל אותנו. אנחנו יכולים וצריכים לשתף את הילדים במה שידוע לנו וגם במה שלא ידוע לנו, ובלבד שנאמר להם את האמת ונוודא שידעו שאנחנו נתמודד יחד.

תכננו מראש עד כמה שאפשר איך לחלק את מקומות הלימוד והעבודה בבית, מי בחדר, מי בסלון וכמובן את המחשב/ים או הטלפון החכם לפי הצורך והשעות, כדי לאפשר פעילות עפ"י סדרי עדיפויות הגיוניים. אפשר למשל לבקש בכל ערב לבדוק מהו הזמן החשוב ביותר לכל אחד לשימוש במחשב. יש לכך ערך מוסף גדול, המאפשר שיח משפחתי וקבלת החלטות משותפת.

כדי להנמיך את המתח בבית, תנו לכל ילד תפקיד. זה ייתן לו כוח להתמודד ותעסוקה. המחקרים מלמדים שכל נתינה היא גם העצמה של הנותן. גם על חלוקת תפקידים אפשר לקיים דיון מקדים, למשל, לכתוב כמה משימות יום-יומיות בבית ולבדוק מהי המשימה העדיפה על כל בן משפחה. אם מדובר בבני נוער, התנדבות בקהילה אפשרית, רצויה ומעצימה. אפשר לסייע בקניות לשכנים מבוגרים, לשמור על ילדי שכנה מתקשה או להדריך קשישים בשימוש בטכנולוגיה. כל עשייה ותפקוד מחזקים אותנו ומפחיתים מתח וחרדה.

כדאי מאוד לקבוע זמן קבוע בכל יום לפעילות פיזית. ריצה משותפת של כל המשפחה, שעת הליכה בערב, ריקוד, ספורט, אימוני כושר – כל פעילות פיזית משחררת ומרגיעה. יש תרגילים פשוטים מאוד להפגת מתחים; דוגמה קטנה ופשוטה מאוד היא תחרות הבועות: אפשר לקחת בועות סבון ולערוך בין הילדים תחרות מי יכול לייצר את הבועה הגדולה ביותר. ניפוח בועה גדולה מחייב לנשום ולנשוף לאט מאוד וזהו מתכון להרגעה.

כדאי גם לזכור שברגעי לחץ אפשר וצריך לבקש ולקבל עזרה. אנחנו חיים בעולם שבו לעיתים אנשים מפרשים בקשת עזרה כחולשה. חשוב ללמד מבוגרים וצעירים כי לא תמיד אפשר להסתדר לבד, אפשר וכדאי לבקש עזרה וקיימות אפשרויות רבות בקהילה, ברשות המקומית וברמה הארצית.

מעבר לכול, כדי להצליח בשימור השגרה והנורמליות, דווקא בזמנים הללו עלינו לפתח את שריר ההקשבה. הקשבה אמיתית היא הבסיס להתמודדות הנכונה, ומטבען של הצלחות הוא שהצלחה אחת קטנה גוררת הצלחות נוספות. הרווחה הנפשית שתגדל עם ההקשבה בבית פנימה, תשפיע בהמשך גם על מעגלים נוספים.

אתם ההורים, קחו את המושכות. זכרו שאתם המנהיגים, תכננו את היום, עודדו קשרים חברתיים - גם אם הם מרחוק - והבליטו גילויי שמחת חיים. תנו לילדים תחושה של שליטה במצב, ושאתם ממשיכים להיות שם בשבילם. ההורים מנהיגים ומלמדים את הילדים להתמודד ולהשפיע על המציאות ולא להיות חלילה בחוויה שהם קורבן שלה! ניהול של האירועים בפשטות ובשיתוף, הקשבה אמיתית שמשמעותה יחס לכל אחד מבני הבית – יעזרו לכולנו לעבור את הימים הקשים ולהגיע לימים טובים יותר.

קו הסיוע של משרד החינוך: 073-3931888.

 

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרונות

Prev Next
תרופה של פעם בשנה

  הטור של סיון רהב...

מחשבות מתחת לסכך

  הטור של סיון רהב...

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר או בשבועון

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

דניאל 055-920-5666

מקום בעולם - מגזין הנוער מבית עולם קטן

לאתר מקום בעולם

שירות לקוחות מגזין - ok@okm.co.il 077-6621680

הירשמו לניוזלייטר

וקבלו את גיליון "עולם קטן" במייל הרבה לפני כולם