סליחה, קשה לי לסלוח

shut790

נעמה מוזס

חברה טובה פגעה בי, ואף על פי שהיא התנצלה וביקשה את סליחתי, קשה לי לסלוח ולעבור הלאה. לא מספיק להשתמש במילת הקסם 'סליחה' ולצפות שנפתח דף חדש. מה לעשות?

אכן, פעמים רבות לא פשוט לנו לסלוח. סליחה אינה תהליך אוטומטי שאפשר ללחוץ בו על כפתור ולהעלים בבת אחת את תחושות העלבון, הדחייה, חוסר האמון והכעס. לעיתים הקושי לסלוח מניב 'רווח' משני לא מודע, כמו תחושת מסכנוּת, "כעת הכול מגיע לי", או עליונות על האחר: "אתה אשם, ואני יצאתי בסדר", או צורך בשליטה על הזולת שכעת 'חייב' לי.

הסליחה מתקשרת לחוויות קודמות. ייתכן שנפגעת בעבר וכעת את חוששת חשש (מוצדק) להיפגע שוב, והמשמעות של לסלוח מאבדת מערכה. סליחה כלפי חוץ אינה מאפשרת לשחרר את הפגיעות באמת, והפגיעות ממשיכה לבעבע ולרוב מצטברת ותופחת.

לכן כדאי לעבור תהליך פנימי ולא רק לפתוח דף חדש. הסליחה קשורה במידה רבה לערכים ולמסרים שהוטמעו בנו ולדפוסי החשיבה שלנו ביחס למשמעותה, כמו מה זה אומר עליי אם אני סולחת או מבקשת סליחה? האם יש דברים שאינם נסלחים? בדומה ליישומון של ניקוי וירוסים שאנו מפעילים כדי לנקות את המחשב, רצוי לנקות ניקוי פנימי הכולל חמלה, אמפתיה וויתור על המקום ה'צודק' וה'נעלב' ועל תחושת הכעס.

מה אפשר לעשות?

·         שינוי תפיסתי – משמעות הסליחה אינה הסכמה עם המעשה או מחיקת האירוע. סליחה פירושה בירור עצמי של התחושות שהאירוע עורר בי והיכולת שלי לשחרר אותן. למעשה הסליחה מכוונת בעיקר כלפי עצמינו ופחות כלפי האחר. אומנם היא מקילה על תחושות האשמה של הפוגע, אולם כאשר אנו סולחים אנו משחררים מטען כבד בתוכנו ומסייעים לעצמנו. לכן גם במקרים שהפוגע אינו נוכח עוד בחיינו מומלץ לסלוח לו. ההבנה שבמתן סליחה איננו מקבלים את המעשה אלא את החרטה, תקל את התהליך. כולנו טועים, ועצם ההכרה בטעות, ההתנצלות והרצון לתקן ראויים להערכה ולמחילה.

·         זה לא תמיד אישי – הפגיעה שחברתך פגעה בך אינה מלמדת בהכרח שהיא התכוונה להרע לך. לרוב פגיעה מאדם קרוב נובעת מחוסר הבנה או מחוסר ידע. היכולת לשנות את הפרשנות שאנו נותנים לאירועים מאפשרת להתבונן על המצב מזווית נוספת בלי שהרגש ינהל אותנו.

  • זה הזמן לסלוח – לעיתים נדרש זמן לסלוח, כי לפני הדף החדש יש פרקים ודפים קודמים שחשוב ללמוד מהם. לכל אחד קצב שונה לתהליך שמתרחש מהרגע שביקשו ממנו סליחה ועד שסלח, וכדאי שנתבונן גם על זה בסלחנות.

·         לאמן את שריר הסליחה – הסליחה בונה את האמון מחדש. היא אולי אינה משנה את העבר, אך היא עשויה להרחיב את העתיד. הפיוס מביא לחיזוק הקשר, ובדומה לשרירים אחרים צריך להתאמן גם על היכולת להניח בצד רגשות של כעס, נקמה ופגיעות. כשם שעלינו לתרגל מיומנויות של הקשבה, אמפתיה והרפיה, יש להתאמן בסליחה. מצאי רגע שקט במהלך היום, נשמי עמוק ובקשי סליחה על דברים קטנים שפספסת, שרצית לעשות ולא הספקת, על מילה שלא הייתה במקום, חשבי על אדם שפגע בך ואת רוצה לסלוח לו.

  • להנמיך את עוצמת הקול – בזמן האחרון שמתי לב שהמוזיקה בחתונות רועשת מאוד (אולי זה הגיל... אבל נראה לי שאני לא היחידה שמרגישה כך), ואני חושבת שאילו היו מנמיכים במעט את עוצמת הקול, לא מבטלים אותה לגמרי, רק מחלישים, היה אפשר לשוחח בנחת. באופן דומה איננו רוצים לבטל לחלוטין את תחושת העלבון או הכעס כלפי אדם שפגע בנו: זהו רגש טבעי ונורמלי שעוזר להגן עלינו ועל הגבולות שלנו, אולם שינוי בעוצמת הרגש עשוי לגרום שינוי בתגובה. לשם כך יש להחליף את המחשבות השליליות האוטומטיות במחשבות יעילות יותר. במקום לומר "זה נורא! איך היא עשתה לי את זה?!" אולי תאמרי: "זה מאכזב אותי, אבל אולי חברתי לא התכוונה לפגוע בי".

·         שימוש במניפת הצבעים – החיים אינם שחור או לבן, יש גוונים רבים באמצע. היזהרי ממילים מכלילות כמו 'תמיד' או 'אף פעם'. כאשר אנו סולחים לאדם שמולנו נפתח בליבנו מקום ומועבר מסר חשוב שאנו רואים את הזולת באופן מורכב ולא חד-ממדי, ושהוא גדול מהמעשה שעשה.

·         לתהליך הסליחה השפעה חיובית בתחומים רבים. מחקרים מצאו קשר בין סליחה למצב הבריאות: אנשים שמצליחים לסלוח ישֵנים טוב יותר, צורכים פחות תרופות, נוטים פחות לדיכאון, מפחיתים את רמת המתח, מדווחים על איכות קשר טובה יותר בזוגיות ובמשפחה, שמחים יותר ומוכנים לפעול יותר למען הזולת.

היכולת לסלוח לאחר (וחשובה לא פחות היכולת לסלוח לעצמנו) משחררת אותנו ומגבירה את רמת האושר שלנו. כאשר נבחר לאהוב את עצמנו ולהתבונן בזולתנו בעין טובה, תבוא הסליחה ביתר קלות. ואולי לא במקרה יש דמיון בין המילים חמלה ומחילה ובצליל של המילים Forget (לשכוח) ו־Forgive (לסלוח): הסליחה מאפשרת לנו להתקדם הלאה...

 

נעמה מוזס, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת. CBT, מרצה ומנחת סדנאות: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

סליחה, אבל קשה לי לסלוח

נעמה מוזס

חברה טובה פגעה בי, ואף על פי שהיא התנצלה וביקשה את סליחתי, קשה לי לסלוח ולעבור הלאה. לא מספיק להשתמש במילת הקסם 'סליחה' ולצפות שנפתח דף חדש. מה לעשות?

אכן, פעמים רבות לא פשוט לנו לסלוח. סליחה אינה תהליך אוטומטי שאפשר ללחוץ בו על כפתור ולהעלים בבת אחת את תחושות העלבון, הדחייה, חוסר האמון והכעס. לעיתים הקושי לסלוח מניב 'רווח' משני לא מודע, כמו תחושת מסכנוּת, "כעת הכול מגיע לי", או עליונות על האחר: "אתה אשם, ואני יצאתי בסדר", או צורך בשליטה על הזולת שכעת 'חייב' לי.

הסליחה מתקשרת לחוויות קודמות. ייתכן שנפגעת בעבר וכעת את חוששת חשש (מוצדק) להיפגע שוב, והמשמעות של לסלוח מאבדת מערכה. סליחה כלפי חוץ אינה מאפשרת לשחרר את הפגיעות באמת, והפגיעות ממשיכה לבעבע ולרוב מצטברת ותופחת.

לכן כדאי לעבור תהליך פנימי ולא רק לפתוח דף חדש. הסליחה קשורה במידה רבה לערכים ולמסרים שהוטמעו בנו ולדפוסי החשיבה שלנו ביחס למשמעותה, כמו מה זה אומר עליי אם אני סולחת או מבקשת סליחה? האם יש דברים שאינם נסלחים? בדומה ליישומון של ניקוי וירוסים שאנו מפעילים כדי לנקות את המחשב, רצוי לנקות ניקוי פנימי הכולל חמלה, אמפתיה וויתור על המקום ה'צודק' וה'נעלב' ועל תחושת הכעס.

מה אפשר לעשות?

·         שינוי תפיסתי – משמעות הסליחה אינה הסכמה עם המעשה או מחיקת האירוע. סליחה פירושה בירור עצמי של התחושות שהאירוע עורר בי והיכולת שלי לשחרר אותן. למעשה הסליחה מכוונת בעיקר כלפי עצמינו ופחות כלפי האחר. אומנם היא מקילה על תחושות האשמה של הפוגע, אולם כאשר אנו סולחים אנו משחררים מטען כבד בתוכנו ומסייעים לעצמנו. לכן גם במקרים שהפוגע אינו נוכח עוד בחיינו מומלץ לסלוח לו. ההבנה שבמתן סליחה איננו מקבלים את המעשה אלא את החרטה, תקל את התהליך. כולנו טועים, ועצם ההכרה בטעות, ההתנצלות והרצון לתקן ראויים להערכה ולמחילה.

·         זה לא תמיד אישי – הפגיעה שחברתך פגעה בך אינה מלמדת בהכרח שהיא התכוונה להרע לך. לרוב פגיעה מאדם קרוב נובעת מחוסר הבנה או מחוסר ידע. היכולת לשנות את הפרשנות שאנו נותנים לאירועים מאפשרת להתבונן על המצב מזווית נוספת בלי שהרגש ינהל אותנו.

  • זה הזמן לסלוח – לעיתים נדרש זמן לסלוח, כי לפני הדף החדש יש פרקים ודפים קודמים שחשוב ללמוד מהם. לכל אחד קצב שונה לתהליך שמתרחש מהרגע שביקשו ממנו סליחה ועד שסלח, וכדאי שנתבונן גם על זה בסלחנות.

·         לאמן את שריר הסליחה – הסליחה בונה את האמון מחדש. היא אולי אינה משנה את העבר, אך היא עשויה להרחיב את העתיד. הפיוס מביא לחיזוק הקשר, ובדומה לשרירים אחרים צריך להתאמן גם על היכולת להניח בצד רגשות של כעס, נקמה ופגיעות. כשם שעלינו לתרגל מיומנויות של הקשבה, אמפתיה והרפיה, יש להתאמן בסליחה. מצאי רגע שקט במהלך היום, נשמי עמוק ובקשי סליחה על דברים קטנים שפספסת, שרצית לעשות ולא הספקת, על מילה שלא הייתה במקום, חשבי על אדם שפגע בך ואת רוצה לסלוח לו.

  • להנמיך את עוצמת הקול – בזמן האחרון שמתי לב שהמוזיקה בחתונות רועשת מאוד (אולי זה הגיל... אבל נראה לי שאני לא היחידה שמרגישה כך), ואני חושבת שאילו היו מנמיכים במעט את עוצמת הקול, לא מבטלים אותה לגמרי, רק מחלישים, היה אפשר לשוחח בנחת. באופן דומה איננו רוצים לבטל לחלוטין את תחושת העלבון או הכעס כלפי אדם שפגע בנו: זהו רגש טבעי ונורמלי שעוזר להגן עלינו ועל הגבולות שלנו, אולם שינוי בעוצמת הרגש עשוי לגרום שינוי בתגובה. לשם כך יש להחליף את המחשבות השליליות האוטומטיות במחשבות יעילות יותר. במקום לומר "זה נורא! איך היא עשתה לי את זה?!" אולי תאמרי: "זה מאכזב אותי, אבל אולי חברתי לא התכוונה לפגוע בי".

·         שימוש במניפת הצבעים – החיים אינם שחור או לבן, יש גוונים רבים באמצע. היזהרי ממילים מכלילות כמו 'תמיד' או 'אף פעם'. כאשר אנו סולחים לאדם שמולנו נפתח בליבנו מקום ומועבר מסר חשוב שאנו רואים את הזולת באופן מורכב ולא חד-ממדי, ושהוא גדול מהמעשה שעשה.

·         לתהליך הסליחה השפעה חיובית בתחומים רבים. מחקרים מצאו קשר בין סליחה למצב הבריאות: אנשים שמצליחים לסלוח ישֵנים טוב יותר, צורכים פחות תרופות, נוטים פחות לדיכאון, מפחיתים את רמת המתח, מדווחים על איכות קשר טובה יותר בזוגיות ובמשפחה, שמחים יותר ומוכנים לפעול יותר למען הזולת.

היכולת לסלוח לאחר (וחשובה לא פחות היכולת לסלוח לעצמנו) משחררת אותנו ומגבירה את רמת האושר שלנו. כאשר נבחר לאהוב את עצמנו ולהתבונן בזולתנו בעין טובה, תבוא הסליחה ביתר קלות. ואולי לא במקרה יש דמיון בין המילים חמלה ומחילה ובצליל של המילים Forget (לשכוח) ו־Forgive (לסלוח): הסליחה מאפשרת לנו להתקדם הלאה...

נעמה מוזס, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת. CBT, מרצה ומנחת סדנאות: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרונות

Prev Next
הקרב על כללי המשחק

  הרב איתי אליצור על...

"נו, מה עם ילדים?"

  סקירת הצגה חדשה שפותחת...

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר או בשבועון

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

052-5471494 נדיה 

מקום בעולם - מגזין הנוער מבית עולם קטן

לאתר מקום בעולם

שירות לקוחות מגזין - ok@okm.co.il 077-6621680

הירשמו לניוזלייטר

וקבלו את גיליון "עולם קטן" במייל הרבה לפני כולם