איך משתחררים מהיפוכונדריה?

shut790

נעמה מוזס

לפני כשנה נפטר נער מהשכבה שלי מסרטן. מאז אני שם לב לכל כאב, הולך לרופא כמעט כל שבועיים, מבקש בדיקות ונלחץ מכל דבר קטן. גם כשאני יודע שזה סתם, אני לא מצליח להשתחרר מזה. מה לעשות?

כולנו איננו רוצים לחלות חלילה. אולם יש אנשים שהמחשבות על מחלות ומוות מעסיקות אותם באופן מוגזם ואובססיבי. תשומת הלב ממוקדת בגוף ובבריאותו, ובמצב זה גם שינויים נורמליים ידליקו מיד נורה אדומה, וכל כאב ראש נתפס כאיום ומעורר חרדה גדולה. הפרעה זו מכונה היפוכונדריה והיא סוג של הפרעת חרדה.

ההיפוכונדריה נובעת מ"אשליית השליטה" – האדם מאמין, שרק אם יאובחן בזמן וימצא טיפול נכון הוא יוכל לשלוט במחלה המאיימת להתפרץ ותהיה לו שליטה עליה. חשוב לזכור שחרדה היא מנגנון חיוני המסייע לנו לאתר מבעוד מועד סכנות חיצוניות או פנימיות. אפשר לדמות אותה למעין "מערכת אזעקה" המתריעה על פריצה למקום המוגן שלנו. אך לעתים מערכת זו "יוצאת מאיזון" ומייחסת פרשנות קטסטרופלית (של אסון המתקרב ובא) גם לסימפטומים גופניים טבעיים, שאינם מסוכנים, ואפילו ממלאים תפקיד פיזיולוגי שלרוב איננו מודעים לו. וכך קורה שהאדם מפרש תחושה גופנית טבעית לגמרי כסימן למחלה קשה, הוא מוצף בחרדה, נכנס לד"ר גוגל (שלרוב רק מחזק ומגביר חרדה), קובע תורים לרופאים, עושה בדיקות (שבמקרה הטוב מרגיעות לטווח הקצר בלבד) ועוד. אמנם, דאגתך מובנת על רקע פטירתו של חברך בעבר. אך כעת הנך מתאר חרדה המנהלת אותך ומפריעה להתנהלותך.

מה אפשר לעשות?

מה הפרשנות שלך?רבי נחמן מברסלב אמר: "אתה נמצא במקום שבו מצויות מחשבותיך. ודא שמחשבותיך מצויות במקום שבו אתה רוצה להיות". לפי מודל אפר"ת (אירוע-פרשנות-רגש-תגובה) מה שמייצר את תחושת הפחד שלך אינו האירוע עצמו (נקודת חן חדשה או כאב ראש) אלא הפרשנות שאתה מעניק לו (אולי זה סרטן), וכתוצאה מכך הרגש (חרדה) והתגובה הנובעים ממנה (פנייה לרופא). בעזרת טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) אפשר לזהות את דפוסי החשיבה המאפיינים את האדם החרד בהקשר הבריאותי כמו - "הכללה מוגזמת" או ראייה דיכוטומית של "שחור או לבן" וללמוד דרכים יעילות לשנות אותם.

קבלה והתבוננות – נבין כי החרדה "להיות חולה או חלילה למות" היא נורמלית. איננו רוצים לבטל לגמרי את "מערכת האזעקה" שלנו. המטרה היא לכוון אותה, "לעדכן גרסה", ללמוד ללחוץ על הכפתורים הנכונים כדי שה"רעש" של האזעקה לא יהיה כה חזק ויצווח על כל שינוי או תזוזה. נסה להתבונן על המחשבות השליליות המאיימות, לא להילחם בהן, אלא לאפשר להן לעבור - כמו עננים בשמים או עלים השטים במורד הנחל.

התודעה שלנו בנויה מזרם בלתי פוסק של מחשבות. לעתים הדאגות כה מעסיקות אותנו שמבחינתנו הן המציאות האמתית. המטרה היא לייצר התבוננות על המחשבות שלי, להבין שאני לא בדיוק המחשבות שלי – אלא מתבונן עליהן. נסה לדמיין שאתה יושב על גדת נחל, והמחשבות הן עלים הנסחפים בזרם. כאשר חולפת מחשבה מדאיגה או מטרידה - היא עוברת הלאה ובמקומה מגיעה מחשבה אחרת. בתרגיל זה איננו נלחמים במחשבה המלחיצה אלא מייצרים מרחב שבו החוויה יכולה להיות נוכחת - בלי הצורך להיפטר ממנה. כך נצליח לייצר מרחק ביני לבין המחשבות שלי או ה"כללים" שמנחים אותי בראש. מומלץ לתרגל שיטות מגוונת של הרפיה, דמיון מודרך או מיידפולנס.

הפרדה – תרגיל נוסף נהדר ופשוט, שמאפשר לייצר הבחנה בין המחשבות שלנו למציאות, הוא היכולת לומר: "עוברת לי בראש המחשבה שיש לי סרטן" במקום "בטח יש לי סרטן". האמירה "עוברת לי מחשבה" או "אני שם לב שיש לי מחשבה" בפני עצמה כבר מייצרת הפרדה ומפחיתה חרדה.

החזרת השליטה – החזר לעצמך את השליטה במצב אך לא בעזרת בדיקות חוזרות ונשנות של מצבך הבריאותי אלא באמצעות זיהוי הסימנים המקדימים המעוררים את החרדה ושימוש בדרכי התמודדות מגוונות שיפחיתו את גל החרדה. באפשרותך להכין משפטי חיזוק העשויים להרגיע בשעת הצורך ("הכול בסדר, זו בוודאי תגובה טבעית של הגוף"), להאזין לשיר אהוב, לקרוא ספר, לדבר עם חבר, לשתות כוס מים ועוד. לאחר שתתאמן בכך תחוש כיצד גל החרדה דועך ונעצר.

ולסיום, כדברי פיתגורס - "נפש בריאה טובה מגוף בריא". המשך לתרגל ולנסות דרכים שונות כדי להירגע ולהתמודד באופן יעיל עם החששות, בחר מה שמתאים ועובד לך ותרגיש טוב!

נעמה מוזס – טיפול זוגי ופרטני. CBT, מרצה ומנחת סדנאות. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרונות

Prev Next
אל תסגרו את החינוכית

  שוקי ברקן, עובד החינוכית...

נועריבונות

  הכירו את נוער הריבונות...

הפרסום בעולם קטן עובד

האתר החדש של עולם קטן

לפרסום באתר או בשבועון

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

052-5471494 נדיה 

מקום בעולם - מגזין הנוער מבית עולם קטן

לאתר מקום בעולם

שירות לקוחות מגזין - ok@okm.co.il 077-6621680

הירשמו לניוזלייטר

וקבלו את גיליון "עולם קטן" במייל הרבה לפני כולם