החשש מהעתיד

shut790

נעמה מוזס

אני עולה לי"א ולחוץ מאד לקראת הבגרויות שיהיו השנה. עד עכשיו לא נבחנו בבגרויות חיצוניות, וכולם אומרים שזוהי השנה העמוסה והקשה ביותר. כל הזמן יש לי מחשבות - "מה יהיה? איך אצליח לשרוד את זה?" ולא ממש הצלחתי ליהנות בחופשה. מה אפשר לעשות?

אכן, עומדת לפניך שנה מאתגרת ומשמעותית. אולם עודף הלחץ ועיסוק היתר במחשבות "מה יהיה" ו"איך אשרוד" מוגזם, ובוודאי אינו יעיל. תחושות חרדה ודאגה שאנו חשים לקראת מצבי לחץ הן חיוביות בבסיסן, ונועדו להכין אותנו לסכנה עתידית. לחץ (stress) הוא מצב שמוכר לכולנו, במיוחד בתקופת עומס או בחינות. מידה מסוימת של לחץ היא חיובית ומדרבנת אותנו להתקדם ולפעול. אולם חשוב להבחין בין לחץ סביר או "נורמלי" למצב של חרדה ודאגנות-יתר. ובדומה לקשיים בתחומים אחרים בחיים - גם כאן ההבדל הוא במינון. הבעיה נוצרת כאשר החרדה משתלטת עלינו, משפיעה על התנהלותנו ופוגעת בתפקוד. מה אפשר לעשות כדי לתעל את הלחץ למקום חיובי שיקדם אותך, ולא ישתק ויחליש חלילה?

  • שינוי מחשבתי חיובי - המילים משפיעות על מחשבותינו, על רגשותינו ועל מעשינו. התחלה של השנה במשפט "כיצד אצליח לשרוד?" כבר מכניסה אותך למאבק הישרדותי מתיש המפקפק ביכולות שלך ומפחית את תחושת המסוגלות העצמית. נסה לשנות את המחשבות השליליות ולהחליפן במחשבות מקדמות ויעילות יותר. גם אם ההרגשה מלאכותית - נסח לעצמך משפטים כמו: "יהיה מאתגר, אבל אני יכול לעשות זאת", "יהיה בסדר", "אני יודע שאתמודד" - אמור לעצמך משפטים אלו מדי יום. כדי שההצלחה תגיע, ראשית עלינו להאמין בעצמנו.

  • להרגיע - כל עוד העוררות הפיזיולוגית גבוהה - המוח ממשיך לפרש את המצב כאיום, ולכן חשוב להחזיר את המערכת למצב של רגיעה. הדרך היעילה ביותר היא הרפיה של נשימות ושרירים. וגם כאן, כדאי להתאמן באופן קבוע ולתרגל הרפיה של נשימות אטיות ועמוקות (אפשר להיעזר בקשית להוצאת האוויר לאט) או כיווץ קבוצות שרירים בגוף לכמה שניות ושחרורם. אפשר להיעזר בדמיון מודרך - עצום עיניים, קח נשימה עמוקה ודמיין מקום שמרגיע אותך, או נסה לחשוב על משהו מהנה וחיובי שיפיג את המתח ושלוף משפט התמודדות יעיל כמו - "אני מאמין ביכולותיי".

  • "להנמיך את הווליום" - לעתים אנו נמצאים באירוע וברקע מושמעת מוזיקה בפול ווליום. אילו היינו מצליחים להפחית כמה דציבלים מעצמתה - המצב היה נסבל. באופן דומה, המטרה אינה להגיע למצב של רוגע מוחלט שבו לא תחוש לחץ בכלל, אלא רק להפחית מהלחץ למצב שידרבן אותך להפיק את המרב מהיכולת שלך. ולכן נסה לייצר במהלך היום "פסקי זמן" ומטלות מהנות כגון פעילות גופנית, האזנה למוזיקה אהובה או עיסוק בתחביב, שיתעלו את הלחץ למקום חיובי ויפחיתו מעצמתו.

  • "כולם אומרים" - מסקרן אותי להכיר סוף סוף את "כולם" שתמיד "אומרים". אולי קיימים גם קולות האומרים שתהיה אחלה שנה? השתדל להימנע מאמירות מכלילות ומוחלטות כמו "כולם אומרים שיהיה קשה", "אף פעם לא אצליח".

  • "כמו עלים בזרם" - התודעה שלנו בנויה מזרם בלתי פוסק של מחשבות. לעתים המחשבות והדאגות מעסיקות אותנו כל כך שמבחינתנו הן המציאות האמתית. השאיפה היא לייצר התבוננות על המחשבות שלי, להבין שאני לא בדיוק המחשבות שלי - אלא מתבונן עליהן. נסה לדמיין שאתה יושב על גדת נחל, והמחשבות הן עלים הנסחפים בזרם. כאשר חולפת מחשבה מדאיגה או מטרידה - היא עוברת הלאה ובמקומה מגיעה מחשבה אחרת. בתרגיל הזה איננו נלחמים במחשבה המלחיצה, אלא מייצרים מרחב שבו החוויה יכולה להיות נוכחת מבלי הצורך להיפטר ממנה. כך נצליח לייצר מרחק ביני לבין המחשבות שלי או ה"כללים" שמנחים אותי בראש, ונהיה פנויים לקבל את המציאות כפי שהיא ולא "כפי שהיא אמורה להיות". תרגיל נהדר ופשוט, שמאפשר לייצר הבחנה בין המחשבות שלנו למציאות הוא היכולת לומר: "עוברת לי בראש המחשבה שהשנה הבאה עלולה להיות מלחיצה" במקום "השנה הבאה תהיה מלחיצה". האמירה "עוברת לי מחשבה" או "אני שם לב שיש לי מחשבה" כבר מייצרת התבוננות והפרדה ומפחיתה מעצמת הלחץ.

  • לעצור בדרך לפסגה - לעתים בתחילת מסלול מפרך, אם נרים מבטנו נתקשה לדמיין מתי ואם בכלל נגיע לפסגת ההר. זה נראה רחוק וקשה מדי להשגה. ולכן כדאי לחלק את הדרך ליעדים. אל תסתכל כעת על כל מה שמצפה לך בסוף השנה - השנה בנויה באופן הדרגתי. תכנן את המצופה ממך לחודשים הקרובים. זכור כמה רחוק הגעת, ולא רק כמה רחוק אתה עוד צריך ללכת. עצור מדי פעם לפרגן לעצמך על כברת הדרך שהספקת לעשות, ולפתע הפסגה כבר לא תיראה רחוקה כל כך. בהצלחה!

נעמה מוזס – מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת. CBT, מרצה ומנחת סדנאות. This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

atarMbaolam

 

 

 

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרונות

Prev Next
הנרות מלמדים

   סיון רהב על הרב...

איחוד הקדושות

   הרב מקובר לכינון בית...

הפרסום בעולם קטן עובד

האתר החדש של עולם קטן

לפרסום באתר או בשבועון

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

052-5471494 נדיה 

מקום בעולם - מגזין הנוער מבית עולם קטן

לאתר מקום בעולם

שירות לקוחות מגזין - ok@okm.co.il 077-6621680

הירשמו לניוזלייטר

וקבלו את גיליון "עולם קטן" במייל הרבה לפני כולם