נפילה במצב הרוח Featured

 2 shut

ד"ר יוכי סימן-טוב

שלום, אני סטודנטית בשנה הראשונה. בשנה שעברה התחלתי שירות לאומי עם ילדים נזקקים והיה לי נפלא. הצוות היה מצוין והרגשתי מאוד משמעותית בעבודה. מאז הסגר הראשון, הכול השתנה. חשבתי שבלימודים יהיה אחרת, אכיר חברות חדשות ואצא ממצב הרוח הרע שמלווה אותי מאז. ההורים שלי בקבוצת סיכון ואני כמעט לא יוצאת, כדי שלא אדביק אותם חלילה. אני מרגישה שאני שוקעת במצב רוח הרע הזה ומאבדת את החשק לכל דבר. מה את מציעה לעשות?

תשובה:

ראשית, אני מברכת אותך על כך שפנית. זהו הדבר הנכון לעשות כאשר חשים שמשהו השתבש ומשפיע בעוצמה על החיים שלנו.

נשמע שהנפילה במצב הרוח החלה די מזמן (כשמונה חודשים עברו מאז הסגר הראשון), ציפית שמשהו ישתנה עם הכניסה ללימודים, אך זה לא קרה.

אנסה לתאר מעט מה שלמדתי מדברייך הקצרים, ואתן לך כמה עצות שאני מקווה שיסייעו לך:

א.         משך הקושי ועוצמתו: נשמע שמשך הזמן של הקושי שאת חווה ארוך, וכך גם העוצמה שלו.

ב.         התפשטות מצב הרוח: ההשפעה של מצב הרוח הזה מתרחבת ואת מתארת אובדן של מוטיבציה לעשות דברים שכנראה אהבת לעשות בעבר (תיארת את השירות הלאומי בתחילתו כתקופה יפה, אף שאני יכולה לתאר לעצמי שעבדת קשה, אך חשת משמעותית ואהבת את החברה והעבודה).

ג.          העדר חברה הוא גורם מרכזי במצוקה: נראה כי אחד החסרים המרכזיים הוא העדר חברה. אנו יצורים חברתיים וזקוקים מאוד לחברה. גזרת על עצמך ריחוק, מחשש שתדביקי את הורייך.

ד.         ריחוק פיזי ולא ריחוק חברתי: בתחילת משבר הקורונה דיברו על הצורך בריחוק חברתי. עם הזמן למדנו כי הנזק הנפשי בריחוק חברתי עמוק ולא פחות מסוכן ממחלה פיזית קשה, ולכן מקפידים היום להשתמש במושג ריחוק פיזי. חובה למצוא דרכים לקרבה חברתית. אנא, אל תוותרי על חברה. חפשי דרכים להיפגש לפחות עם כמה חברות קבועות. אל תתביישי ליזום ולהציע לחברה חדשה להיפגש ולעשות יחד פעולות מהנות. בתחילה אולי תלמדו יחד או תכינו עבודה, אך בהמשך כנראה תמצאי את החברות שאת רוצה להעמיק איתן את הקשר.

ה.         ניהול סיכונים: בכל ההתנהלות עם הקורונה כולנו נדרשים לנהל את הסיכונים – מצד אחד להישמר ומן הצד האחר לא להפסיק את חיינו ובכך לגרום נזק משמעותי. עכשיו, כאשר הסגר נפתח מעט, יש מקום להיפגש עם חברות, תוך שמירה על הכללים.

ו.          פנייה לעזרה מעידה על כוח ולא על חולשה: בחרת לפנות אנונימית, ואני מכבדת את זה מאוד; עם זאת, אני ממליצה לך לא להתבייש בקושי, להפך, מי שיודע לפנות לעזרה מעיד שיש לו כוחות התמודדות טובים. השקיעה בבעיה ובמצוקה שהיא מביאה עימה היא המחלישה.

ז.          קווי סיוע: יש היום קווי סיוע רבים לכל פונה. למשרד החינוך יש קו סיוע 6552* בימים א–ה בשעות 8:00–20:00 וביום ו' בשעות 8:00–14:00

משרד הבריאות מאפשר שלושה פגישות חינם עם אנשי מקצוע דרך קופות החולים, בלי צורך בהפניה של רופא. פרטים בקופות החולים שלכם.

אפשר לפנות 24 שעות ביממה בטלפון לער"ן – עזרה ראשונה נפשית 1201, או בצ'אט: www.eran.org.il.

אפשר לפנות גם לסה"ר (סיוע ברשת):sahar.org.il

התקופה הקשה תעבור, ובינתיים חשוב שלא תהיי לבד, חפשי דרכים למפגשים חברתיים וגם היעזרי בגורמים מקצועיים.

בהצלחה!

ד"ר יוכי סימן-טוב היא מנהלת היחידה להתמודדות במצבי משבר, חירום ואובדנות במשרד החינוך,ויועצת מכללת אפרתה

אולי יעניין אותך גם

כתבות אחרונות

Prev Next
המלחמה ששינתה אותנו

  מאמר מאת עדו רכניץ

מוצאים דרכים חדשות

  הטור של סיון רהב...

הפרסום בעולם קטן עובד

לפרסום באתר או בשבועון

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

דניאל 055-920-5666

מקום בעולם - מגזין הנוער מבית עולם קטן

לאתר מקום בעולם

שירות לקוחות מגזין - ok@okm.co.il 077-6621680

הירשמו לניוזלייטר

וקבלו את גיליון "עולם קטן" במייל הרבה לפני כולם